Digital Marketing and Consumer Behavior: analysis of the impact of social media on consumer purchase decisions

Authors

  • Ellaíse Vicente Medeiros Duarte UNIDADE DE ENSINO SUPERIOR DO SUL DO MARANHÃO - UNISULMA/IESMA
  • Thiago Sousa Silva Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão - UNISULMA

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4275

Keywords:

DIGITAL MARKETING, CONSUMER BEHAVIOR, E-COMMERCE, SOCIAL MEDIA, DIGITAL INFLUENCERS

Abstract

Digital marketing, combined with the study of consumer behavior, has established itself as an essential field for understanding contemporary market dynamics.

This article analyzed the impact of digital marketing and social media on consumer purchasing behavior. Based on a literature review, it was observed that cultural, social, personal, and psychological factors directly influence decision-making, and are intensified by the expansion of e-commerce. Social media, along with the role of digital influencers, has become a strategic tool that enhances interaction between companies and customers, fostering engagement, loyalty, and competitive differentiation. It is concluded that understanding consumer behavior in the digital environment is crucial for formulating effective marketing strategies. Furthermore, it is evident that the intelligent use of data, combined with ethical communication practices, contributes to greater transparency and trust in the brand-consumer relationship. The study demonstrates that organizations that adapt to technological transformations increase their chances of survival and growth in an increasingly competitive market, while consumers become more active, demanding, and participative in the purchasing decision process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellaíse Vicente Medeiros Duarte, UNIDADE DE ENSINO SUPERIOR DO SUL DO MARANHÃO - UNISULMA/IESMA

Discente do Curso de Administração da Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão - UNISULMA.

 

Thiago Sousa Silva, Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão - UNISULMA

Docente e Coordenador do Curso de Administração da Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão - UNISULMA, Administrador, Doutor em Ciência e Tecnologia Ambiental, Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional, MBA em Gerenciamento de Projetos. 

References

CARDOSO, B. C.. Influência das redes sociais da Digital Influencer Paula Feijó no comportamento de seus seguidores. 2016.

CAVALARI, M. M. A.; Cunha, M. A. Uso de tecnologias de informação e comunicação como vantagem competitiva em MPMEs em setores tradicionais. 2008. 141 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2008.

CHEN, Y. H.; CHOU, Y. H.; CHEN, C. Y. Explorando A Satisfação Do Consumidor E A Intenção De Continuidade No E-Shopping: Uma Perspectiva De Adequação À Motivação. Computers In Human Behavior, 73, 512-526. 2017.

DA SILVA, C. R. M.; TESSAROLO, F. M. Influenciadores digitais e as redes sociais enquanto plataformas de mídia. XXXIX Intercom, São Paulo–SP. 2016

DA SILVA, Jefferson Ximenes; DE FRANÇA SANTOS, Marcos; PAULO, Roseli de Fátima Martins. Marketing digital nas redes sociais. Observatorio de la Economía Latinoamericana, n. 243, 2018.

DAVIS, F. D. Utilidade Percebida, Facilidade De Uso Percebida E Aceitação Do Usuário Da Tecnologia Da Informação. Mis Quarterly, 13(3), 319-340. 1989

DE CASTRO, G. C., DE ARAUJO, L. M., & CARVALHO, P. K. F. Educação Empreendedora: Utilização das redes sociais como ferramentas potenciadoras do Marketing Digital em micro e pequenas empresas na cidade de Codó-MA. Brazilian Journal of Development, 7(4), 41523-41534. 2021 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n4-558

ENGEL, J. F.; BLACKWELL, R. D.; e MINIARD, P. W. Comportamento do Consumidor. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos S.A. 2000

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, M.J.; et al. Skeletal muscle aging: influence of oxidative stress and physical exercise. Oncotarget, v. 8, n. 12, p. 20428. 2017 DOI: https://doi.org/10.18632/oncotarget.14670

GRIEGER, J. D.; BOTELHO-FRANCISCO, R. E.. Um estudo sobre influenciadores digitais: comportamento digital e identidade em torno de marcas de moda e beleza em redes sociais online. AtoZ novas práticas em informação e conhecimento. 2019. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/atoz/about/submissions#copyrightNotice. Acesso em 31 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.5380/atoz.v8i1.67259

KOTLER, P. Gestão de Marketing. Décima primeira edição, Pearson educação Canadá. 2014

KOTLER, P. Marketing 3.0: As forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier. 2017

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall. 2014.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons. 2016

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. 12a ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LAMBIN, J.J. Marketing estratégico. Lisboa: McGraw Hill. 2017

LAS CASAS. A. L. Administração de Marketing: conceitos, planejamento e aplicações à realidade brasileira. 1. ed. São Paulo: Atlas. 2012

LI, H.; DAUGHERTY, T.; BIOCCA, F. Impacto Da Publicidade. No Conhecimento Do Produto, Atitude Da Marca E Intenção De Compra: O Papel Mediador Da Presença. Journal Of Advertising, 44(1), 43-54. 2015

LIANG, T. P.; WEI, C. P. Introdução À Edição Especial: Adoção E Gestão Do Comércio Eletrônico. Jornal De Computação Organizacional E Comércio Eletrônico, 14(3), 131-135. 2004

MACHADO, S. A. Antropologia do consumo. Novas tendências de consumo e relação com o marketing. Sagah, Porto Alegre, RS, Brasil. 2021

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MELO. M. Marketing Digital. Ed. Atlas. Rio de Janeiro. 2018

MICELI, A. Planejamento de Marketing Digital. 2. ed., 288 p. ISBN-10: 8574528269. ISBN-13: 978-8574528267. Brasport. 2017

PARK, J.; KIM, S.; & FORNEY, J. C. Como As Comunidades De Marca On-Line Promovem A Fidelidade Do Cliente: Papéis Moderadores Da Confiança E Interatividade Da Marca. Journal Of Business Research, 99, 174-186. 2019

PEREIRA, Maria Eduarda de Britto. O Marketing Digital e a Influência das redes sociais. REVISTA RESGATES, p. 163-180, 2019.

REICHHELD, F.F.; SCHEFTER, P. Lealdade Eletrônica: Sua Arma Secreta Na Web. Harvard Business Review, 78(4), 105-113. 2000

SCHIFFMAN, L. G,; KANUK, L. Comportamento Do Consumidor. 9ª Ed. Rio De Janeiro: Ltc. 2010

SHETH, J. N.; MITTAL, B.; NEWMAN, B. I.. Customer behavior: consumer behavior and beyond. Fort Worth, TX: Dryden Press. 1999

SILVA, Simone Souza et al. Análise do marketing digital nas diretrizes empresariais. Caderno Profissional de Marketing-UNIMEP, v. 7, n. 1, p. 75-90, 2019.

SOLOMON, M. R. Comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookmman. 2016

VIANA, Luciane Pereira; MARIANO, Janice Aparecida. Plataformização digital na comunicação do mercado de seguros com seus consumidores pessoas físicas. Dito Efeito-Revista de Comunicação da UTFPR, v. 13, n. 21, p. 72-90, 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/rde.v13n21.15513

VICTORINO, Karoline et al. Uso do marketing digital: uma análise de empresas de um parque tecnológico. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 9, n. 4, p. 672-694, 2020. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v9i4.1748

Published

2025-10-31

How to Cite

Duarte, E. V. M., & Silva, T. S. (2025). Digital Marketing and Consumer Behavior: analysis of the impact of social media on consumer purchase decisions. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(78), 181–198. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4275

Issue

Section

Artigo de Revisão