Identification and Inclusion of Students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the Early School Years: A Literature Review

Authors

  • Yara da Silva Santos Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Verônica Rejane Lima Teixeira Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Maricélia Felix Andrade Bringel Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3858

Keywords:

Autism, Pedagogical practices, Inclusion

Abstract

The present study aimed to discuss what autism spectrum disorder is, the main characteristics, as well as discuss learning difficulties presented by some students, which must be observed carefully by the school and teacher when it appears to be autism and the family has not yet realized, so that a thorough investigation can be carried out with the family and referred to other professionals so that a correct diagnosis can be reached and the teacher and the school can adapt to assist this within their rights and possibilities , thus providing inclusion. Autism is a developmental disorder that presents varied types of changes in the neurological system that result in difficulties with language, communication and social interaction and several other difficulties in the school learning process. The school's need to deal with cases of autism was emphasized, to seek to work with the possibilities of better development of these children, through interventional actions, with support and instructions from other qualified professionals to act with appropriate proposals and monitoring of these children, pointing out ways that minimize their difficulties and become successful in learning. The study was based on authors who debate autism and the school learning process, and was therefore a bibliographical review. The results led us to believe that autistic children have different abilities to build their learning, requiring attention, adequate resources and activities that meet their particularities, their forms and pace of development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yara da Silva Santos, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

Verônica Rejane Lima Teixeira, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Especialização em Psicopedagogia pela Universidade de Pernambuco. Coordenadora Pedagógica da Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC), Brasil.

Maricélia Felix Andrade Bringel, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Especialização em Ensino de Geografia e História pelo Instituto Superior de Ensino Vale do Salgado, Brasil. PROFESSORA da faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC), Brasil.

References

AMBRÓS. O aluno com transtorno do espectro autista na sala de aula: caracterização, legislação e inclusão. UFSM/RS, 2016. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/anais/i-seminario-luso-brasileiro-de-educacao-inclusiva/assets/artigos/eixo-3/completo-3.pdf. Acesso em abril de 2023.

AMORIM, Samuel Ilo Fernandes de; SILVA, Luziete Jorge da; FERINO, Luiz Paulo da Penha; DINIZ, Felipe Lopes. O Processo de Inclusão de Crianças Autistas na Rede Regular de Ensino: Um Olhar Docente. Id on Line Rev.Mult. Psic., Julho/2021, vol.15, n.56, p.664-677,ISSN: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v15i56.3164

ARAÚJO, Priscila Maria. A Importância da Inclusão De Crianças Autistas Na Sala De Aula. UNOPAR.2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/anais-i-cintedi. Acesso em abril de 2023.

ARAÚJO, Iracelia Pereira Silva de; MENEZES, Aurelania Maria de Carvalho. Inclusão do Aluno Autista na Escola: Um Olhar sobre a Mediação Pedagógica. Id on Line Rev.Psic.,Dezembro/2021, vol.15, n.58, p. 679-686. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v15i58.3354

BATTISTI. Aline Vasconcelo. A Inclusão Escolar De Crianças Com Autismo Na Educação

Básica: Teoria E Prática. Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó,2015. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/1251/1/BATTISTI%20e%20HECK.pdf. Acesso em abril de 2023.

BARBOSA, Amanda Magalhães. O Papel Do Professor Frente À Inclusão De Crianças Com Autismo. Educere, Curitiba Paraná 2013.

BRASIL, LDB- Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394/96.

CABRAL. Cristiane Soares. Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro Autista: uma revisão sistemática da literatura. Educação em Revista Belo Horizonte, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698142079

COSTA. Thalita Janaína De Souza. A Prática Docente Do Professor de Alunos Autistas no Ensino Fundamental. João Pessoa-PB, 2019.

CUNHA, Transtornos Globais do Desenvolvimento. Ministério da Educação. Brasília, 2012.

CHAVES. A Criança Autista E Seus Primeiros Momentos Na Escolarização. Editorarealize,2014. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/ fiped/2014/Modalidade_1datahora_22_05_2014_22_23_04_idinscrito_676_c262702b33d026cdfa30e13fa09cb75b.pdf Acesso em abril de 2023.

FERREIRA, Roberta Flávia Alves. Inclusão de crianças com transtorno do espectro autista na educação infantil: o desafio da formação de professoras Belo Horizonte, 2017.

IFADIREÓ, Miguel Melo ; ROCHA, Alyne Andrelyna Lima; FERREIRA, Francisco Renato Silva; BITU, Vanessa de Carvalho Nilo. Educação Inclusiva no Ensino de Crianças Autistas: Uma Revisão de Literatura com foco na Igualdade de Oportunidades. Id on Line Rev.Mult. Psic., Julho/2021, vol.15, n.56, p.44-63. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v15i56.3120

MAGALHÃES, R. C. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial. UFSM, Santa Maria, set./dez. 2013.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: Brasília: Secretaria de Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2011.

OLIVEIRA, Francisco Lindoval de. Autismo e inclusão escolar: os desafios da inclusão do aluno autista. Rev. Psicopedagogia 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/34/autismo-e-inclusao-escolar-os-desafios-da-inclusao-do-aluno-autista. Acesso em abril de 2021.

ORRÚ, S. R. Aprendizes com autismo: Aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2016.

SILVA. Autismo Na Educação Infantil. Universidade do Sul de Santa Catarina,2016. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/10115/1/ Artigo%20%20AUTISMO%20Dilvane%20OK%20141217.pdf Acesso em abril de 2023.

SAMPAIO, Caroline M..; OLIVEIRA, Gislene F.O Desafio da Leitura e da Escrita em Crianças com Perturbação do Espectro do Autismo. Id on Line Revista de Psicologia, Julho de 2017, vol.11, n.36, p.343-362. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/ id/article/view/796/1141. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v11i36.796

SILVA. Inclusão De Pessoas Com Autismo Na Escola: Enfrentamentos e Estratégias. Faculdade Ages Senhor do Bonfim-BA. Ânima Educação,2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/21232/1/ARTIGO%20Renata%20pereira.pdf. Acesso em abril de 2023.

Published

2023-10-31

Issue

Section

Comment