Mental Health and Self-Care of Basic Education Teachers: Experience Report of the PSIEDUC Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4188

Keywords:

Mental health, Work, Self-care, Teachers

Abstract

The exhausting work of public-school teachers has led to symptoms of illness, pressure, and both physical and psychological strain. In light of this situation, this paper presents an experience report based on an extension project developed by undergraduate Psychology students, aiming to strengthen the care network among teachers, with a focus on “educator self-care.” The project was carried out in a public high school with teachers who work in the field of Exact Sciences, such as Mathematics, Physics, Chemistry, and other related subjects. For teachers to recognize the signs of their own illness, it is essential that they understand the precarious conditions of their profession. Moreover, it is necessary for society to value these professionals and, above all, to acknowledge the urgent need to implement care policies and practices capable of easing this suffering and promoting teacher well-being.

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Author Biographies

Maria de Fatima Alves dos Santos, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio

Acadêmica do curso de graduação em Psicologia pelo Centro Universitário Doutor Leão Sampaio , Juazeiro do Norte - Ceará.

João Vitor Alves do Nascimento, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio

Graduado do curso de Psicologia pelo Centro Universitário Doutor Leão Sampaio, Juazeiro do Norte - Ceará.

Isaura Caroline Abrantes Silva, Universidade Regional do Cariri

Mestra em Educação pela Universidade Regional do Cariri. Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário Doutor Leão Sampaio, Juazeiro do Norte - Ceará.

Francisco Francinete Leite Junior, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio

Doutorando em Psicologia Clinica pela Universidade Católica do Pernambuco ( UNICAP) Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Graduado em História pela Universidade Regional do Cariri (URCA) e Graduado em Psicologia pela Faculdade Leão Sampaio (FALS). Especialização em Psicopedagogia Clinica e Institucional (KURIUS), História Social (URCA), Gestão Escolar (FJN) e Metodologia do Ensino Fundamental (FJN). Docente do Curso de Psicologia Centro Universitário Dr. Leão Sampaio- UNILEÃO. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa do Centro Universitário Doutor Leão Sampaio- UNILEÃO.

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Published

2025-05-31

How to Cite

Santos, M. de F. A. dos, Nascimento, J. V. A. do, Silva, I. C. A., & Leite Junior, F. F. (2025). Mental Health and Self-Care of Basic Education Teachers: Experience Report of the PSIEDUC Project. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(76), 176–188. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4188

Issue

Section

Relato de Experiência