Communication Protocols of Bad News in Health: Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4181

Keywords:

Communicating bad News, health, professional-patient relationship, literature review

Abstract

Bad news refers to any information that causes a drastic and negative change in the life of an individual and/or their relatives. This study aims to characterize the main structured protocols for communicating bad news in healthcare. A narrative literature review was conducted. Articles were searched using the terms: (“communication of bad news in healthcare” OR “protocols for communicating bad news”). The review identified three protocols: SPIKES, NURSE, and PACIENTE, with a predominance of the SPIKES protocol. This model is widely applied both in delivering difficult news to patients and families and in training communication skills among healthcare professionals. Communicating bad news is a complex and interpersonal process that requires emotional sensitivity, ethical commitment, and technical preparation. Despite being a challenging task, it is essential in healthcare practice, influencing care quality and the therapeutic relationship. Structured approaches contribute to improving communication and supporting professionals and patients in emotionally vulnerable situations.

Downloads

Author Biographies

Rodrigo da Silva Maia, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Psicologia. Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará, Campus Sobral.

Clarissa de Pontes Vieira Nogueira, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Ciências do Comportamento. Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará, Campus Sobral.

Thales Araújo Dias, Universidade Federal do Ceará

Graduando de Psicologia. Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará, Campus Sobral.

References

BAILE, W. F.; BUCKMAN, R.; LENZI, R.; GLOBER, G.; BEALE, E. A.; KUDELKA, A. P. SPIKES-A six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. The Oncologist, [S. l.], v. 5, n. 4, p. 302–311, 2000. DOI: https://doi.org/10.1634/theoncologist.5-4-302. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10964998/. Acesso em: 22 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1634/theoncologist.5-4-302

BONAMIGO, E. L.; DESTEFANI, A. S. A dramatização como estratégia de ensino da comunicação de más notícias ao paciente durante a graduação médica. Revista Bioética, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 725–742, 2010. Disponível em: https://revistabioetica.cfm.org.br/revista_bioetica/article/view/596. Acesso em: 26 abr. 2025.

CHEHUEN NETO, J. A.; SIRIMARCO, M. T.; CÂNDIDO, T. C.; BICALHO, T. C.; MATOS, B. O.; BERBERT, G. H.; VITAL, L. V. Profissionais de saúde e a comunicação de más notícias sob a ótica do paciente. Revista Médica de Minas Gerais, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 518–525, 2013. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-3182.20130079. Disponível em: https://rmmg.org/artigo/detalhes/415. Acesso em: 23 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-3182.20130079

CORIOLANO-MARINUS, M. W. de L.; QUEIROGA, B. A. M. de; RUIZ-MORENO, L.; LIMA, L. S. de. Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 4, p. 1356–1369, out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/v4qzCcwMMwyyz5TtztQ9sMg. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019

COUTINHO, F.; RAMESSUR, A. An overview of teaching communication of bad news in medical school: should a lecture be adequate to address the topic?. Acta Medica Portuguesa, [S. l.], v. 29, n. 12, p. 826–831, 2016. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.7909. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28425886/. Acesso em: 23 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.7909

COUTINHO, S. M. G.; JÚNIOR, Á. L. C. Dificuldades metodológicas em estudos sobre comunicação médico-paciente em Oncologia. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 32, n. 79, p. 119–130, 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/psicol.argum.32.079.AO07. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/psicologiaargumento/article/view/20465. Acesso em: 25 abr. 2025.

FERRAZ, M. A. G.; CHAVES, B. A.; SILVA, D. P.; JORDÁN, A. de P. W.; BARBOSA, L. N. F. Comunicação de más notícias na perspectiva de médicos oncologistas e paliativistas. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 46, n. 2, e076, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.2-20210458. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/kj9Mk3y3ddKQ9GBYxJYwx6d. Acesso em: 25 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.2-20210458

FERREIRA DA SILVEIRA, F. J.; BOTELHO, C. C.; VALADÃO, C. C. Breaking bad news: doctors' skills in communicating with patients. São Paulo Medical Journal, São Paulo, v. 135, n. 4, p. 323–331, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-3180.20160221270117. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28562739/. Acesso em: 24 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-3180.20160221270117

FONTES, C. M. B.; MENEZES, D. V. de; BORGATO, M. H.; LUIZ, M. R. Communicating bad news: an integrative review of the nursing literature. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 5, p. 1089–1095, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0143. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/RXphfYkZZNcX5sgKZ8kSyPD/?lang=pt. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0143

HANRATTY, B.; LOWSON, E.; HOLMES, L.; GRANDE, G.; JACOBY, A.; PAYNE, S.; SEYMOUR, J.; WHITEHEAD, M. Breaking bad news sensitively: what is important to patients in their last year of life?. BMJ Supportive & Palliative Care, Londres, v. 2, n. 1, p. 24–28, 2012. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2011-000084. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24653495/. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2011-000084

KOCH, C. L.; ROSA, A. B.; BEDIN, S. C. Más notícias: significados atribuídos na prática assistencial neonatal/pediátrica. Revista Bioética, [S. l.], v. 25, n. 3, p. 577–584, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422017253214. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/6hDSDtDj5wkPYH5x3gxmysP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422017253214

LEAL-SEABRA, F.; COSTA, M. J. Comunicação de más notícias pelos médicos no primeiro ano de internato: um estudo exploratório. FEM, Barcelona, v. 18, n. 6, p. 387–395, dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.4321/S2014-98322015000700006. Disponível em: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000700006&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 22 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.4321/S2014-98322015000700006

