Burnout Syndrome in Contexts of Work Stress in Teachers, from the Focus of Legal Sociology
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3854Keywords:
Mental Health, Burnout, Teachers, SociologyAbstract
The educational context in Brazil has generated concern on the part of managers and professionals in the field of Education. The teacher has been suffering from stressors that directly affect the quality of his work. Factors such as: low wages, excessive number of students in the class, the relationship with students and the lack of professional appreciation, are some aspects that stimulate mental illness and, in many cases, Burnout. These episodes become more frequent and aggravated in public educational institutions, in relation to private establishments. The importance of Sociology is highlighted, regarding mental illness nowadays, mainly teachers, the class most affected in this context, in view of the constant interaction of this professional with society. Given this situation, this study aims to carry out a Bibliographic Review of the Literature on the "Burnout Syndrome in Contexts of Work Stress in Teachers Under the Focus of Legal Sociology". For that, articles were searched on the scientific platforms: Scielo, Google Scholar and Lilacs. The inclusion principles were articles related to the research topic. The exclusion factors were articles that did not refer to the focus of the study. The survey responses presented a scenario of the presence of Burnout in, predominantly, service providers, workers in the treatment area and educators. The main aspects, such as: the inter-professional relationship, overwork, the low pay and the lack of professional recognition promote the development of emotional exhaustion, which can lead to Burnout.
Downloads
References
ARAUJO, Maria Arlete Duarte; PINHEIRO, Helano Diógenes. Reforma gerencial do Estado e rebatimentos no sistema educacional: um exame do REUNI. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 69, p. 647-668., out./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v18n69/v18n69a02.pdf. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362010000400002
ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 2000. Disponível em: http://www1.urisantiago.br/conteudos/arquivos/Arquivo-a517f8f70d23d356bb97f1a925826f68.pdf
BRAND, Rita Melânia Webler. “As marcas do mal-estar docente e da síndrome de Burnout no trabalho docente”, p. 69-92. In: SANTOS, Rita de Cássia Grecco dos (org.). Sociologia da Educação: debates contemporâneos e emergentes na formação de professores. Rio Grande: Editora da FURG, 2013. Ebook Online. Disponível em: http://www.sabercom.furg.br/bitstream/1/1586/1/Sociologia-da-educacao-debates-contemporaneos.pdf.
BRASIL. Ministério da Previdência Social. Anuário Estatístico da Previdência Social. Brasília: MPS/Dataprev, 2021. Disponível em: https://ces.ibge.gov.br/base-de-dados/lacunas-de-informacao/lacunas-especificas-nas-bases-de-dados-identificadas-pela-instituicao-produtora/3605-anuario-estatistico-da-previdencia-social-aeps.html.
BRASIL. Ministério da Saúde. Lista de doenças relacionadas com o trabalho do ministério da saúde (LDRT/ MS); Reunião - Comissão Intergestores Tripartite - CIT
de junho de 2020, Brasília-DF. Elaborada em cumprimento da Lei 8.080/90, artigo 6º, parágrafo 3º, alínea VII, inclui, explicitamente, entre as atribuições do Sistema Único de Saúde (SUS), a revisão periódica da listagem oficial de doenças originadas no processo de trabalho, disposta segundo a taxonomia, nomenclatura e codificação da CID -10. Disponível em: http://www.ahpaceg.com.br/imprensa/noticias/8-noticias/2333-ministerio-da-saude-divulga-nova-lista-de-doencas-relacionadas-ao-trabalho-ldrt.
BRASIL. Ministério da Saúde. Decreto nº. 7.602, de 07 de novembro de 2011. Dispõe sobe a Política Nacional de Segurança e Saúde do Trabalhador (PNSST). Disponível em: http://www.cvs.saude.sp.gov.br/zip/Decreto%20n%C2%BA%207602.html
BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Segurança e Saúde do Trabalhador. Brasília: Ministério da Saúde, 2004. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_seguranca_saude.pdf.
