Construction of Assignments for Psychological Work in Mental Health at Universities
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4165Keywords:
Practice Psychological., Healthcare Work Process., Mental Health., Universities.Abstract
The structural changes in society nowadays have an impact on the mental health of students at universities, which require the work of psychologists. The aim is to structure the possible roles of psychologists in mental health in the context of an university. This is a qualitative experience report which took place between June and July of 2024 at a university in an interior city of São Paulo. Twelve assignments were enlisted, encompassing actions in the individual and group spheres, from prevention to recovery of mental health processes, based on a critical approach to the expanded notion of psychological suffering at the university. The attributions are considered to be in line with the real needs of the professionals and students at the university. These duties converge with the need for constant theoretical and practical improvement of the psychologist and their role as a transforming agent in mental health.
Downloads
References
BARROS, R. N. de; PEIXOTO, A. de L. A. Integração ao ensino superior e saúde mental: um estudo em uma universidade pública federal brasileira. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior, Campinas, v. 27, n. 3, p. 609–631, dez. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/dfcGTywRV3srdNG7NVTvG4K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772022000300012
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Saúde do trabalhador no âmbito da saúde pública: referências para atuação da(o) psicóloga(o) [recurso eletrônico] / Conselho Federal de Psicologia. 2a ed. Brasília: CFP, 2019. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/09/SaudeDoTrabalhador_WEB_FINAL_1_outubro.pdf. Acesso em: 03 mar 2025.
HAN, B. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
HELOANI, R.; LANCMAN, S. Psicodinâmica do trabalho: o método clínico de intervenção e investigação. Production, [s.l.], v. 14, n. 3, p. 77-86, set. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/M58nPpDtHKLhT7pGqZwmGZG/#. Acesso em: 12 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65132004000300009
LEÃO T. M.; IANNI, A.M.Z.; GOTO, C.S. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 9, p. 131-143, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1250. Acesso em: 10 mar 2025.
REBOUÇAS, M. S. S.; DUTRA, E. Plantão Psicológico: uma prática clínica da contemporaneidade. Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 19-28, jan/jul. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672010000100004. Acesso em: 08 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.18065/RAG.2010v16n1.3
SANTOS, A. S. dos; SOUTO, D. da C.; SILVEIRA, K. S. da S.; PERRONE, C. M.; DIAS, A. C. G. Atuação do Psicólogo Escolar e Educacional no ensino superior: reflexões sobre práticas. Psicologia Escolar E Educacional, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 515–524, set/dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/93ZSDqyVrzZyqP5GSPSbTJf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193888
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julia Braconi Bernardes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.







