Psychology in Social Assistance: A Field of Practice with access to Social Policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4016

Keywords:

Psychology, SUAS, Public Policies, Psychologist's work

Abstract

The aim of this paper is to analyze the work of psychology professionals in the Unified Social Assistance System, emphasizing their insertion in the field of this public policy, as well as to demystify the psychologist's attributions in the day-to-day work with families and individuals in situations of vulnerability. The Unified Social Assistance System organizes the services of the Social Assistance Policy, and psychologists must be included in all levels of protection and services, obligatorily making up reference teams and having their work based on ethics and articulation with other public policies. In summary, the reflection in this paper contributes to improving the technical insertion of psychological practices in social assistance policy, as advocated by Resolution 17 of June 20, 2011, making psychologists an essential part of the actions in the Unified Social Assistance System. In turn, the methodology will be qualitative, searching literary sources for other studies that have already been demarcated and analyzed as similares cases in the theoretical-conceptual productions already developed in psychological science in the field of SUAS.

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Author Biographies

Tiago Rodrigues dos Santos, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Acadêmico de Psicologia pela Universidade pela Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC.

Zolnei Vargas Ernesta de Córdova, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Especialista em Gestão do Sistema Único de Assistência Social e Metodologia interdisciplinar do Ensino Superior. Psicólogo/coordenador do Programa Acolher - UNESC e Docente da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) pelo curso de Psicologia.

Luiz Paulo Matias, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor de Filosofia na Universidade Metropolitana de Santos. Professor de Sociologia no Centro Universitário ETEP – São Paulo. Doutorando em Educação na linha de Filosofia da Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e Mestre em Filosofia pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

Natan Lessa Ferreira, Universidade do Extremo Sul Catarinense

 Psicólogo pela Universidade do Extremo Sul Catarinense. Psicodramatista (FEBRAP) e especialista em Gestão do SUAS - Sistema Único de Assistência Social pela Faculdade Faveni.

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Published

2024-10-31

Issue

Section

Artigos