BURKE, Ronald. J., GREENGLASS, Esther. R.; SCHWARZER, Ralf. Predicting teacher burnout over time: effects of work stress, social support and self-doubts on burnout and its consequences. Anxiety, Stress and Coping, p. 261-275. 1996. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10615809608249406 DOI: https://doi.org/10.1080/10615809608249406
CAMPELO, Maria Paula S.; OLIVEIRA, Sidney M. Análise da Produção sobre a Síndrome de Burnout em professores, de 2002 a 2013. Id on Line Revista de Psicologia, Julho de 2014, vol.8, n.23, p. 243-253. https://doi.org/10.14295/idonline.v8i23.289 . DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v8i23.289
CARLOTTO, Mary Sandra. A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em estudo, v. 7, n. 1, p. 21-29, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pe/v7n1/v7n1a03.pdf. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722002000100005
CARLOTTO, Mary Sandra; PALAZZO, Lílian dos Santos. Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Cadernos de Saúde Pública, v. 22, p. 1017-1026, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-311X2006000500014&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2006000500014
CARLOTTO, Mary Sandra; CAMARA, Sheila Gonçalves. Propriedades psicométricas do Maslach Burnout Inventory em uma amostra multifuncional. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 24, n. 3, p. 325-332, Sept. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2007000300004&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2007000300004
CARVALHO, Edson Henrique de; OLIVEIRA, Celso Ricardo Peel Furtado de; PINTO, Rosa Maria Ferreiro. Síndrome de Burnout e a invisibilidade dos problemas de saúde mental do trabalhador. Unisanta Law and Social Science, v. 7, n. 3, p. 259-274, 2019. Disponível em: https://periodicos.unisanta.br/index.php/lss/article/view/1713/1410.
CARVALHO, Miete Pinheiro; MACÊDO, Maria Erilúcia Cruz. Síndrome de Burnout em Docentes. Id on Line Rev.Mult. Psic., Maio/2020, vol.14, n.50, p.284-301. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2396
CAVANAGH, Stephen J. Job satisfaction of nursing staff working in hospitals. Journal of advanced nursing, v. 17, n. 6, p. 704-711, 1992. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2648.1992.tb01968.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1992.tb01968.x
CELLARD, André. A análise documental. POUPART, J. et al. In: a pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: vozes, 2008. p.305.
CHESNUT, Steven. R. On the measurement of preservice teacher commitment: Examining the relationship between four operational definitions and self-efficacy beliefs (2017). Teaching and Teacher Education, 68, 170-180, 2017. Disponível em: http://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/116468.pdf. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.09.003
CODO, Wanderley. Burnout: sofrimento psíquico dos trabalhadores em educação. Cadernos de Saúde do Trabalhador. São Paulo: CUT, 2000. Disponível em: http://www.cerest.piracicaba.sp.gov.br/site/images/Caderno14_educacao.pdf.
CORBANEZI, Elton. Sociedade do cansaço. Tempo soc., São Paulo, v. 30, n. 3, pág. 335-342, dezembro de 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script =sci_arttext&pid=S0103-20702018000300335&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.141124
CORREIA, João R.; BAI, Yu; KELLER, Thomas. A review of the fire behaviour of pultruded GFRP structural profiles for civil engineering applications. Composite Structures, v. 127, p. 267-287, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0263822315001786 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2015.03.006
CROPANZANO, Russel., Byrne, Barbara. M., Bobocel, Ramona., & Rupp, Deborah. E. Moral virtues, fairness heuristics, social entities, and other denizens of organizational justice. Journal of Vocational Behavior, p. 164-209. ISSN 0001-8791. Disponível em: Go to ISI://WOS:000167588500002, 2001 DOI: https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1791
DALBOSCO, Claudio Almir. Paradoxos da educação natural no Émile de Rousseau: os cuidados do adulto. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 106, pág. 175-193, abril de 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-3302009000100009&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100009
DALBOSCO, Claudio Almir. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007a.
EDELWICH, Jerry; BRODSKY, Archie. Burnout: stages of disillusionment in the helping profession. New York: Human Sciences Press. 1980. Disponível em: file:///C:/Users/samsung/Desktop/TCC%20II%20Direito/2543-Texto%20do%20artigo-9782-1-10-20150716.pdf
FERRARI, Rogério; FRANÇA, Flávia Maria; MAGALHÃES, Josiane. Avaliação da síndrome de burnout em profissionais de saúde. Revista Eletrônica Gestão e Saúde, n. 3, p. 868-883, 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5555778. DOI: https://doi.org/10.18673/gs.v3i3.23066
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Editora Paz e Terra, p. 44, 1987.
