Indiscipline at School: Factors that influence its Construction and Deconstruction in the Municipality of Banabuiú – Ceará – Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18i71.4013Keywords:
School, Discipline, Indiscipline, Construction, deconstructionAbstract
Indiscipline currently presents itself as an important element within the school space, since the entire school community, teachers, students, parents and management nucleus perceive its presence, often placing it as one of the aspects that hinder the teaching-learning process. The general objective of the research is to identify the elements that contribute to the construction and permanence of indiscipline within the school space. The data collection instrument was a questionnaire that resulted in the realization that the different actors in the school space still cannot understand how indiscipline is meaningfully constructed and, therefore, possible for deconstruction. The results demonstrated that, when referring to the general question of this project, we understand that teachers and school managers do not recognize themselves as prepared to work on the issue of indiscipline at school, the factors that contribute to the presence of indiscipline at school are described throughout the analysis of the results, as well as the propositions made by the segments of students, teachers and school managers. These proposals, however, cannot be, in fact, they should not be placed as a product, but always as a process, that is, in constant planning, action, reflection, replanning and action again.
Downloads
References
ALVARENGA, Estelbina Miranda. Metodologia da Investigação Quantitativa e Qualitativa. A4 Diseños: Assunção– Paraguai, 2010.
AMADO, J. S. Indisciplina na aula: regras, tarefas e relação pedagógica. Psicologia, educação e cultura, Lisboa: Colibri, 1999.
ANTUNES, C. É tudo uma questão de contrato. Recife, PE: Ed. Sapiens, 2005.
ANTUNES, C. Professor bonzinho= aluno difícil: a questão da indisciplina em sala de aula. Petrópoles, RJ: Vozes, 2002a.
AQUINO, Julio Groppa. A indisciplina e a escola atual. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n.2, 1998. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000 200011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 Nov 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000200011
AQUINO, Julio Groppa. (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. 8. ed. São Paulo: Summus, 1996.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL.MEC. Projeto Nordeste. Chamada à ação combatendo o fracasso escolar no Nordeste. Programa de Pesquisa e Operacionalização de Políticas Educacionais. Brasília: Projeto Nordeste, Banco Mundial, Unicef, 1997.
DE LA TAILLE, Y. A indisciplina e o sentimento de vergonha. In: AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. 8. ed. São Paulo: Summus, 1996. p. 9-23.
DOURADO, Luiz Fernandes. Progestão : como promover, articular e envolver a ação das pessoas no processo de gestão escolar?, módulo II. Brasília: Consed – Conselho Nacional de Secretários de Educação, 2001.
Edições Loyola, 2003.
ESTRELA, M. T. Relação pedagógica, disciplina e indisciplina na aula. 3. ed. Portugal: Porto, 1992.
FERREIRO, E. A revolução da informática e os processos de leitura/escrita. In: Pátio – Revista Pedagógica, ano 3, nº 9, p. 59-63, maio./jul.1999.
FILHO, Luiz Schettini. Limites e Disciplina numa dimensão afetiva. Recife, PE: Ed. Sapiens, 2005.
FRANCO, Francisco Carlos. A indisciplina na escola e a coordenação pedagógica. In: O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2003
FREIRE, P. Pedagogia de esperança. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998b.
FREIRE, P.& ILLICH, Ivan. Diálogo. In: Seminario Invitacion A Concientizar y Desescolarizar: Conversacion permamente, Genebra, 1974. Atas. Buenos Aires, Busqueda-Celadec. 1975, 109 p.
GARCIA, J. Indisciplina na escola. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, n. 95, p. 101-108, jan./abr. 1999.
LOPES, Raimundo Edilberto Moreira. Escola e Família: alianças na formação do cidadão – Assunção: Universidade San Carlos, 2012.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1990.
OLIVEIRA, Rosimary Lima Guilherme. Reflexões sobre a indisciplina escolar a partir de sua diversidade conceitual. IX Congresso Nacional de Educação. 26 a 29 de outrubro de 2009. PUCPR
PENIN, Sônia Teresinha de Souza. Progestão: como articular a função social da escola com as especifidades e as demandas da comunidade?, módulo I. Brasília: CONSED – Conselho Nacional de Secretários de Educação, 2001.
Santos, Claudevone Ferreira dos. A indisciplina no cotidiano escolar. Candombá – Revista Virtual, v. 2, n. 1, p. 14–23, jan – jun 2006. Salvador – Ba
SILVA, Rui Barreto da. (In)disciplina: uma (re)construção. Banabuiú, 2012.
SILVA, S. A. S. Disciplina em aulas de Educação Física. Educación Física y Deportes, Buenos Aires, n.18, fev. 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo: Libertad, 1995.
VASCONCELOS, C. dos S. Indisciplina e disciplina escolar: Fundamentos para o trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rui Barreto da Silva, Osvaldo Arsênio Villalba, Raimundo Edilberto Moreira Lopes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.