Digital Marketing and Consumer Behavior: analysis of the impact of social media on consumer purchase decisions
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i78.4275Keywords:
DIGITAL MARKETING, CONSUMER BEHAVIOR, E-COMMERCE, SOCIAL MEDIA, DIGITAL INFLUENCERSAbstract
Digital marketing, combined with the study of consumer behavior, has established itself as an essential field for understanding contemporary market dynamics.
This article analyzed the impact of digital marketing and social media on consumer purchasing behavior. Based on a literature review, it was observed that cultural, social, personal, and psychological factors directly influence decision-making, and are intensified by the expansion of e-commerce. Social media, along with the role of digital influencers, has become a strategic tool that enhances interaction between companies and customers, fostering engagement, loyalty, and competitive differentiation. It is concluded that understanding consumer behavior in the digital environment is crucial for formulating effective marketing strategies. Furthermore, it is evident that the intelligent use of data, combined with ethical communication practices, contributes to greater transparency and trust in the brand-consumer relationship. The study demonstrates that organizations that adapt to technological transformations increase their chances of survival and growth in an increasingly competitive market, while consumers become more active, demanding, and participative in the purchasing decision process.
Downloads
References
CARDOSO, B. C.. Influência das redes sociais da Digital Influencer Paula Feijó no comportamento de seus seguidores. 2016.
CAVALARI, M. M. A.; Cunha, M. A. Uso de tecnologias de informação e comunicação como vantagem competitiva em MPMEs em setores tradicionais. 2008. 141 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2008.
CHEN, Y. H.; CHOU, Y. H.; CHEN, C. Y. Explorando A Satisfação Do Consumidor E A Intenção De Continuidade No E-Shopping: Uma Perspectiva De Adequação À Motivação. Computers In Human Behavior, 73, 512-526. 2017.
DA SILVA, C. R. M.; TESSAROLO, F. M. Influenciadores digitais e as redes sociais enquanto plataformas de mídia. XXXIX Intercom, São Paulo–SP. 2016
DA SILVA, Jefferson Ximenes; DE FRANÇA SANTOS, Marcos; PAULO, Roseli de Fátima Martins. Marketing digital nas redes sociais. Observatorio de la Economía Latinoamericana, n. 243, 2018.
DAVIS, F. D. Utilidade Percebida, Facilidade De Uso Percebida E Aceitação Do Usuário Da Tecnologia Da Informação. Mis Quarterly, 13(3), 319-340. 1989
DE CASTRO, G. C., DE ARAUJO, L. M., & CARVALHO, P. K. F. Educação Empreendedora: Utilização das redes sociais como ferramentas potenciadoras do Marketing Digital em micro e pequenas empresas na cidade de Codó-MA. Brazilian Journal of Development, 7(4), 41523-41534. 2021 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n4-558
ENGEL, J. F.; BLACKWELL, R. D.; e MINIARD, P. W. Comportamento do Consumidor. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos S.A. 2000
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, M.J.; et al. Skeletal muscle aging: influence of oxidative stress and physical exercise. Oncotarget, v. 8, n. 12, p. 20428. 2017 DOI: https://doi.org/10.18632/oncotarget.14670
GRIEGER, J. D.; BOTELHO-FRANCISCO, R. E.. Um estudo sobre influenciadores digitais: comportamento digital e identidade em torno de marcas de moda e beleza em redes sociais online. AtoZ novas práticas em informação e conhecimento. 2019. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/atoz/about/submissions#copyrightNotice. Acesso em 31 ago. 2024 DOI: https://doi.org/10.5380/atoz.v8i1.67259
KOTLER, P. Gestão de Marketing. Décima primeira edição, Pearson educação Canadá. 2014
KOTLER, P. Marketing 3.0: As forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier. 2017
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall. 2014.
KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons. 2016
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. 12a ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
LAMBIN, J.J. Marketing estratégico. Lisboa: McGraw Hill. 2017
LAS CASAS. A. L. Administração de Marketing: conceitos, planejamento e aplicações à realidade brasileira. 1. ed. São Paulo: Atlas. 2012
LI, H.; DAUGHERTY, T.; BIOCCA, F. Impacto Da Publicidade. No Conhecimento Do Produto, Atitude Da Marca E Intenção De Compra: O Papel Mediador Da Presença. Journal Of Advertising, 44(1), 43-54. 2015
LIANG, T. P.; WEI, C. P. Introdução À Edição Especial: Adoção E Gestão Do Comércio Eletrônico. Jornal De Computação Organizacional E Comércio Eletrônico, 14(3), 131-135. 2004
MACHADO, S. A. Antropologia do consumo. Novas tendências de consumo e relação com o marketing. Sagah, Porto Alegre, RS, Brasil. 2021
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MELO. M. Marketing Digital. Ed. Atlas. Rio de Janeiro. 2018
MICELI, A. Planejamento de Marketing Digital. 2. ed., 288 p. ISBN-10: 8574528269. ISBN-13: 978-8574528267. Brasport. 2017
PARK, J.; KIM, S.; & FORNEY, J. C. Como As Comunidades De Marca On-Line Promovem A Fidelidade Do Cliente: Papéis Moderadores Da Confiança E Interatividade Da Marca. Journal Of Business Research, 99, 174-186. 2019
PEREIRA, Maria Eduarda de Britto. O Marketing Digital e a Influência das redes sociais. REVISTA RESGATES, p. 163-180, 2019.
REICHHELD, F.F.; SCHEFTER, P. Lealdade Eletrônica: Sua Arma Secreta Na Web. Harvard Business Review, 78(4), 105-113. 2000
SCHIFFMAN, L. G,; KANUK, L. Comportamento Do Consumidor. 9ª Ed. Rio De Janeiro: Ltc. 2010
SHETH, J. N.; MITTAL, B.; NEWMAN, B. I.. Customer behavior: consumer behavior and beyond. Fort Worth, TX: Dryden Press. 1999
SILVA, Simone Souza et al. Análise do marketing digital nas diretrizes empresariais. Caderno Profissional de Marketing-UNIMEP, v. 7, n. 1, p. 75-90, 2019.
SOLOMON, M. R. Comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookmman. 2016
VIANA, Luciane Pereira; MARIANO, Janice Aparecida. Plataformização digital na comunicação do mercado de seguros com seus consumidores pessoas físicas. Dito Efeito-Revista de Comunicação da UTFPR, v. 13, n. 21, p. 72-90, 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/rde.v13n21.15513
VICTORINO, Karoline et al. Uso do marketing digital: uma análise de empresas de um parque tecnológico. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 9, n. 4, p. 672-694, 2020. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v9i4.1748
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ellaíse Vicente Medeiros Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