FRIEDMAN, Isaac A. Measuring school principal-experienced burnout. Educational and psychological measurement, v. 55, n. 4, p. 641-651, 1995. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013164495055004012 DOI: https://doi.org/10.1177/0013164495055004012
FREUDENBERGER, Herbert J. Staff burn-out. Journal of social issues, Malden, v. 30, no. 1, p. 159-165, 1974. https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesP apers.aspx?ReferenceID=1380346. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
GRASSI, Liliane. Psychiatric morbidiry anel burllollt in the medical profession: ali Italian slUdy of general practitioners and hospital psysians. In Psychother psyehosoll, v. 69, n. 6, p. 329-334, 2000. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/306. DOI: https://doi.org/10.1159/000012416
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. Ebook Online. Disponível em: https://portal.uneb.br/poscritica/wp-content/uploads/sites/113/2019/10/HAN_BYUNG_CHUL_Sociedade-do-cansa%C3%A7o.pdf
IWANICKI, Edward. F. & SCHWAB, Richard. L. (1981). A cross validation study of the Maslach Burnout Inventory. Educational and Psychological Measurement, p. 1167-1174. 1981. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001316448104100425 DOI: https://doi.org/10.1177/001316448104100425
JBEILI, Chafic. Síndrome de Burnout: Identificação, tratamento e prevenção. Cartilha informativa de prevenção à Síndrome de Burnout em professores, p. 329- 334, 2008. Disponível em: http://periodicosnovo.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/861
LOCKE, Edwin .A. What is satisfaction? In Organizacional Behavior and Human Performance, p. 309-336, 1969. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0030507369900130 DOI: https://doi.org/10.1016/0030-5073(69)90013-0
LOCKE, Edwin A.; SIROTA, David; WOLFSON, Alan D. An experimental case study of the successes and failures of job enrichment in a government agency. Journal of Applied Psychology, v. 61, n. 6, p. 701, 1976. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0030507369900130 DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.61.6.701
LOCKE, Edwin .A. Job satisfaction. In M. Gruneberg & T. Wall (Eds). Social psychology and organizational behaviour. New York: John Wiley & Sons. p. 93-117, 1984. Disponível em: http://www.psycnet.apa.org/record/1984-22353-001
MARÇAL, Camila Zoldan; MELO, F. P.; NARDI, Antonio. Satisfação no trabalho: um estudo de caso numa empresa terceirizada. Rev. Científica Eletrônica UNISEB, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 20-35, 2013. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br.
MARX, Karl Herinrich; ENGELS, Friedirch. O Manifesto Comunista. Edição Ridendo Castigat Mores. Versão para eBook: EBooksBRasil.com. Fonte Digital: RocketEdition de 1999. Disponível em: https://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/manifestocomunista.pdf
MARX, Karl. A ideologia alemã. Lisboa; São Paulo: Editorial Presença; Martins Fontes, 1965.
MASLACH, Christina; JACKSON, Susan E. The measurement of experienced Burnout. Journal of Ocuppational Behavior, 2, 1981, 99-113. Disponível em: https://smlr.rutgers.edu/sites/default/files/documents/faculty_staff_docs/TheMeasurementofExperiencedBurnout.pdf DOI: https://doi.org/10.1002/job.4030020205
MASLACH, Christina; SCHAUFELI, Wilmar B.; LEITER, Michael P. Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 2001, 397-422. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.psych.52.1.397 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
MEDEIROS, Angelica Yolanda Bueno Bejano Vale de Medeiros; PEREIRA, Eliane Ramos; SILVA, Rose Mary Costa Rosa Andrade; DIAS, Fabio Araújo. Fases psicológicas e sentido da vida em tempos de isolamento social por pandemia COVID-19 uma reflexão a luz de Viktor Frankl. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 5, p. 122953331, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i5.3331. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3331/4962. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i5.3331
MÉRIDA-LÓPEZ, Sérgio, EXTREMERA, Natalio; REY, Lourdes. Contributions of Work-Related Stress and Emotional Intelligence to Teacher Engagement: Additive and Interactive Effects. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(10), 1156, 2017. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28961218/ DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph14101156
NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97021999000100002&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100002
OPASCHOWSKI, Horst Werner. Wohlstand neu Denken. Wie die nächste Generation Leben wird. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, EBooks, 2009.
OPASCHOWSKI, Horst Werner. Enführung in die Freizeitwissenschaft. 5. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaft, 2008.
PALOMARES, Eliana Regina. Relação entre professor e aluno: a busca do elemento humano. In: SIMKA, Sérgio; MENEGHETI, Ítalo. (Org.). A relação entre professor e aluno: um olhar interdisciplinar sobre o conteúdo e a dimensão humana. Rio de Janeiro: Wak Ed., p. 64, 2010.
