Conceptions of Education based on Work and Collectivity: The Soviet Pedagogies of Makarenko and Sukholimski
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4286Keywords:
Education and Work, Soviet Pedagogy, Critical PedagogyAbstract
Abstract: The aim of this study was to analyze the conceptions of education based on the Soviet authors Makarenko and Sukholimski. This is a descriptive and documentary study, based on the works of the respective authors. Soviet education is rich in experiences that can be appropriated by critical pedagogy and Brazilian educators. After all, many of the problems faced by Soviet educators are similar to those faced by educators in Brazil. Beyond this historical reflection on education after the Civil War and after the Second World War, the Soviet Union expands research in the field of the History of Education and pedagogy. Little known to the Brazilian public, Makarenko and Sukholimski and his respective works are presented here as drivers of the discussion on conceptions of education based on work. The results demonstrated a return to the ontological and historical meanings of work, opening the possibility of overcoming it as a tool of alienation, since the relationships between people are historically constructed. This is the role of critical theories, which can find in Marx the presupposed elaboration that points to education as an important part of overcoming capital.
Downloads
References
BACZINSKI, Alexandra Vanessa de Moura. A teoria de Vassili Sukohmlinski: contribuição à uma pedagogia da emancipação humana. ANAIS X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em http://xanpedsul.faed.udesc.br/publicacao/trabalhos_completos.php. Acesso em 22/04/2022.
BACZINSKI, Alexandra Vanessa de Moura. Educação escolar brasileira: possibilidades e limites para uma formação de caráter omnilateral / Alexandra Vanessa de Moura Baczinski ; Avelino da Rosa Oliveira, orientador. — Tese (Doutorado) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, 2017. Disponível em http://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/prefix/7725/1/Tese_Alexandra_Vanessa_de_Moura_Baczinski.pdf. Acesso em 23/04/2022.
COCKERILL, Alan. Values education in the Soviet State: The lasting contribution of V.A. Sukhomlinsky. International Journal of Educational Research, Volume 50, Issue 3, pages 198-204, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.005
DIETRICH, Theo. Pedagogía socialista: origen, teorías y desarrollo de la Concepción marxiana de la formación. Salamanca: Ediciones Sigueme, 1976.
FILONOV, G. N. Antón Makarenko. Trad. BUFFA, Ester. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral dos trabalhadores. In: Educação integral e sistema de reconhecimento e certificação educacional e profissional. Org: Hélio da Costa e Martinho da Conceição. São Paulo: CUT, 2005.
LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
MAKARENKO, Antón. O socialismo e a educação dos filhos. Rio de janeiro: Editorial Vitória, 1956.
MAKARENKO, Antón. La coletividade e la educación de la personalidade. Moscou: Editorial Progresso, 1977.
MAKARENKO, Antón. Textos selecionados. In: FILONOV, G. N. Antón Makarenko. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.
MAKARENKO, Antón. Poema pedagógico. Trad. BELINKI, Tatiana. São Paulo: Editora 34, 2012.
MANACORDA, Mário Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas/SP: Editora Alínea, 2017.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Boitempo, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141998000300002
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Campinas/SP: Navegando, 2011.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010
MARX, Karl. Crítica do programa de Gotha. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Vol. I, Livro I – O processo de produção do Capital. 34ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
MARX, Karl. Miséria da filosofia. São Paulo: Boitempo, 2017.
PILNIÁK, Boris. O ano nu. Trad. SIMONE, Lucas. São Paulo: Editora 34, 2017.
REED, John. Dez dias que abalaram o mundo. Trad. Bernardo Ajzenberg. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. In: Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 24/03/2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
SOLOVÉICHIK, S. Prefácio: o paradoxo de Sukhomlinski. In: Pensamento pedagógico. Moscou: Editorial Progresso, 1975.
SILVA, Luciana Maria de Matos e; GEHRKE, Marcos. Pedagogia socialista soviética: categorias que se articulam na construção de uma nova escola para uma nova sociedade. Educere et Educare, [S. l.], v. 13, n. 30, p. DOI: 10.17648/educare.v13i30.19584, 2018. DOI: 10.17648/educare.v13i30.19584. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/19584. Acesso em: 20/04/2022.
SUKHOMLINSKI, Vassili. Pensamento pedagógico. Moscou: Editorial Progresso, 1975.
SUKHOMLINSKI, Vassili. Meu coração está com as crianças. Moscou: Edições Progresso, 1989.
TROTSKY, Leon. Questões do modo de vida. Trad. Diego Siqueira e Daniel Oliveira. São Paulo: Editora Instituto José Luís e Rosa Sundermann, 2009.
TROTSKY, Leon. A revolução de outubro. Trad. Daniela Jinkings. São Paulo: Editora Boitempo, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gislene Farias de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







