Construction of Assignments for Psychological Work in Mental Health at Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4165

Keywords:

Practice Psychological., Healthcare Work Process., Mental Health., Universities.

Abstract

The structural changes in society nowadays have an impact on the mental health of students at universities, which require the work of psychologists. The aim is to structure the possible roles of psychologists in mental health in the context of an university. This is a qualitative experience report which took place between June and July of 2024 at a university in an interior city of São Paulo. Twelve assignments were enlisted, encompassing actions in the individual and group spheres, from prevention to recovery of mental health processes, based on a critical approach to the expanded notion of psychological suffering at the university. The attributions are considered to be in line with the real needs of the professionals and students at the university. These duties converge with the need for constant theoretical and practical improvement of the psychologist and their role as a transforming agent in mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Braconi Bernardes, Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA)

Mestranda no Programa de Pós Graduação em "Ensino em Saúde" (PPGES), pela pela Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA) e especializanda em Metodologias Ativas para Educação pela PUC Minas. Especialista em Saúde Mental na modalidade de Residência Multiprofissional pela FAMEMA  e em Psicologia em Saúde (CRP/6a região). Psicóloga pelo Centro Universitário São Camilo.

References

BARROS, R. N. de; PEIXOTO, A. de L. A. Integração ao ensino superior e saúde mental: um estudo em uma universidade pública federal brasileira. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior, Campinas, v. 27, n. 3, p. 609–631, dez. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/dfcGTywRV3srdNG7NVTvG4K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772022000300012

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Saúde do trabalhador no âmbito da saúde pública: referências para atuação da(o) psicóloga(o) [recurso eletrônico] / Conselho Federal de Psicologia. 2a ed. Brasília: CFP, 2019. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/09/SaudeDoTrabalhador_WEB_FINAL_1_outubro.pdf. Acesso em: 03 mar 2025.

HAN, B. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

HELOANI, R.; LANCMAN, S. Psicodinâmica do trabalho: o método clínico de intervenção e investigação. Production, [s.l.], v. 14, n. 3, p. 77-86, set. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/M58nPpDtHKLhT7pGqZwmGZG/#. Acesso em: 12 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65132004000300009

LEÃO T. M.; IANNI, A.M.Z.; GOTO, C.S. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 9, p. 131-143, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1250. Acesso em: 10 mar 2025.

REBOUÇAS, M. S. S.; DUTRA, E. Plantão Psicológico: uma prática clínica da contemporaneidade. Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 19-28, jan/jul. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672010000100004. Acesso em: 08 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.18065/RAG.2010v16n1.3

SANTOS, A. S. dos; SOUTO, D. da C.; SILVEIRA, K. S. da S.; PERRONE, C. M.; DIAS, A. C. G. Atuação do Psicólogo Escolar e Educacional no ensino superior: reflexões sobre práticas. Psicologia Escolar E Educacional, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 515–524, set/dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/93ZSDqyVrzZyqP5GSPSbTJf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 mar 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193888

Published

2025-05-31

How to Cite

Braconi Bernardes, J. (2025). Construction of Assignments for Psychological Work in Mental Health at Universities. ID on Line. Revista De Psicologia, 19(76), 1–10. https://doi.org/10.14295/idonline.v19i76.4165

Issue

Section

Relato de Experiência