A thesis in motion: Cuttings of a cartography of the self, intersectionality and countercoloniality in the educational field in literary texts with Amazonian themes adapted for audiovisual media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4196

Keywords:

Adaptation, Character, Intersectionality, Cartography of the self, Amazonian Knowledge, Education

Abstract

Literature and audiovisual media are artistic expressions that not only reflect society but also contribute to its critical understanding. This article investigates memory, identity, and intersectionality in the construction of the character Domingas, from the novel Dois Irmãos, by Milton Hatoum, and the main characters of the short stories Promessa em Azul e Branco, by Eneida de Moraes, and Chuvas e Trovoadas, by Maria Lúcia Medeiros, and their respective audiovisual adaptations. The research is based on cultural studies, comparative literature, and the methodology of cartography of the self, addressing how personal experiences interact with fiction and highlight structural inequalities based on race, class, and gender. The use of literary adaptations as pedagogical tools in the training of undergraduate students in Literature broadens their engagement in social and cultural debates aligned with the United Nations 2030 Agenda and the 17 Sustainable Development Goals.

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Author Biographies

Eliana Pires de Almeida, Universidade Federal do Pará

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará, Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Pará (2012). Graduada em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (2004). Professora e produtora audiovisual. A pesquisa em curso é financiada com Bolsa  Capes – Programa de Excelência Acadêmica - PROEX de Doutorado. 

Luís Heleno Montoril Del Castilo, Universidade Federal do Pará

Pós-doc CAPES - Sorbonne Nouvelle - CREPAL;  Doutor em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais; Mestre em Letras - Teoria Literária: Estudos Literários pela Universidade Federal do Pará, Graduado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará, Graduado em Direito pela Universidade Federal do Pará.  É professor da Universidade Federal do Pará e orientador da tese em desenvolvimento. Belém/PA – Brasil.

Helena Bonito Couto Pereira, Universidade Federal do Pará

Pós-doc  no Department of Hispanic Studies da Universidade da Califórnia em Riverside (USA) e na Università degli Studi di Perugia. Doutora e Mestra em Letras Modernas (Língua e Literatura Francesa) pela Universidade de São Paulo. Atua como Professora Colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará (UFPA) e é coorientadora da tese em desenvolvimento. São Paulo /SP – Brasil.

Rui Jorge Moraes Martins Junior, Secretaria de Educação do Pará

Pós-doc em Direitos Humanos, Direitos Sociais e Direitos Difusos pelo Programa de Pós-Doutorado em Direitos Humanos da Universidade de Salamanca - USAL, Espanha. Doutor em Antropologia Social pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia e Mestre em História Social da Amazônia pela Universidade Federal do Pará. Belém / PA – Brasil.

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Published

2025-05-31

How to Cite

Pires de Almeida, E., Heleno Montoril Del Castilo, L., Bonito Couto Pereira, H., & Jorge Moraes Martins Junior, R. (2025). A thesis in motion: Cuttings of a cartography of the self, intersectionality and countercoloniality in the educational field in literary texts with Amazonian themes adapted for audiovisual media . ID on Line. Revista De Psicologia, 19(76), 248–265. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4196

Issue

Section

Artigos