Inclusive Education: Reflection and Analysis on the Challenges faced by Teachers and Educational Caregivers in the exercise their functions
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18i74.4130Keywords:
Inclusion, Equity, Challenges, TrainingAbstract
This study sought to analyze and reflect on inclusive education, with the general objective of understanding the challenges faced by education professionals in order to implement inclusion in classroom practices, and to what extent measures are necessary for teachers and educational caregivers to face the daily challenges in the exercise of their functions. To this end, it was necessary to reflect on how the inclusion process occurs in schools, analyze the advances that inclusive education has made to date, and seek what instigates the emergence of these challenges in the classroom to achieve this inclusion. The research is qualitative in nature and supported by bibliographical studies. Inclusive education still has a long way to go before it can exist in practice with equity, and more public policies and training for teachers and educational caregivers are needed so that we can move towards the existence of an inclusive education that respects diversity and values differences.
Downloads
References
BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. O Desafio das Diferenças nas Escolas. Boletim 21. MEC, 2006.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB – Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
CORREIA, Clacy Somenzi. O desafio da inclusão no ambiente escolar: um estudo no município de Londrina, PR. 45f. Monografia (Especialização em educação: métodos e técnicas de ensino). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, medianeira, 2014. Disponível em https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20860/2/MD _EDUMTE_2014_2_18.pdf> Acesso em 07 de setembro de 2024.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. A disciplina e prática da pesquisa qualitativa; IN: O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006. P .15-41.
GUEBERT, Mirian Célia Castellain. Inclusão: uma realidade em discussão. Curitiba, IBPEX, 2007.
Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4°edição. São Paulo. Atlas, 2002.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Construir a Escola das diferenças: caminhando nas pistas da inclusão. In: O Desafio das Diferenças nas Escolas. Boletim 21. MEC, 2006.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Editora Summus, 2015.
UNESCO. Declaração de Salamanca e o Enquadramento da Ação – Necessidades Educativas Especiais. Adaptado pela Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e Qualidade, Salamanca. UNESCO (1994).
SOUSA, Priscila. (1 de dezembro de 2022). Inclusão – O que é, conceito e definição. Disponível em https://conceito.de/inclusao, Acesso em 20 de setembro de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Eugenia Rodrigues, Francisca Ivoneide Benicio Malaquias Alves, Debora Benicio Alves Oliveira, Maricélia Félix Andrade Bringel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







