Learning Recovery with Students with Special Educational Needs, Post-Pandemic in the Municipality of Cascavel-CE
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4271Keywords:
Learning, Special needs, Remote teaching, InclusionAbstract
This study aims to analyze in depth the learning recovery of students with special educational needs (SEN) in the municipality of Cascavel, Ceará, considering the post- pandemic context. The research is justified by the urgency to understand and address the educational challenges faced by this group of students after the period of remote and blended teaching, to ensure equitable access to education. For this objective, a methodology will involve semi-structured interviews with teachers specializing in SEN, as well as the analysis of documents and educational data relevant to the topic. It is expected that the results of this research will contribute to the implementation of more effective public policies and pedagogical practices, capable of promoting the inclusion and recovery of learning for these students, thus guaranteeing quality education for all.
Downloads
References
Asbury, K., Fox, L., Deniz, E., Code, A., & Toseeb, U. (2020). How is COVID-19 affecting the mental health of children with special educational needs and disabilities and their families? Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(5), 1772-1780. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-020-04577-2
Blank, M. J., & Villarreal, V. (2016). Beyond the classroom: The role of school in the development of social capital. American Journal of Education, 122(2), 227-255.
Brasil. (1988). Constituição da República Federal do Brasil: 1998. Brasília.
Brasil.(1996) Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996a, p. 27.833.
Brasil. Ministério da Educação – Cultura e Desporto. (2007). Política Nacional da Educação Especial. SEESP – Brasília, DF.
Brasil. Ministério da Educação. (2015). Orientações para Implementação da Política de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF.
Brasil. Ministério da Educação. Coronavírus: saiba quais medidas o MEC já realizou ou estão em andamento. 2020 [acesso 10 mai 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=867 91
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic.br). Pesquisa TIC Domicílios 2019. 2019.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute. DOI: https://doi.org/10.54300/122.311
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta- analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Epstein, J. L., & Sheldon, S. B. (2006). Moving forward: Ideas for research on school, family, and community partnerships. In C. E. Finn Jr., R. Crosnoe, & R. J. No Child Left Behind (Eds.), The Future of Children, 16(2), 137-155. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412976039.n7
Harris, A., & Jones, M. (2020). COVID-19—learning from experience. Education in the North, 27(1), 1-6.
Kraft, M. A., & Falken, L. (2020). Revisiting learning loss: The widening gap between test scores and accountability. Educational Researcher, 49(9), 587-598.
Laguna, T. F. DOS S. et al.. Remote education: parents' challenges in teaching during the pandemic. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, p. 393–401, 2021. Mantoan, M. T. E. (2007). Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100s200004
Minayo, M. C. de S. (2001). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade (18a ed.). Petrópolis: Vozes.
Monteiro, M. K., & Altmann, H. (2014). Homens na educação infantil: olhares de suspeita e tentativas de segregação. Cadernos de Pesquisa, 44(153), 720-741. https://doi.org/10.1590/198053142824. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142824
Organização das Nações Unidas. (2006). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Washington, D.C.
Polit DF, Becker CT, Hungler BP. Fundamentos de Pesquisa em Enfermagem: métodos, avaliação e utilização. 5a ed. Porto Alegre: Artmed; 2004
Santos, M. C. F. dos. (2017). O AEE no processo de inclusão de alunos com deficiência intelectual em uma escola da rede municipal de Fortaleza. Universidade Federal do Ceará, Monografia. Fortaleza, Ceará, Brasil.
Siluk, A. C. P., & Pavão, S. M. de O. (2015). Atendimento Educacional Especializado, práticas pedagógicas na Sala de Recursos Multifuncionais. Santa Maria: Editora PE.
Silva, A. K. V. da. (2020). Prática pedagógica docente no Atendimento Educacional Especializado – AEE: um manancial de experiências. Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Colatina.
Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. ASCD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gislene Farias de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







