Indiscipline at School: Factors that influence its Construction and Deconstruction in the Municipality of Banabuiú – Ceará – Brazil

Authors

  • Rui Barreto da Silva Universidad San Carlos
  • Osvaldo Arsênio Villalba ducação da Universidad San Carlos
  • Raimundo Edilberto Moreira Lopes Universidade San Carlos

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i71.4013

Keywords:

School, Discipline, Indiscipline, Construction, deconstruction

Abstract

Indiscipline currently presents itself as an important element within the school space, since the entire school community, teachers, students, parents and management nucleus perceive its presence, often placing it as one of the aspects that hinder the teaching-learning process. The general objective of the research is to identify the elements that contribute to the construction and permanence of indiscipline within the school space. The data collection instrument was a questionnaire that resulted in the realization that the different actors in the school space still cannot understand how indiscipline is meaningfully constructed and, therefore, possible for deconstruction. The results demonstrated that, when referring to the general question of this project, we understand that teachers and school managers do not recognize themselves as prepared to work on the issue of indiscipline at school, the factors that contribute to the presence of indiscipline at school are described throughout the analysis of the results, as well as the propositions made by the segments of students, teachers and school managers. These proposals, however, cannot be, in fact, they should not be placed as a product, but always as a process, that is, in constant planning, action, reflection, replanning and action again.

 

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Author Biographies

Rui Barreto da Silva, Universidad San Carlos

Graduação em História pela Universidade Estadual do Ceará. Graduação em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú.  Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Kurius – FAK. Mestrado em Ciências da Educação pela Universidad San Carlos – PY. Professor visitante/tutor da Faculdade do Sertão Central. Professor da Escola Politécnica Philum e Professor  do  CEM Celestino de Sousa,  Liceu de Banabuiú. 

Osvaldo Arsênio Villalba, ducação da Universidad San Carlos

Docente no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação da Universidad San Carlos – PY.

Raimundo Edilberto Moreira Lopes, Universidade San Carlos

Mestre e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade San Carlos-PY. Especialista em Química e Biologia pela Universidade Regional do Cariri. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade do Estado de Santa Catarina -UDESC; Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú -UVA (2002); Graduado em Ciências pela Universidade Estadual do Ceará -UECE. Engenheiro Civil graduado pelo Centro Universitário Maurício de Nassau -UNINASSAU. Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade EDUCAMINAS. Professor efetivo da rede pública municipal e estadual. 

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Published

2024-05-31

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Section

Artigos