Self-Regulation of Learning in Higher Education: Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4281

Keywords:

Approaches, Education, Higher education, Bibliographic survey

Abstract

The objective of this research is to survey the scientific literature on self-regulated learning (SLR) practices in higher education. To this end, a systematic literature review was conducted of articles published in the last decade. The Capes Journal was used as a database, following previously defined inclusion and exclusion criteria. Peer-reviewed articles were included; online resources; articles published in any language; published between 2013 and 2023; and articles addressing practical approaches to SLR in higher education. The method allowed for careful selection, evaluation, screening, and inclusion of the results, resulting in 13 articles. After screening, six articles were retrieved to comprise the discussion of this systematic review. This study demonstrated that SLR is addressed in various fields of knowledge and aims to support the teaching and learning process in undergraduate programs, thus providing an overview of the topic over the last ten years. This vision is still incipient in supporting the development of ARA in students during higher education, reinforcing the stimulus for research and interest in the practice, which can have a transformative effect on that educational level.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Maria de Carvalho e Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas e Desenvolvimento do Semiárido pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Especialista em Gestão Empresarial e Marketing pela Universidade São Francisco de Juazeiro-BA (2022) e graduada em Administração de Empresas pela Universidade Norte do Paraná.

Geida Maria Cavalcanti de Sousa, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Graduação em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco, Licenciatura Plena em Letras pela Universidade de Pernambuco, Mestrado em Educação e Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

João Carlos Sedraz Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Doutorado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil. Professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF),

References

ALVES, I. P.; FARIA, I.; PEREIRA, J. L. Avaliação formativa e autorregulação da aprendizagem no ensino superior. Revista Internacional de Educação Superior, v. 9, n. 00, DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668636

p. e023035, 2022.

AVILA, L. T. G.; FRISON, L. M. B. Promoção de estratégias de aprendizagem no ensino superior: desafios para aprender. Reflexão e Ação, v. 30, n. 2, p. 84-98, 2022. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v30i2.14046

BEMBENUTTY, H. The first word: A letter from the guest editor on self-regulation of learning. Journal of Advanced Academics, v. 20, n.1, p. 6-16, 2008. DOI: https://doi.org/10.4219/jaa-2008-885

BISSOTO, M. L.; VICENTE, M. I. O ensino como pesquisa e o desenvolvimento da autorregulação na educação superior: um estudo na graduação de Serviço Social. Barbarói, p. 218-238, 2020. DOI: https://doi.org/10.17058/barbaroi.v0i57.6407

FLUMINHAN, C. S. L.; MURGO, C. S. Análise da produção científica sobre a autorregulação da aprendizagem acadêmica no contexto educativo. EccoS–Revista Científica, n. 55, p. 8210, 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n55.8210

GANDA, D. R.; BORUCHOVITCH, E.. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, n. 46, p. 71-80, 2018.

MARINI, J. A. da S.; BORUCHOVITCH, E. Self-regulated learning in students of pedagogy.

Paidéia (Ribeirão Preto), v. 24, p. 323-330, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-43272459201406

OTUTUMI, C. H. V. As Cartas do Gervásio e a autorregulação da aprendizagem como potencializadoras do estudo na Percepção Musical. OPUS, v. 23, n. 3, p. 166-192, 2017. DOI: https://doi.org/10.20504/opus2017c2308

SAMPAIO, R.; MANCINI, M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, v.11, n.1, p. 83–89, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013

SEMENSATO, M. T.; PILATTI, L. A.; SILVA, F. D.; PINHEIRO, N. A. M. Revisão

sistemática de estudos sobre a autorregulação da aprendizagem da matemática no ensino superior. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 37, p. 218-249, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a11

ZIMMERMAN, B. J. Attaining self-regulation: A social-cognitive perspective. In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P.; ZEIDNER, M. (Orgs.). Self-regulation: Theory, research, and applications. Orlando, FL7 Academic Press, p.13-39, 2000.

ZIMMERMAN, B. J. From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive carrier path. Educational Psychologist, v.48, n.3, p.135-147, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676

ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H. Handbook of self-regulation of learning and performance. Routledge/Taylor & Francis Group, 2011.

ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H.; DIBENEDETTO, M. K. A. A. Personal agency view

of self-regulated learning. Self-Concept, Motivation and Identity: Underpinning Success with Research and Practice. In: GUAY, F.; MARSH, H.; MCLNERNEY, D. M.; CRAVEN, R. G.

(Orgs.) Self-Concept, Motivation, and Identity: Underpinning Success with Research and Practice. Charlotte, NC: Information Age Publishing, p. 83-114, 2015.

Published

2025-10-31

How to Cite

Silva, L. M. de C. e, Sousa, G. M. C. de, & Silva, J. C. S. (2025). Self-Regulation of Learning in Higher Education: Systematic Review. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(78), 218–229. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4281

Issue

Section

Artigo de Revisão