Moral Harassment suffered by Telemarketing and Call Center Operators
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4082Keywords:
Harass, Work, Psychological violenceAbstract
Moral harassment is an issue that intrinsically permeates the most varied social contexts, affecting the preservation of beneficial, adequate and ethical living environments. The call center field is currently one of the most impacted by bullying. The constant execution of abuse, physical and psychological violence, in addition to the demand to achieve impractical and inaccessible production goals makes the work environment an adverse place. Harassing practices are included in the very structure of the work, covering all telemarketing operators. Therefore, the present work seeks to analyze the moral harassment suffered by telemarketing and call center operators, and, for this, as a methodology, a bibliographical research was carried out. It is concluded that bullying continues to be a widespread social phenomenon, prevalent in both work and educational contexts. The negative and serious consequences of harassment for victims and organizations are well documented and include physical and mental health problems, decreased job satisfaction, reduced organizational commitment and symptoms of post-traumatic stress disorder, so it can negatively impact the experience in the workplace, and to combat this situation it is necessary for leaders and managers to observe and uproot these situations with actions, lectures and collective awareness.
Downloads
References
ALKIMIN, Maria Aparecida. Assédio moral na relação de emprego. Curitiba: Juruá, 2005.
BARRETO, Margarida Maria Silveira (Org.). Assédio moral no trabalho: chega de humilhação! [S.l.]: Abelhaweb, 2001.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Subsecretaria de Assuntos Administrativos. Assédio: violência e sofrimento no ambiente de trabalho: assédio moral. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2009.
CALVO, Adriana. Manual de direito do trabalho. 5. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020.
CAPOLI, A. S.; SILVA, M. Assédio moral – consequências para o indivíduo e seu impacto no clima organizacional. REVISTA FACTHUS DE ADMINISTRAÇÃO E GESTÃO, v. 1, n. 3, p. 65, 10 ago. 2018.
CASTRO, Cláudio Roberto Carneiro de. O que você precisa saber sobre o assédio moral nas relações de emprego. São Paulo: LTr, 2012.
CAVALIERI FILHO, Sérgio. Programa de responsabilidade civil. 12. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
FERREIRA, Hádassa Dolores Bonilha Assédio moral nas relações de trabalho. São Paulo: Roussell, 2004.
GUEDES, Márcia Novaes. Terror psicológico no trabalho. São Paulo: LTr, 2003.
GUIMARÃES, L.A.M.; RIMOLI, A.O. “Mobbing” (Assédio Psicológico) no Trabalho: Uma Síndrome Psicossocial Multidimensional. Psicologia: Teoria e Pesquisa Mai-Ago 2006, Vol. 22 n. 2, pp. 183-192. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722006000200008
HIRIGOYEN, Marie-France. Mal-estar no trabalho: redefinindo o assédio moral. Trad. Rejane Janowitzer. 8. ed. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2015.
LEYMANN, H. The content and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 165-184, 2000. DOI: https://doi.org/10.1080/13594329608414853
LITZ, B. T., STEIN, N., DELANEY, E., LEBOWITZ, L., NASH, W. P., SILVA, C., MAGUEN, S. (2009) Moral injury and moral repair in war veterans: A preliminary model and intervention strategy. Clinical Psychology Review. No. 29. P. 695–706. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.07.003
NASCIMENTO, Francisca Z. F. O. Relação saúde-doença no processo de trabalho de telemarketing: apontamentos para atuação da Vigilância em Saúde do Trabalhador. Rio de Janeiro, 2019.
PAIVA, K. C. M.; DUTRA, M. R. S. . Valores Organizacionais e Valores do Trabalho: um estudo com operadores de um call center. CADERNOS EBAPE.BR (FGV), v. 15, p. 40-62, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395153725
PINTO, Érica da Cruz . O Atendimento nos Call Center´s . Rio de Janeiro, 2015. 62 p. Monografia (Marketing) - UNIVERSIDADE CANDIDO MENDES INSTITUTO A VEZ DO MESTRE, Rio de Janeiro , 2015.
RODRIGUES, Geovana Francisca Clemente Blans; CORDAZZO, Karine. Assédio moral no ambiente de trabalho: violação da dignidade da pessoa humana. Universidade Estadual do Mato Grosso do sul- UEMS. 2019.
RUFINO, Regina Célia Pezzuto. Assédio Moral no Âmbito da Empresa. São Paulo: LTr, 2006.
SOARES, I.C.F. O assédio moral nas empresas de call center. Monografia (Graduação) 70 f. UFPB/CCJ/DCJ. Santa Rita, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduarda de Oliveira Foreston, Matheus Gomes Machado , Ana Lucia de Paula Ferreira Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.