Challenges for a Pedagogical Model to Support Neurodivergent Students in Health Sciences Undergraduate Programs
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4287Keywords:
Neurodiversity, Higher education, Undergraduate health programsAbstract
The growing appreciation of neurodiversity in higher education has driven significant transformations in educational models, especially in health science courses, where training demands a high theoretical, practical, and emotional load. Neurodiversity recognizes that cognitive differences are natural variations of the human brain, not disabilities. Students with Autism Spectrum Disorder (ASD), ADHD, dyslexia, and other neurodivergent conditions face barriers ranging from rigid curricular structures to a lack of institutional understanding of their specific needs. This article discusses the characteristics of a pedagogical model capable of promoting inclusion, equity, and autonomy for neurodivergent students in undergraduate health programs. The results demonstrated that designing an inclusive pedagogical model represents not only an ethical and socially responsive demand, but also involves considering a strategic need to ensure that all students have the necessary resources for equitable learning and contribution to society.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Etelvino Pablo Rojas. Desafios de acesso e permanência de estudantes neurodivergentes no ensino superior em uma universidade pública. UFPE, 2023. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/64768
BENI, Priscila Ferreira et al. Neurodiversidade e os traços neurodivergentes não evidentes: guias de boas práticas institucionais e um modelo para inclusão no ensino superior e no ambiente de trabalho. SciELO Preprints, 2023. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/12091
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituiçao/Constituiçao.htm. Acesso em: 20/09/2025.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, Casa Civil, [2015]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 20/09/2025.
MOURÃO, Maria Aparecida Esmeraldo Martins et al. Neurodivergentes em sala de aula e os desafios para os educadores no ensino fundamental II. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 2023. Anais [...]. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV185_MD1_ID25366_TB9093_03102023232412.pdf. Acesso em: 15 set. 2025.
RIBEIRO, Eber Berbert. Educação inclusiva e neurodivergência: desafios e perspectivas para a prática pedagógica. International Integralize Scientific, 2022. https://iiscientific.com/artigos/25dceb/
RIBEIRO, Eber Berbert. Educação inclusiva e neurodivergência: desafios e perspectivas para a prática pedagógica. International Integralize Scientific, v. 5, n. 48, jun. 2025. Disponível em: https://iiscientific.com/artigos/25dceb/. Acesso em: 15 set. 2025.
SINGER, Judy. Why can't you be normal for once in your life? From a “problem with no name” to the emergence of a new category of difference. In: Disability Discourse, 1999.
SOUZA, Francieli Machado; SEBASTIANY, Eduardo Gabriel; SANFELICE, Gustavo Roese. Revisão sistemática sobre a inclusão no ensino superior de alunos com deficiência. Revista Educação e Fronteiras, Dourados, v. 16, n. 2, p. 1–20, 2022. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/18996/2/RevisaoSistematicaInclusoEnsinoSuperior.pdf. Acesso em: 15 set. 2025.
TOMELIN, Karina Nones et al. Educação inclusiva no ensino superior: desafios e experiências de um núcleo de apoio discente e docente. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 35, n. 106, p. 11–20, 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000100011. Acesso em: 15 set. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Otávio Cruz Sampaio Neto, Maria da Conceição Saraiva da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







