The Importance of Physical Education in the Context of Early Childhood Education

Authors

  • Auricleide da Silva Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Maria Dara Souza Barros Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Maricélia Félix Andrade Bringel Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i74.4131

Keywords:

Physical Education, Early Childhood Education, Development

Abstract

Physical education in early childhood education plays a fundamental role in the integral development of children, promoting physical, emotional, cognitive and social aspects. At this stage of life, physical activities are essential not only for promoting health, but also for developing motor skills. This research aims to explore the importance of physical education in the context of early childhood education, through an analysis of how this discipline can be effectively integrated into the school environment and what benefits it offers for children's development. Through games, play and recreational activities, children learn to manage their bodies, exploring movements, in addition to developing body awareness. The article was developed through qualitative research, structuring an analysis of bibliographic reviews that address play in physical education as a tool for developing learning and children's gross and fine motor skills. The research also examines the benefits of including physical activities in early childhood education, as a way of assisting in the integral growth of students. Understanding physical education in childhood is essential for developing more effective public policies for this area, as well as better development of pedagogical practices.

Downloads

Author Biographies

Auricleide da Silva, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Maria Dara Souza Barros , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Maricélia Félix Andrade Bringel , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

References

BARROS, E. L. M. A formação do professor na perspectiva da Psicologia Escolar. In: COSTA, A. S. (Org.) Psicologia e educação: abordagens e práticas. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2008.

BARBOSA, A. F. Educação física na infância: fundamentos e práticas pedagógicas. 2. ed. São Paulo: Editora X, 2007.

FERREIRA, J. de S. O papel do educador na construção do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 3, p. 77, 2006.

GALLAHUE, David L.; OZMUN, Jean C. Desenvolvimento motor: fundamentos e aplicações. 6. ed. São Paulo: Editora Pioneira, 2006.

KUNZ, P. (2003). Educação Física e Interdisciplinaridade: Práticas Pedagógicas e Teorias de Ensino. São Paulo: Editora da Universidade.

MAZZOTA, M. J. Educação Física e desenvolvimento infantil. In: SILVA, J. R. (Org.). Fundamentos da Educação Física escolar. 2. ed. São Paulo: Editora ABC, 2004.

MORAN, José Miguel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Editora Vozes, 2000.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Diretrizes mundiais sobre atividade física para a saúde. Genebra: OMS, 2010. Disponível em: https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_physical_activity/en/. Acesso em: 03 nov. 2024.

SILVA, A. G. da. O papel da educação na construção de identidades sociais. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 2, p. 46, 2013.

TEIXEIRA, A. A escola e o ensino no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 8, n. 1, p. 26, 1953.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2002.

Published

2024-12-30

How to Cite

Silva, A. da, Barros , M. D. S., & Bringel , M. F. A. (2024). The Importance of Physical Education in the Context of Early Childhood Education. ID on Line. Revista De Psicologia, 18(74), 127–136. https://doi.org/10.14295/idonline.v18i74.4131

Issue

Section

Artigo de Revisão