Challenges for a Pedagogical Model to Support Neurodivergent Students in Health Sciences Undergraduate Programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4287

Keywords:

Neurodiversity, Higher education, Undergraduate health programs

Abstract

The growing appreciation of neurodiversity in higher education has driven significant transformations in educational models, especially in health science courses, where training demands a high theoretical, practical, and emotional load. Neurodiversity recognizes that cognitive differences are natural variations of the human brain, not disabilities. Students with Autism Spectrum Disorder (ASD), ADHD, dyslexia, and other neurodivergent conditions face barriers ranging from rigid curricular structures to a lack of institutional understanding of their specific needs. This article discusses the characteristics of a pedagogical model capable of promoting inclusion, equity, and autonomy for neurodivergent students in undergraduate health programs. The results demonstrated that designing an inclusive pedagogical model represents not only an ethical and socially responsive demand, but also involves considering a strategic need to ensure that all students have the necessary resources for equitable learning and contribution to society.

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Author Biographies

Otávio Cruz Sampaio Neto, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Mestre em Ciências da Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Faculdade de Medicina do ABC -FMABC. Médico Supervisor do Programa Federal - PROVAB/Programa Mais Médicos - PMMB-UNA-SUS/UFCA. Especialista em Saúde da Família e Comunidade - FIP. Pós-Graduação: Aperfeiçoamento em Cuidados Paliativos; Plantonista do Pronto Socorro Adulto - Hospital São Vicente de Paulo - Juazeiro do Norte - CE. Preceptor das disciplinas de urgência e emergência e cuidados paliativos - UFCA. Atua também no ambulatório da dor e cuidados paliativos - Crato-CE. Graduado em Medicina pela Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. 

Maria da Conceição Saraiva da Silva, Universidade Nilton Lins (UNL), Manaus

Médica formada pela Universidade Nilton Lins (UNL). Possui graduação em Administração pela Universidade Nilton Lins e graduação em Odontologia pela Faculdade do Amazonas - Centro Educacional Christus do Amazonas. Pós-Graduada em Medicina do Trabalho. Contato: Especialista em Implante pela Universidade Paulista, especialista em Ortodontia pela Faculdade do Amazonas - Centro Educacional Christus do Amazonas e Especialista em Administração de empresas pela Fundação Getúlio Vargas. 

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Published

2025-10-31

How to Cite

Sampaio Neto, O. C., & Silva, M. da C. S. da. (2025). Challenges for a Pedagogical Model to Support Neurodivergent Students in Health Sciences Undergraduate Programs. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(78), 369–377. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4287

Issue

Section

Artigo de Revisão