PARKER, Sharon K.; CHMIEL, Nik; WALL, Toby D. Work characteristics and employee well-being within a context of strategic downsizing. Journal of occupational health psychology, v. 2, n. 4, p. 289, 1997. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F1076-8998.2.4.289 DOI: https://doi.org/10.1037/1076-8998.2.4.289
QUEIROZ, Fernanda Cristina Barbosa Pereira; QUEIROZ, Jamerson Viegas; VASCONCELOS, Natalia Veloso Caldas; Furukava, Marciano; HÉKIS, Hélio Roberto; PEREIRA, Flávia Aparecida Barbosa. Transformações no ensino superior brasileiro: análise das Instituições Privadas de Ensino Superior no compasso com as políticas de Estado. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 79, p. 349-370, June 2013. Disponível em: http://www.scielo. br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362013000200009&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000200009
RODRIGUES, Lívia de S.; SANTANA, Silvia M.de; OLIVEIRA, Gislene F.de. A Síndrome de Burnout no Contexto da ESF: Uma Análise das suas Dimensões. Id on Line Revista de Psicologia, 2018, vol.12, n.39, p.879-890. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1038/1490. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v12i39.1038
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista brasileira de educação, v. 12, n. 34, p. 94-103, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008
SANTOS, Rita de Cássia Grecco. SOCIOLOGIA DA EDUCAÇÃO: Debates Clássico na Formação de Professores. Coleção de Debates Pedagógicos da EAD, Vol 14, p. 95-110, 2013. Disponível em: https://www.sabercom.furg.br/bitstream/1/1585/1/Socologia-da-educacao-debates-classicos-na-formacao-de-professores.pdf.
SARASON, Seymour B. Teaching as a performing art. Teachers College Press, 1999. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=4iNeDwAAQBAJ&oi=fnd&pg= PT11&dq=Teaching+as+a+performing+art&ots=ZSxBeFibTK&sig=UaAYiKtm5dLkB47F--e8-oWf8rs#v=onepage&q=Teaching%20as%20a%20performing%20art&f=false
SCOLNICOV, Samuel. Tempo e educação em Platão. Revista Hypnos, Ano 11, n. 17, 2º Sem, São Paulo, p. 1-13, 2006. Disponível em: https://hypnos.org.br/index.php/hypnos/article/view/418/446
SILVA, Andrey Ferreira da; ESTRELA, Fernanda Matheus; LIMA, Nayara Silva; abreu, Carlos Tibúrcio de Araújo. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, p. e300216, 2020. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/physis/2020.v30n2/e300216/pt. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312020300216
SILVA, Luanderson Camilo Nogueira da; SILVA NETO, Lino Gomes da; MORENO, Lucas Freire; GADELHA, Pádua Custódio da Silva; SANTOS, Aldaysa Sampaio dos; COSTA, Ruth Silva Lima da. Sindrome de Burnout entre Docentes de um Centro Universitário. Id on Line Rev.Mult. Psic., May/2020, vol.14, n.50, p.1271-1281.I https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2535 . DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2535
SILVA, Gabriel de Nascimento. (Re) conhecendo o estresse no trabalho: uma visão crítica. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 12, n. 1, Belo Horizonte, jan./ jul., p. 51-61, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202019000100005.
SILVA, Josué Pereira da. A crise da sociedade do trabalho em debate. Lua Nova, São Paulo, n. 35, p. 167-181, 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-64451995000100008&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-64451995000100008
SOARES, Juliana Aparecida Ribeiro; SANTOS, Marli Gonçalves; PINHEIRO, Marília Guimarães. SÍNDROME DE BURNOUT EM DOCENTES DO ENSINO PÚBLICO. Revista Iluminart, Ano IX, v. 1, n. 15, p. 140-153, 2017. Disponível em: http://revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/article/download/293/299
TUNDIS, Amanda Gabriella Oliveira; MONTEIRO, Janine Kieling. Ensino superior e adoecimento docente: um estudo em uma universidade pública. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. ISSN 2175-3520, n. 46, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/39139.
VASCONCELOS, José Gerardo; FIALHO, Lia Machado Fiuza; LOPES, Tânia Maria Rodrigues. Educação e liberdade em Rousseau. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 210-223, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278/206 DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.278
WARR, Peter. A conceptual framework for the study of work and mental health. Work & Stress, v. 8, n. 2, p. 84-97, 1994. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02678379408259982 DOI: https://doi.org/10.1080/02678379408259982
WEERTH, Georg. Arbeite,. 1844, p. 44. In: GOETTE Jürgen-W. von (Hrsg.). Vergessene Texte. Werkauswahl, Band I. Nach den Handschriften. Köln: Informationspresse - C.W. Leske, 1975, S. 166. Disponível em: https://www2.klett.de/sixcms/media.php/229/350470_0237_Weerth_Arbeite.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Paula Silvestre Campêlo, Miguel Melo Ifadireó
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.