An Analysis of Performance Management Dynamics at a Federal Educational Institution
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i77.4217Keywords:
Performance management, Public administration, Institutional evaluation, Professional developmentAbstract
This article analyzes performance management practices at the Federal Institute of teaching (IF), aiming to understand how evaluation processes are carried out in institutional reality. It is a qualitative, exploratory research based on a case study, using semi-structured interviews and document analysis. The findings reveal a mismatch between the normative model of performance management—focused on development and meritocracy—and its practical implementation, often perceived as bureaucratic and ineffective. Major obstacles include the lack of structured feedback, excessive standardization of evaluation instruments, weak communication between managers and staff, and the underuse of results in professional development planning. The study concludes that there is a need to revise institutional practices toward building a more participatory, dialogic, and development-oriented performance management system for public servants.
Downloads
References
AGUINIS, H. (2019). Performance management. 4th ed. Pearson. Disponível em: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3548309. Acesso em: 02 maio 2025.
AKIM, Érica Kushihara; MERGULHÃO, Ricardo Coser. Panorama da produção intelectual sobre a medição de desempenho na gestão pública (Panorama of the intellectual production on performance measurement in public management). Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 49, n. 2, p. 247-275, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/CZGDv7jcn3RtRV7gB5NtfGK/ . Acesso em: 13 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7612126126
BAPTISTA, A. L. X. & SANABIO, M. T. (2014). Avaliação de desempenho de técnico-administrativos em IFES. GUAL – Revista Gestão Universitária na América Latina, 7(3), 182–205. doi:10.5007/1983-4535.2014v7n3p182. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2014v7n3p182. Acesso em: 27 maio 2025.
BARBOSA, L. (1996). Meritocracia à brasileira: o que é desempenho no Brasil? Revista do Serviço Público, 47(120), 58–102. Disponivel em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/396. Acesso em: 26 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.21874/rsp.v47i3.396
BRASIL. Decreto nº 7.133, de 19 de março de 2010. Regulamenta os critérios e procedimentos gerais a serem observados para a realização das avaliações de desempenho individual e institucional e o pagamento das gratificações de desempenho. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7133.htm. Acesso em: 5 jun. 2025.
BRASIL. Decreto nº 11.072, de 17 de maio de 2022. Institui o Programa de Gestão e Desempenho - PGD na administração pública federal direta, autárquica e fundacional. Brasília, DF: Presidência da República, 2022. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2022/decreto/d11072.htm. Acesso em: 5 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Gestão e da Inovação em Serviços Públicos (MGI). Secretaria de Gestão e Desempenho de Pessoal (SEGES). Subsecretaria de Gestão de Pessoas (SGP). Instrução Normativa nº 52, de 6 de novembro de 2023. Dispõe sobre os procedimentos para a gestão e o acompanhamento do Programa de Gestão e Desempenho (PGD). Brasília, DF: MGI, 2023. Disponível em: https://bibliotecadigital.economia.gov.br/handle/123456789/531001. Acesso em: 22 maio. 2025.
CARDOSO, F. L., & BOERGES, P. (2021). Gestão de desempenho no setor público: desafios e perspectivas. Revista de Administração Pública, 55(3), 603-621. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/6864. Acesso em: 04 maio 2025.
CHARMAZ, Kathy. Construindo a teoria fundamentada (Constructing Grounded Theory). 2. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2014.
CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de Pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Edição Compacta. São Paulo: Atlas, 2014. p. 252.
CHIAVENATO, Idalberto. Recursos Humanos: O Capital Humano das Organizações. 11. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
DENHARDT, Robert B.; DENHARDT, Janet V. O novo serviço público: servir, e não conduzir (The New Public Service: Serving, Not Steering). 4. ed. New York: Routledge, 2015. Disponível em: https://www.perlego.com/book/2192576/the-new-public-service-serving-not-steering-pdf . Acesso em: 8 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315289496
DUTRA, Joel Souza. Gestão por competências: um modelo eficaz para o desenvolvimento de talentos. São Paulo: Gente, 2002.
FIORITTO, Simona; MASCIARI, Elio; NAPOLITANO, Enea. Uma breve discussão sobre o desenvolvimento de KPIs na administração pública (A brief discussion on KPI development in public administration). 2024. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2412.09142 . Acesso em: 13 jun. 2025.
FISCHER, André Luis. Gestão de Pessoas: os desafios de gerenciar pessoas no século XXI. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
GIL, Antonio Carlos. Gestão de Pessoas: foco nos papéis do gestor. São Paulo: Atlas, 2001.
GLASER, Barney G.; STRAUSS, Anselm L. A descoberta da grounded theory: estratégias para a pesquisa qualitativa (The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research). 1. ed. Chicago: Aldine Publishing Company, 1967. Disponível em: https://www.perlego.com/book/1610990/discovery-of-grounded-theory-strategies-for-qualitative-research-pdf. Acesso em: 3 maio. 2025.
GRILLO, A. N. (1982). Avaliação de desempenho: experiência brasileira na administração pública. RAUSP, 17(1). Disponível em: https://revistas.usp.br/rausp/article/view/166791. Acesso em: 26 maio 2025.
GUESSSER, Paula Cristina Leite; ENSSLIN, Sandra Rolim; PETRI, Sergio Murilo. Avaliação de Desempenho de Gestão de Recursos Humanos no Setor Público. Sociedade, Contabilidade e Gestão, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 62-81, set./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.19644. Acesso em: 5 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.19644
LINCOLN, Yvonna S.; GUBA, Egon G. Investigação naturalística (Naturalistic Inquiry). 1. ed. Beverly Hills; Londres: Sage Publications, 1985. Disponível em: https://us.sagepub.com/en-us/sam/naturalistic-inquiry/book842. Acesso em: 02 maio 2025.
SANTOS, P. R. G. (2005). Avaliação de desempenho no contexto da administração pública federal direta: aspectos determinantes de sua efetividade (dissertação de mestrado). UNB. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/economiaegestao/article/view/7. Acesso em: 27 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TATIANE GRASIELLE LOPES DA SILVA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







