The Importance of the Practice of Hospital Pedagogy for the Continuity of the Educational Process of Hospitalized Children

Authors

  • Maria Lívia Dantas Moreira Silva Centro de Ensino Superior São Francisco. Cajazeiras, PB.
  • Leonardo Coêlho Bezerra Faculdade de Medicina Estácio de Juazeiro do Norte (FMJ), Ceará, Brasil.
  • Emídia Inácio Timóteo Universidade Federal da Paraíba - UFPB.
  • Carlos Kennedy Tavares de Lima Universidade Federal de Campina Grande - PB.
  • Symara Abrantes Albuquerque de Oliveira Cabral Universidade Federal de Campina Grande - PB. https://orcid.org/0000-0002-7456-5886

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4081

Keywords:

Pedagogy, hospital class, integration, education, health

Abstract

The present study aimed to analyze the importance of hospital pedagogy for the professional and the user, and how the practices of this professional can be incorporated into the hospital environment, promoting the continuity of the child's learning. This is a narrative review of the literature, with a search in scientific articles, a free search on the internet and in books. The results reveal that in the degree in pedagogy, there are several paths that can be followed, including hospital pedagogy. It is important to apply pedagogy in hospital spaces, as it is from this that the right to education is practiced. When the student is limited due to illness, it allows the inclusion of the school routine in the hospital space. In this way, it is possible to understand that hospital pedagogy aims to continue the school life of children and adolescents who require repeated hospitalization, in addition to generating exercises that contribute to the preparation of the sick student and that support them during the phase in which they are hospitalized. Thus, the role of hospital pedagogy was debated, verifying the impasses of hospitalized students, and elements that may contribute to the students' perception and recovery from the illness. The essence of hospital pedagogy is to provide assistance and provide humanized emotional support, whether for the patient or their relatives. Therefore, the aforementioned work discusses the performance and methods of the pedagogy professional in the hospital area, as a way of guaranteeing the right to education for all.

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Author Biographies

Maria Lívia Dantas Moreira Silva, Centro de Ensino Superior São Francisco. Cajazeiras, PB.

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pelo Centro de Ensino Superior São Francisco. Cajazeiras, PB.

Leonardo Coêlho Bezerra, Faculdade de Medicina Estácio de Juazeiro do Norte (FMJ), Ceará, Brasil.

Graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina Estácio de Juazeiro do Norte (FMJ), Ceará, Brasil. 

Emídia Inácio Timóteo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Graduação em História pela Universidade Federal da Paraíba. Graduação em Matemática pela UNIASSELVI. Mestre em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University

Carlos Kennedy Tavares de Lima, Universidade Federal de Campina Grande - PB.

Graduação em Medicina pela Universidade Federal da Paraíba. Residência médica em Neurocirurgia pelo Hospital Santa Marcelina, São Paulo. Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Tecnológica Intercontinental (Assuncion-PY). Doutor em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina do ABC, São Paulo. Professor/Preceptor da disciplina de neurologia da Universidade Federal de Campina Grande - PB.

Symara Abrantes Albuquerque de Oliveira Cabral, Universidade Federal de Campina Grande - PB.

Pós-doutorado em Ensino (Universidade Estadual do Rio Grande do Norte). Doutorado em Ciências da Saúde (Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo). Mestre em Ensino (Universidade Estadual do Rio Grande do Norte). Mestre em Sistemas Agroindustriais (Universidade Federal de Campina Grande - PB). Especialista em Processos Educacionais na Saúde com Ênfase em Tecnologias Educacionais Construtivistas (IEP Sírio Libanês). Especialista em Processos Educacionais na Saúde com Ênfase em Metodologias Ativas (IEP Sírio Libanês). Especialista em Micropolítica da Gestão e Trabalho em Saúde (Universidade Federal Fluminense). Especialista em Gestão da Atenção Básica e Redes Microrregionais de Saúde (Universidade Federal da Paraíba). Especialista em Gestão da Política de Alimentação e Nutrição (FIOCRUZ). Especialista em Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde (Universidade Federal do Rio Grande do Norte). Especialista em Saúde da Família (Centro Universitário de Patos-PB). Graduada em Enfermagem (Universidade Federal de Campina Grande - PB). Licenciada em Letras Língua Portuguesa (Instituto Federal da Paraíba).

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Published

2024-10-31

Issue

Section

Artigos