Methodological Contributions to Religious Education in the Secular Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4077

Keywords:

Religious education, Methodological contributions, Secular context

Abstract

The present study aimed to analyze the methodological contributions of religious education, in the secular context. In order for Religious Education to exist within the standard of democratic and secular education, it is important that the school assumes responsibility for working in an ethical and moral manner, guaranteeing respect for any and all religions. In this way, with regard  to  the  school context,  Religious  Education  can  be thought of as a practical result, of the didactic transposition of knowledge produced by the Science of Religion, to primary and secondary public education classes. Religious Education as a discipline present in education, based on the pluralist perspective of teaching and compatible with the secular State, can significantly contribute to the formation of citizens in which ethical and moral values can be transformative and emancipatory, thus contributing to the construction of a more humane, empathetic and ethical society.

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Author Biographies

Reinaldo da Costa Sacramento, Instituto Federal do Amapá

Graduado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Pará. Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade ATUAL e Especialista em Educação Global, Desenvolvimento Humano e Gestão da Inovação pela UNIFUTURO. Mestre em Linguagem, Comunicação e Cultura pela Universidade da Amazônia (UNAMA). Atualmente é professor de Língua Portuguesa no Instituto Federal do Amapá.

Teresinha Silva de Araújo, Centro de Ensino Superior do Amapá

Graduação em Direito pelo Centro de Ensino Superior do Amapá. Chefe do Núcleo de Correição Administrativa Disciplina - Corregedoria Geral do Estado do Amapá.

Tiago Teixeira da Silva, Fundação Mineira de Educação e Cultura – FUMEC, Belo Horizonte-MG, Brasil.

Bacharel em Sistemas de Informação. Mestre em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento, pela  Fundação Mineira de Educação e Cultura – FUMEC, Belo Horizonte-MG, Brasil.

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Published

2024-10-31

Issue

Section

Artigos