LIBERALI, R.; GROSSEMAN, S. Use of psychodrama in medicine in Brazil: a review of the literature. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S. l.], v. 19, n. 54, p. 561–571, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0524. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/wt5nTLrRcYFctjw4H7VhL8f/. Acesso em: 26 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0524

LINO, C. A.; AUGUSTO, K. L.; OLIVEIRA, R. A. S. de; FEITOSA, L. B.; CAPRARA, A. Uso do protocolo Spikes no ensino de habilidades em transmissão de más notícias. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 35, n. 1, p. 52–57, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/5qBdL9YrscGF8chzfcrqrXP/. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100008

MONTEIRO, D. T.; QUINTANA, A. M. A comunicação de más notícias na UTI: perspectiva dos médicos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32, n. 4, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e324221. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/kFhGtHmLvmy6H7NyPG9TkbK/. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e324221

MORAES, A. S.; BORGES, C. S.; PEGORARO, R. F. Utilização de vídeo explicativo como recurso auxiliar para acolhimento de famílias em visita à UTI. Revista Psicologia e Saúde, [S. l.], v. 9, n. 1, 2017. DOI: https://doi.org/10.20435/pssa.v9i1.475. Disponível em: https://pssaucdb.emnuvens.com.br/pssa/article/view/475. Acesso em: 25 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.20435/pssa.v9i1.475

NONINO, A.; MAGALHÃES, S. G.; FALCÃO, D. P. Treinamento médico para comunicação de más notícias: revisão da literatura. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 36, n. 2, p. 228–233, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000400011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/TqB7FZR7QbwHDnWn5G3bLdH/. Acesso em: 25 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000400011

PAVÃO, T. L.; MONTALVÃO, T. C. de. Mães acompanhantes de crianças cardiopatas: repercussões emocionais durante a hospitalização. Revista Psicologia e Saúde, [S.l.], v. 8, n. 2, 2016. DOI: https://doi.org/10.20435/2177-093X-2016-v8-n2(06). Disponível em: https://www.pssa.ucdb.br/pssa/article/view/454. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.20435/2177-093X-2016-v8-n2(06)

PAYÁN, E. C.; MONTOYA, D. A.; VARGAS, J. J.; VÉLEZ, M. C.; CASTAÑO, A.; KRIKORIAN, A. Barriers and facilitating communication skills for breaking bad news: from the specialists' practice perspective. Colombia Médica, [S. l.], v. 40, n. 2, p. 158–166, 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342009000200003&lng=en&tlng=en. Acesso em: 26 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.25100/cm.v40i2.638

PEREIRA, A. T. G.; FORTES, I.F.L.; MENDES, J.M.G. Comunicação de más notícias: revisão sistemática da literatura. Revista de Enfermagem UFPE on line, Recife, v. 7, n. 1, p. 227–235, 2012. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v7i1a10226p227-235-2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem/article/view/10226. Acesso em: 17 abr. 2025.

PEREIRA, C. R.; CALÔNEGO, M. A. M.; LEMONICA, L.; BARROS, G. A. M. de. The P-A-C-I-E-N-T-E Protocol: An instrument for breaking bad news adapted to the Brazilian medical reality. Revista da Associação Médica Brasileira, [S. l.], v. 63, n. 1, p. 43–49, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9282.63.01.43. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ramb/a/ZsJ6YRHdDq64ygzZbqhzwRN/. Acesso em: 23 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9282.63.01.43

RODRIGUEZ, M. I. F. Despedida silenciada: equipe médica, família, paciente – cúmplices da conspiração do silêncio. Psicologia Revista, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 261–272, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/22771. Acesso em: 22 abr. 2025.

SETUBAL, M. S. V.; GONÇALVES, A. V.; ROCHA, S. R.; AMARAL, E. M. Breaking bad news training program based on video reviews and SPIKES strategy: What do perinatology residents think about it?. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia, [S. l.], v. 39, n. 10, p. 552–559, 2017. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0037-1604490. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28778110/. Acesso em: 23 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0037-1604490

SILVA, M. J. P. da. Comunicação de más notícias. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 49–53, 2012. Disponível em: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/90/05.pdf. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.15343/0104-7809.20123614953

SIQUEIRA, N. de L.; FERNANDES, C. A. Comunicação da suspeita e abertura do protocolo de morte encefálica: percepções e preferências da família. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [S.l.], v. 23, n. 4, p. e12696, 30 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e12696.2023. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/12696. Acesso em: 22 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e12696.2023

SOUZA, R. de A. P. e; SOUZA, S. R. de. A complex care: communicating bad news in oncology. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, Rio de Janeiro, Brasil, v. 4, n. 4, p. 2920–2929, 2012. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2012.v4i4.2920-2929. Disponível em: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1772. Acesso em: 26 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2012.v4i4.2920-2929

TAPAJÓS, R. A comunicação de notícias ruins e a pragmática da comunicação humana: o uso do cinema em atividades de ensino/aprendizagem na educação médica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 165–172, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832007000100017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/HBT3nGWBYSx73gJ3QsVM8bC/. Acesso em: 26 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832007000100017

VICTORINO, A. B.; NISENBAUM, E. B.; GIBELLO, J.; BASTOS, M. Z. N.; ANDREOLI, P. B. A. Como comunicar más notícias: revisão bibliográfica. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 53–63, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582007000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 22 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.10.129

Published

2025-05-31

How to Cite

da Silva Maia, R., de Pontes Vieira Nogueira, C., & Araújo Dias, T. (2025). Communication Protocols of Bad News in Health: Literature Review. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(76), 101–114. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4181

Issue

Section

Artigo de Revisão