The Various Clothes of the Portuguese Language
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4202Keywords:
language, learning, language variant, portuguese languageAbstract
This paper presents an analysis of the field of language, whether oral or written, and how it is fundamental to effective social participation, for it is through her that the man communicates, has access to information, express and defend points view, shared worldviews, or constructs, in short, produces knowledge. The school and its teachers have a responsibility to guarantee all students access to linguistic knowledge required for the exercise of citizenship and inalienable right of all. Should ensure interaction with the culture valued and prestigious, and integrating it with production / driving / transformation of society. This study provides knowledge of "several clothes of the Portuguese Language" and their use as appropriate in each communicative situation, thus bringing to school a new look to the Portuguese. The language being considered as a critical teaching of the standard-standard, giving space and making a counterpoint to the largest possible number of linguistic expressions, be implemented in genres and varieties of language, presenting them in the classroom conditions take their word, they become subjects of his discourse. Under this view, the study also aims to awaken in the practice educator to instill in students the vision that he is undergoing and suits your say rules of language, but this is at your disposal to serve you in many different situations discursive, to be successful in any communicative situation. Also, take to realize that actions can yield changes in the act of other professionals in the same area, and also realizing that this is how goes the process of knowing: the courage to always seek the best, change, learning and development our apprentices.
Downloads
References
BÍBLIA , Livro do Gênesis ,Capitulo 11, versículos 1 a 9.
BLOM E HALEY, Desenvolvimento da Linguagem, citado por ciatado por Marcos Abreu em 29/01/2008. Disponível http://www.webartigos.com/articles/3945/1/ /pagina1.html
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa: 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental. MEC/SEF, 1998.
BUDIN, J. e ELIA, Sílvio. Compêndio de Língua e de Literatura. 2 ed. São Paulo, Companhia Editora Nacional, 1954.
CABRAL, Leonor Scliar. Introdução à lingüística. 7 ed. Rio de Janeiro: Globo, 1988.
CAMACHO, R. A variação lingüística. In: Subsídios à proposta curricular de Língua Portuguesa para o 1º e 2º graus. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 1988.
CASTILHO, Ataliba T. de. Gramática do Português Culto Falado no Brasil Vol. I : Construção
do texto falado. São Paulo, Ed. Ática, 2006. Disponível em: http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/junho2006/ju328pag4-5.html. Acesso em:
CUNHA, Celso Ferreira da. Gramática da Língua Portuguesa. 12 ed. Rio de Janeiro: FAE, 1992. http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/junho2006/ju328pag4-5.html. Acesso em: (data)
_____________________. Uma política do idioma. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1995.
GERALDI, J.Wanderley. concepções de Linguagem e ensino de Português. In: GERALDI, J. Wanderly (org). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.
MARTINET, A. Elementos de lingüística geral. Trad. de J. Morais-Barbosa. Lisboa, Liv. Sá da Costa, 1964. (ELG)
NASCENTES, Antenor. Tesouro da Fraseologia Brasileira. 2 ed. Rio de Janeiro: Livraria Freitas Bastos S.A. , 1966.
PERINI, Mário. Sofrendo a gramática. São Paulo: Ática, 2000.
PRADO MENDES, Soélis T. (2000) A ausência de artigo definido diante de nomes próprios no português mineiro da comunidade de Barra Longa: caso de retenção?, dissertação de mestrado,FALE/UFMG.
RAMOS, Jânia (1998) “História social do português brasileiro: perspectivas”, in CASTILHO, A (org.) Para uma história do português brasileiro, SP: Humanitas.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo, Cultrix, 2006.
SIMPOZIO, Enciclopédia - Estética literária, cap. 1-o. A Língua simplesmente como expressão - IV - Níveis gerativos da linguagem. São Paulo, Ática, 1997).
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Ensaio sobre o entendimento das línguas. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os Pensadores).
VARRÃO, M. Terêncio. De Lingua Latina. Texto estabelecido e traduzido por Roland G. Kent. London : Page, 1951. Books V-X. Disponível em www.scribd.com › School Work › Essays & Theses Fonte: http://w++ww.webartigos.com/articles/3945/1/Desenvolvimento-Da-Linguagem/pagina1.html#ixzz0y2lqjWt9. Acesso em: 23/11/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sandra Maria Santos Dias, Raimundo Edilberto Moreira Lopes , Ivonete Maria de Souza Sampaio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.