Conceptions of Education based on Work and Collectivity: The Soviet Pedagogies of Makarenko and Sukholimski

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4286

Keywords:

Education and Work, Soviet Pedagogy, Critical Pedagogy

Abstract

Abstract: The aim of this study was to analyze the conceptions of education based on the Soviet authors Makarenko and Sukholimski. This is a descriptive and documentary study, based on the works of the respective authors. Soviet education is rich in experiences that can be appropriated by critical pedagogy and Brazilian educators. After all, many of the problems faced by Soviet educators are similar to those faced by educators in Brazil. Beyond this historical reflection on education after the Civil War and after the Second World War, the Soviet Union expands research in the field of the History of Education and pedagogy. Little known to the Brazilian public, Makarenko and Sukholimski and his respective works are presented here as drivers of the discussion on conceptions of education based on work. The results demonstrated a return to the ontological and historical meanings of work, opening the possibility of overcoming it as a tool of alienation, since the relationships between people are historically constructed. This is the role of critical theories, which can find in Marx the presupposed elaboration that points to education as an important part of overcoming capital.

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Author Biographies

Wagner Pires da Silva, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Doutor em Educação na Universidade Federal de Pelotas. Mestre em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Especialista em História do Brasil pela Faculdade Padre Dourado - FACPED. Licenciatura em História pela UNIFAVENI. Graduação em Administração pela Faculdade Farias Brito. Administrador na Universidade Federal do Cariri - UFCA. 

Elyskarien Ferreira Rosendo Medeiros, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Graduação em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco e Pós-Graduação em Psicopedagogia pela Faculdade de Teologia Integrada, FATIN, Brasil. 

Erivan Cândido Flor, Universidade Federal do Cariri – UFCA

Graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Anhanguera - Uniderp. Gerente da Divisão de Implantação e Reformulação Curricular da Pró - Reitoria de Graduação da Universidade Federal do Cariri – UFCA. Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela FAVENI. Licenciatura em Pedagogia pela PROMINAS. Formação em Pedagogia, Licenciatura, pelo Centro Universitário FAVENI. 

Gilmária Henllen Gondim Gomes, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Mestranda em Gestão Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte –UFRN. Graduação em Direito pela Faculdade Paraíso de Juazeiro do Norte - FAP. Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba. Especialização em Psicopedagogia pela Faculdades Integradas de Patos. Servidora técnico-administrativo da Universidade Federal do Cariri - UFCA.  

Waltemberg Barbosa Laurentino, Universidade Federal do Cariri – UFCA

Graduado em Psicologia, com Especializações em Psicologia Clínica e Psicologia Educacional. Gerente da Divisão dos Programas Acadêmicos Cfor/Prograd, da Universidade Federal do Cariri – UFCA.

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Published

2025-10-31

How to Cite

Silva, W. P. da, Medeiros, E. F. R., Flor, E. C., Gomes, G. H. G., & Laurentino, W. B. (2025). Conceptions of Education based on Work and Collectivity: The Soviet Pedagogies of Makarenko and Sukholimski. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(78), 351–368. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4286

Issue

Section

Artigos