The Importance of Interdisciplinary Teams in Psychosocial Care Centers (CAPS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4085

Keywords:

Mental Health, Psychosocial Care Center, Health professionals

Abstract

The work carried out by interdisciplinary teams at Psychosocial Care Centers (CAPS) involves a collaborative and integrated approach to providing mental health care. These professionals, coming from different areas such as psychology, psychiatry, nursing, social assistance, among others, combine their knowledge and experiences to create personalized and humanized treatment strategies that meet the specific needs of each person in psychological distress. The objective of the present study was to analyze the importance of the work of interdisciplinary teams, working in a CAPS in the south of Ceará. It involved the participation of 23 professionals from different CAPS (CAPSad, CAPSi and CAPS III) in a municipality in the south of Ceará. It was carried out between May 2022 and April 2024. To collect the data, techniques such as observation and work discussion meetings were used. The results led us to believe that teamwork facilitates the exchange of knowledge, enriching care and ensuring broader and more effective care for the patient, always focusing on their recovery and social reintegration. Conclusion: The collective dimension of interdisciplinary work contributes significantly to more efficient management of activities. However, it is essential that work collectives are strengthened, with the creation of more effective group spaces for discussion, exchange of ideas and collaboration. This favors the construction of a more cohesive team prepared to face day-to-day challenges.

 

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Author Biographies

Fernando França Fernandes, Universidade Federal do Cariri – UFCA

Médico pela Universidade Federal do Cariri – UFCA. Médico no Hospital Santo Antônio e Hospital do Coração do CARIRI, Ceará, Brasil.

Elizabeth Alves Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú, UVA, Ceará, Brasil.

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú, UVA-CE e em Administração de Empresas pela mesma Instituição de Ensino Superior; Especialização em Gestão e Docência do Ensino Superior e em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdades Integradas de Cruzeiro, FIC, Brasil. Também em Educação Inclusiva com ênfase em Deficiência Intelectual pela mesma Instituição de Ensino Superior.   

Martha Maria Macedo Bezerra, Universidade Estadual do Vale do Acaraú - UVA, Ceará, Brasil.

Doutorado em Saúde Coletiva pela Faculdade de Medicina do ABC; Sao Paulo. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri, especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará, especialização em Políticas Públicas pela Universidade Regional do Cariri e, especialização em Saúde Mental e Psiquiatria pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú. 

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Published

2024-10-31

Issue

Section

Artigos