Course A Degree in Music in the Distance Learning Mode: The Perception of Graduates
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18i71.3997Keywords:
graduate, distance learning modality, degreeAbstract
This article aims to reflect on the perception of graduates of the Degree in Music course in the EaD modality. With a qualitative approach, this article is an excerpt from the master's research that had as a research instrument a questionnaire, applied online, on Google Forms, and a live online interview. Thirty-three graduates who responded to the questionnaire and nine subjects who participated in the continuation of the research in interviews participated. The collected data was analyzed using the Content Analysis technique. The interviews showed that the distance learning modality was a differentiator for choosing the course and the presence of the professor throughout the development of the subjects, a motivator for the continuity and completion of the course.
Downloads
References
ABREU, G. A.; PORTUGAL, N. DOS S.; DE SOUZA, M. A. EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Interação - Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 24, n. 2, p. 1 - 15, 16 ago. 2022. Acesso em 18 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.33836/interacao.v24i2.700
ALBA-EGUILUZ, Baikune De, ARRIAGA-SANZ, Cristina y RIAÑO-GALÁN, María Elena. Experiencias musicales através del relato autobiográfico en la formación docente. Cadernos de Pesquisa [online]. 2021, v. 51, e07388. Disponible en: <https://doi.org/10.1590/198053147388>. Epub 29 Oct 2021. ISSN 1980-5314. Acesso em 26 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/198053147388
ALMEIDA, H. R. F. L.; BORBA, M. C. Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência. Ciênc. Educ., Bauru, v. 24, n. 2, p. 431-448, 2018. Acesso em 04 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180020011
ARAÚJO, Rosane Cardoso de, ALONSO, Maitê Vitória, SILVEIRA, Thais Brasil, RIBAS, Ariane Leoni. Criatividade e prática musical docente: concepções de professores. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 165 - 185, set. 2021. Acesso em: 29 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/2525530406022021164
BRAGA, A. W. Os alunos de licenciatura em música do ivl-unirio: expectativas e visões a respeito de sua formação. Rio de Janeiro: UniRio, 2019.
DOMINGOS, S. D.; CHAMON, E. M. Q. DE O. O que os formadores de professores representam por inovação pedagógica? Interação - Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 25, n. 2, p. 31 - 37, 27 dez. 2023. Acesso em 18 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.33836/interacao.v25i2.817
FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. - 2.ed.-São Paulo: UNESP, 2008.
GOHN, Daniel. Educação Musical A Distância: possibilidades e uso das tecnologias. Música em Contexto, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 03–22, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/Musica/article/view/11060. Acesso em: 8 mar. 2024.
GOMES, Celso. Augusto. Santos. Trajetórias De Formação E Da Docência Na Licenciatura Em Música Na Modalidade Ead: A Constituição Dos Formadores. Piracicaba, SP, 2016.Disponível em: Biblioteca Digital - UNIMEP. Acesso em 15 mar. 2022.
MIRANDA, Júlia Manoela dos Santos. A criatividade no ensino de música: Estratégias de desenvolvimento da criatividade nas aulas de contrabaixo. Instituto politécnico de Castelo Branco. Escola Superior de Arte Aplicada, 2020 Julia Miranda (19).pdf (ipcb.pt) acesso em: 28 fev. 2024.
MOREIRA, Alessandro. Moreira. Que profissional é esta? Representações sociais do ser professora na educação infantil. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Piracicaba: Universidade Metodista de Piracicaba, 2017. Disponível em: http://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/pdfs/docs/11052017_143145_alessandromessiasmoreira_ok.pdf. Acesso em 10 jun. 2022.
OLIVEIRA-TORRES, Fernanda de Assis. O ensino de música a distância: um estudo sobre a pedagogia musical online no ensino superior. Revista Da Abem, Londrina: v.21, n.30 49-62, jan-jun 2013. Acesso em 07 jan. 2022.
PEREIRA, Jaqueline Gomes. RODRIGUES, Ana Paula. O ensino a distância e seus desafios. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 07, Vol. 07, pp. 05-20. julho de 2021. ISSN: 2448-0959, Link de acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/o-ensino. Acesso em 13 mar. 2024.
RIBEIRO, G. M. Educação Musical a distância online: desafios contemporâneos. Revista da Abem. Londrina: v.21, n.30 35-48, jun. 2013. Acesso em 12 fev. 2024
SANTOS, Adelcio. M. et al. Perspectivas do ensino de música na educação a distância. Revista Gestão e Conhecimento 16-29, 2022 ISSN: 1677-9762. DOI: https://doi.org/10.55908/RGCV16N1-002
SANTOS, Roberto Vatan, Abordagens do processo de ensino e aprendizagem. Integração, jan/ fev/ mai. 2005 ano XI, n. 40. Pag.19-31. Disponível em: http// docplayer.com.br/1243927-As abordagens do processo de ensino e aprendizagem, - PDF Download grátis (docplayer.com.br). Acesso em 08 mar. 2024.
SARDI, Rafaela Garcia e CARVALHO, Paulo Roberto de: A docência na educação a distância: uma análise crítica da prática profissional. - 10.4025/Psicol. estud., v. 27, e48799, 2022. Acesso em 08 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v27i0.48799
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandra Guedes de Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.