Psychosomatic Medicine and its importance in Doctor Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4087

Keywords:

Medical education, Psychosomatic Medicine, Medical Student

Abstract

The present study explores the main contributions that Psychosomatic Medicine brings to the training of medical students, highlighting the importance of human relationships in the medical context, especially in doctor-patient interaction. It highlights how the study of dynamics between teacher and student, and between student and patient, can help prevent iatrogenic events. The text discusses how these themes can be incorporated into Medical Education, based on psychosomatic concepts.

 

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Author Biographies

Fernando França Fernandes, Universidade Federal do Cariri – UFCA, Ceará, Brasil.

Médico pela Universidade Federal do Cariri – UFCA. Médico no Hospital Santo Antônio e Hospital do Coração do CARIRI, Ceará, Brasil.

Elizabeth Alves Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú, UVA, Ceará, Brasil.

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú, UVA-CE e em Administração de Empresas pela mesma Instituição de Ensino Superior; Especialização em Gestão e Docência do Ensino Superior e em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdades Integradas de Cruzeiro, FIC, Brasil. Também em Educação Inclusiva com ênfase em Deficiência Intelectual pela mesma Instituição de Ensino Superior.  

Martha Maria Macedo Bezerra, Universidade Estadual do Vale do Acaraú - UVA, Ceará, Brasil.

Doutorada em Saúde Coletiva pela Faculdade de Medicina do ABC; Sao Paulo. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri, especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará, especialização em Políticas Públicas pela Universidade Regional do Cariri e, especialização em Saúde Mental e Psiquiatria pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú.

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Published

2024-10-31

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