The Various Clothes of the Portuguese Language

Authors

  • Sandra Maria Santos Dias Universidade do Vale do Acaraú
  • Raimundo Edilberto Moreira Lopes Universidade San Carlos (PY).
  • Ivonete Maria de Souza Sampaio Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4202

Keywords:

language, learning, language variant, portuguese language

Abstract

This paper presents an analysis of the field of language, whether oral or written, and how it is fundamental to effective social participation, for it is through her that the man communicates, has access to information, express and defend points view, shared worldviews, or constructs, in short, produces knowledge. The school and its teachers have a responsibility to guarantee all students access to linguistic knowledge required for the exercise of citizenship and inalienable right of all. Should ensure interaction with the culture valued and prestigious, and integrating it with production / driving / transformation of society. This study provides knowledge of "several clothes of the Portuguese Language" and their use as appropriate in each communicative situation, thus bringing to school a new look to the Portuguese. The language being considered as a critical teaching of the standard-standard, giving space and making a counterpoint to the largest possible number of linguistic expressions, be implemented in genres and varieties of language, presenting them in the classroom conditions take their word, they become subjects of his discourse. Under this view, the study also aims to awaken in the practice educator to instill in students the vision that he is undergoing and suits your say rules of language, but this is at your disposal to serve you in many different situations discursive, to be successful in any communicative situation. Also, take to realize that actions can yield changes in the act of other professionals in the same area, and also realizing that this is how goes the process of knowing: the courage to always seek the best, change, learning and development our apprentices.

Downloads

Author Biographies

Sandra Maria Santos Dias, Universidade do Vale do Acaraú

Pós graduada em Língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade Kurios. Graduada em Língua Portuguesa e Inglesa. Licenciatura Plena. UVA. Formadora Regional da Crede 12 do ciclo de formação MaisPaic – Programa Aprendizagem na Idade Certa.  Professora da rede pública do município de Banabuiú, na Escola de Ensino Fundamental Centro Educacional Municipal Celestino de Sousa. Dias 

Raimundo Edilberto Moreira Lopes , Universidade San Carlos (PY).

Mestre e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade San Carlos -PY. Especialista em Química e Biologia pela Universidade Regional do Cariri – URCA; Especialista em Gestão Escolar pela Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC; Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú, UVA; Graduado em Ciências com habilitação Química e Biologia pela Universidade Estadual do Ceará, UECE; Engenheiro Civil graduado pelo Centro Universitário Maurício de Nassau, UNINASSAU; Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade EDUCAMINAS. Docente efetivo da rede pública municipal e estadual em Banabuiú-CE.

Ivonete Maria de Souza Sampaio, Universidade Estadual do Ceará

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará -UECE; Pós graduada no Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará- UECE; Pós graduada em Gestão escolar e Coordenação Pedagógica pela Faculdade Kürios-FAK. Formadora Municipal de Língua Portuguesa  do Programa do MEC GESTAR II; Formadora Municipal de Língua Portuguesa do Programa do MEC PNAIC (Programa Nacional de Alfabetização na Idade Certa; Professora de Língua Portuguesa na  EEF. Centro Educacional Municipal Celestino de Sousa; Atualmente Diretora Pedagógica da Escola Politécnica Philum-Phtec; Sócia-mantenedora da UNIPH-Faculdade Philum.  

References

BÍBLIA , Livro do Gênesis ,Capitulo 11, versículos 1 a 9.

BLOM E HALEY, Desenvolvimento da Linguagem, citado por ciatado por Marcos Abreu em 29/01/2008. Disponível http://www.webartigos.com/articles/3945/1/ /pagina1.html

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa: 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental. MEC/SEF, 1998.

BUDIN, J. e ELIA, Sílvio. Compêndio de Língua e de Literatura. 2 ed. São Paulo, Companhia Editora Nacional, 1954.

CABRAL, Leonor Scliar. Introdução à lingüística. 7 ed. Rio de Janeiro: Globo, 1988.

CAMACHO, R. A variação lingüística. In: Subsídios à proposta curricular de Língua Portuguesa para o 1º e 2º graus. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 1988.

CASTILHO, Ataliba T. de. Gramática do Português Culto Falado no Brasil Vol. I : Construção

do texto falado. São Paulo, Ed. Ática, 2006. Disponível em: http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/junho2006/ju328pag4-5.html. Acesso em:

CUNHA, Celso Ferreira da. Gramática da Língua Portuguesa. 12 ed. Rio de Janeiro: FAE, 1992. http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/junho2006/ju328pag4-5.html. Acesso em: (data)

_____________________. Uma política do idioma. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

GERALDI, J.Wanderley. concepções de Linguagem e ensino de Português. In: GERALDI, J. Wanderly (org). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.

MARTINET, A. Elementos de lingüística geral. Trad. de J. Morais-Barbosa. Lisboa, Liv. Sá da Costa, 1964. (ELG)

NASCENTES, Antenor. Tesouro da Fraseologia Brasileira. 2 ed. Rio de Janeiro: Livraria Freitas Bastos S.A. , 1966.

PERINI, Mário. Sofrendo a gramática. São Paulo: Ática, 2000.

PRADO MENDES, Soélis T. (2000) A ausência de artigo definido diante de nomes próprios no português mineiro da comunidade de Barra Longa: caso de retenção?, dissertação de mestrado,FALE/UFMG.

RAMOS, Jânia (1998) “História social do português brasileiro: perspectivas”, in CASTILHO, A (org.) Para uma história do português brasileiro, SP: Humanitas.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo, Cultrix, 2006.

SIMPOZIO, Enciclopédia - Estética literária, cap. 1-o. A Língua simplesmente como expressão - IV - Níveis gerativos da linguagem. São Paulo, Ática, 1997).

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Ensaio sobre o entendimento das línguas. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os Pensadores).

VARRÃO, M. Terêncio. De Lingua Latina. Texto estabelecido e traduzido por Roland G. Kent. London : Page, 1951. Books V-X. Disponível em www.scribd.com › School Work › Essays & Theses Fonte: http://w++ww.webartigos.com/articles/3945/1/Desenvolvimento-Da-Linguagem/pagina1.html#ixzz0y2lqjWt9. Acesso em: 23/11/2024.

Published

2025-05-31

How to Cite

Dias, S. M. S., Lopes , R. E. M., & Sampaio, I. M. de S. (2025). The Various Clothes of the Portuguese Language. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(76), 222–247. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4202

Issue

Section

Artigos