Mental Health and Self-Care of Basic Education Teachers: Experience Report of the PSIEDUC Project
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4188Keywords:
Mental health, Work, Self-care, TeachersAbstract
The exhausting work of public-school teachers has led to symptoms of illness, pressure, and both physical and psychological strain. In light of this situation, this paper presents an experience report based on an extension project developed by undergraduate Psychology students, aiming to strengthen the care network among teachers, with a focus on “educator self-care.” The project was carried out in a public high school with teachers who work in the field of Exact Sciences, such as Mathematics, Physics, Chemistry, and other related subjects. For teachers to recognize the signs of their own illness, it is essential that they understand the precarious conditions of their profession. Moreover, it is necessary for society to value these professionals and, above all, to acknowledge the urgent need to implement care policies and practices capable of easing this suffering and promoting teacher well-being.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, M. K. et al. Saúde Mental de Professores: O autocuidado como estratégia de enfrentamento às múltiplas jornadas quem cuida de quem educa? 2022. 25f. Dissertação (Graduação em Psicologia) Centro Universitário de Belo Horizonte, 2022.
BERNARDES, P. F. Síndrome de Burn-out: considerações iniciais. In: MENDANHA, M; BERNARDES, P. F.; SHIOZAMA, P. (eds.) Desvendando o Burn-out: uma análise interdisciplinar da síndrome do esgotamento profissional. São Paulo: LTR, 2018. p. 7-11.
BEZERRA, B. T. F.; PASSOS, G. R.; MARTINS, G. de C. Saúde mental dos professores do ensino fundamental. Revista Contemporânea, v. 3, n. 11, p. 23529–23548, 2023. DOI: 10.56083/RCV3N11-173. DOI: https://doi.org/10.56083/RCV3N11-173
CARVALHO, B. S.; JÚNIOR, D. A. C. Síndrome de Burnout, estresse e docência: uma análise reflexiva. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, v. 16, n. 12, p. 33856–33863, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.12-284. DOI: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.12-284
CUI, Q. et al. Job Stress, Burnout and the Relationship among the Science and Mathematics Teachers in Basic Education Schools. Eurasia Journal of Mathematics, v. 14, n. 7, p. 3236-3244, 2018. DOI: 10.29333/ejmste/85957. DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/85957
ESTRADA-ARAOZ, E. G. et al. Post-Pandemic Mental Health: Psychological Distress and Burnout Syndrome in Regular Basic Education Teachers. Social Sciences, v. 12, n. 5, p. 279, 2023. DOI: 10.3390/socsci12050279. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci12050279
FISCHER, M. L.; BURDA, T. A. M; ROSANELI, C. F. O autocuidado para saúde global: um compromisso ético com a coletividade. Revista Holos, v. 4, e12844, 2022. DOI: 10.15628/holos.2022.12844.
FISCHER, M. L. et al. Panorama da nutrigenômica no Brasil sob uma perspectiva bioética. Revista Latino-Americana de Bioética, v. 20, n. 1, pág. 27–48, 2020. DOI: 10.18359/rlbi.3475. DOI: https://doi.org/10.18359/rlbi.3475
GIRONDOLI, Y. M.; SOARES, M. C. R. Autocuidado e qualidade de vida. Orientações em saúde. Instituto Federal Espírito Santo, 2023. Disponível em: https://www.ifes.edu.br/noticias-servidor/20951-material-educativo-da-cass-traz-orientacoes-sobre-autocuidado. Acesso em: 13 out. 2024.
GUERRA, A. L. R. Metodologia da pesquisa científica e acadêmica. Revista interdisciplinar de ensino e educação, v. 1, n. 2, p. 149–159, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8240361.
HAN, B-C. Favor fechar os olhos. São Paulo: Perspectiva, 2021. 64p.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
OLIVEIRA, A. M. et al. Saúde Mental de Professores da Rede Pública de Ensino. Revista Ambiente Acadêmico, v. 3, n. 2, 2017.
PAIVA, R. S. O adoecimento do professor da educação básica: Uma análise à luz das ciências do trabalho. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 7, p. 74820–74840, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n7-589. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-589
PEELE, M.; WOLF, S. Depressive and Anxiety Symptoms in Early Childhood Education Teachers: Relations to Professional Well-Being and Absenteeism. Early Childhood Research Quarterly, v. 55, p. 275-283, 2021. DOI: 10.1016/j.ecresq.2020.11.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.11.008
PICHON-RIVIÈRE, E. Teoria do vínculo. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2012.
REIS, E. J. F. B. et al. Docência e exaustão emocional. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 94, p. 229-253, 2006. DOI: 10.1590/S0101-73302006000100011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100011
SAMPAIO, T. B. Metodologia da pesquisa. Santa Maria, RS: UFSM, CTE, UAB, 2022.
SOUZA. A.S.; OLIVEIRA, G.S.; ALVES, L.H. A Pesquisa Bibliográfica: Princípios e Fundamentos. Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p.64-83, 2021.
TRINDADE, M. S.; ARTECHE, A. X; ROCHA, K. B. Intervenções psicossociais em saúde mental para professores: uma revisão narrativa. Research, Society and Development, v. 11, n. 14, e10111436079, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i14.36079. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i14.36079
VIEGAS, M. F. Trabalhando todo o tempo: sobrecarga e intensificação no trabalho de professoras da educação básica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e244193, 2022. DOI: 10.1590/S1678-4634202248244193. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202248244193
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Francinete Leite Junior, Maria de Fatima Alves dos Santos, João Vitor Alves do Nascimento, Isaura Caroline Abrantes Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.