Early Childhood Education: The Impact of Daycare on the Lives of Children Aged 0 to 3

Authors

  • Daniely Jainy de Sá Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Débora Benício Alves Oliveira Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Francisca Ivoneide Benício Malaquias Alves Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Maricélia Félix Andrade Bringel Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i74.4129

Keywords:

Early Childhood Education, daycare, Learning

Abstract

This research sought to analyze the impact of daycare on children's lives, taking into account an environment that is conducive to the student's first knowledge. The general objective was to investigate children's development, how students enter school and develop their skills throughout the school year; what is offered by daycare and the importance of activities carried out in the school environment. The research is qualitative in nature, applying a research methodology in which the research material is interpreted. The results obtained through the study show that daycare is an institution of great importance for children in the first years of life, since it is at school that they will develop their cognitive skills and, as a result, will be able to interpret the world in which they live, gaining comprehensive and useful knowledge. The activities offered by the institution, when carried out correctly, promote proficient development, given that playfulness is engaging and encourages children to use their imagination, follow commands, work on psychomotor skills, and expand their sense of self, him, and us. Playfulness makes the environment enjoyable and, in turn, children feel safe, which allows them to absorb knowledge, have contact with a different routine, and learn subtly in an environment that does not take away the essence of childhood, while at the same time allowing them to explore all the possible knowledge offered by the educational institution.

Downloads

Author Biographies

Daniely Jainy de Sá, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Débora Benício Alves Oliveira, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Francisca Ivoneide Benício Malaquias Alves, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Maricélia Félix Andrade Bringel , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

References

ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo, SP: Loyola, 2008.

ALMEIDA, Aline Marques da Silva. A importância do lúdico para o desenvolvimento da criança. Disponível em: http://www.seduc.mt.gov.br/Paginas/A-import%C3%A2ncia-do-l%C3%BAdico-para-o-desenvolvimento-da-crian%C3%A7a.aspx cesso em 22 de setembro de 2024.

BRASIL. Lei de diretrizes e Base da Educação. Lei de Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em 22 de setembro de 2024

CHATEAU, Jean. O jogo e a criança. São Paulo: Summus, 1987.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

ESTREITO, Milena Moraes. Do educa e cuidar no cotidiano da creche: Memórias (Auto) biográficas sobre o Estágio na Educação Infantil 2019.

MAHONEY, A.A .& ALMEIDA, L. R. (orgs.) A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2004.

MOURA2, Monick Lays Adelino de Lima. Um novo olhar da creche: reflexão acerca dos avanços educacionais no contexto histórico brasileiro1. 2019. 12 f. TCC (Graduação) – Curso de Pedagogia, Universidade Estadual da Paraíba, Paraiba, 2014 Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_M D1_SA109_ID1578_19072021214316.pdf Acesso em: 21 de setembro de 2024

SANTOS, Élia Amaral do Carmo; JESUS, Basiliano do Carmo de. O lúdico no processo ensino-aprendizagem. 2010. Disponível em: http://need.unemat.br/4_forum/artigos/elia.pdf acesso em 17 de setembro de 2024.

SOUZA, Gizele. O olhar do mundo sobre o tempo infância disponível em:https://ufprvirtual.ufpr.br/pluginfile.php/344321/mod_folder/content/0/Bondioli.pdf? forcedownload=1 Acesso 29 de agosto de 2024

UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA, Paraiba, 2014 Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_M D1_SA109_ID1578_19072021214316.pdf Acesso em: 5 de setembro de 2024.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-12-30

How to Cite

Sá, D. J. de, Oliveira, D. B. A., Alves, F. I. B. M., & Bringel , M. F. A. (2024). Early Childhood Education: The Impact of Daycare on the Lives of Children Aged 0 to 3. ID on Line. Revista De Psicologia, 18(74), 116–126. https://doi.org/10.14295/idonline.v18i74.4129

Issue

Section

Comment