Psychology and Mental Health: The School Environment and the Inclusion of Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4086Keywords:
Psychology, Autism Spectrum Disorder, Mental Health, School Environment, Family, DiagnosisAbstract
Psychology plays a crucial role in the inclusion of autistic children and adolescents in the school environment. Its contributions can sometimes include developing strategies to promote inclusion, providing emotional and educational support, as well as facilitating understanding of the specific needs of these students. Psychological approaches and techniques seek to create more accessible and adapted school environments, promoting inclusive education and respecting neurocognitive diversity. In this sense, the research sought to understand the role of psychology and its attributions in the school environment and how children and adolescents with Autism Spectrum Disorder are included, with a view to their mental health. Furthermore, we sought to understand the family's to the diagnosis of ASD, as well as to investigate successful teaching methodologies in schools using literature. Through this literary research, it was possible to gather excerpts from previous research on the topic in question. The research methodology was qualitative in nature, where the study of the research was be through a review of the literature of other previous research carried out and which contemplates the aforementioned theme.
Downloads
References
AGUIAR, M. C. M. DE.; PONDÉ, M. P. Parenting a child with autism. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 68, n. 1, p. 42–47, jan. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/33df8wqwKtd4qrzqh7xbVZh/?lang=en Acesso em: 28 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000223
ARAÚJO, P. H.; DOS SANTOS, V. A.; BORGES, I. C. O autismo e a inclusão na educação infantil: estudo e revisão / The autism and inclusion in childhood education: study and review. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 19775–19789, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n2-563. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/25279. Acesso em: 27 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-563
BARDIN, Laurence. ANÁLISE DE CONTEÚDO. Lisboa: Edições 70, Lda, 1977. 229 p.
BERTOLDI, Franciele Stolf; BRZOZOWSKI, Fabíola Stolf. O papel da psicopedagogia na inclusão e na aprendizagem da pessoa autista. Rev. Psicopedag., São Paulo, v. 37, n. 114, p. 341-352, dez. 2020. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862020000300007&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 19 nov. 2023. http://dx.doi.org/10.51207/2179-4057.20200028. DOI: https://doi.org/10.51207/2179-4057.20200028
BOCK, A. M. B. (2000). As influências do Barão de Münchhausen na Psicologia da Educação. Em E. Tanamachi, M. Proença & M. Rocha (Orgs.). Psicologia e educação: desafios teórico-práticos (pp.11-33). São Paulo: Casa do Psicólogo.
CABRAL, C. S.; FALCKE, D.; MARIN, A. H. Relação Família-Escola-Criança com Transtorno do Espectro Autista: Percepção de Pais e Professoras. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, p. e0156, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/STKcXJNwvxqhGk5QKh8WpLP/ Acesso em: 27 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0156
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. ATRIBUIÇÕES PROFISSIONAIS DO PSICÓLOGO NO BRASIL. Ministério do Trabalho, 1992. Disponível em:
<https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/08/atr_prof_psicologo.pdf>. Acesso em: 12 de outubro de 2023.
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SANTA CATARINA - 12° REGIÃO. NOTA TÉCNICA: AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA NO CONTEXTO ESCOLAR. 1 ed. Florianópolis: Crp-12, 2023. 9 p. Disponível em: https://crpsc.org.br/noticias/nota-tecnica-sobre-avaliacao-psicologica-no-contexto-escola-e-lancada-durante-live. Acesso em: 07 jun de 2024.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. CFP N.º 013/2007: CONSOLIDAÇÃO DAS RESOLUÇÕES DO TÍTULO PROFISSIONAL DE ESPECIALISTA EM PSICOLOGIA. Brasília, 2007.
DA SILVA, L. S.; SZYMANSKI, L. Crianças e seus diagnósticos no cenário da educação inclusiva: a perspectiva de mães e professoras. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 46, p. 1-18, 2021. DOI: 10.1590/S1678-4634202046225328. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/zV3mptHbZjLyVFhg3q9XxzS/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 22 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046225328
GODOY, Arilda Schmidt. PESQUISA QUALITATIVA: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 10, p. 20-29, jun. 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
LIMA, Aline Ottoni Moura Nunes de. BREVE HISTORICO DA PSICOLOGIA ESCOLAR NO BRASIL. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 23, n. 42, p. 17-23, set. 2005. DOI: https://doi.org/10.7213/rpa.v23i42.19637
MANUAL DIAGNÓSTICO E ESTATÍSTICO DE TRANSTORNOS MENTAIS: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
MAPELLI, Lina Domenica, BARBIERI, Mayara Caroline; CASTRO, Gabriela Van Der Zwaan Broekman. Child with autistic spectrum disorder: care from the family. Escola Anna Nery, v. 22, n. 4, p. e20180116, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/zxYG5PMyxpVZf4YJSfjgyYg/?format=html&lang=pt#. Acesso: em: 22 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0116
MAUCH, Carla; SANTANA, Wagner. ESCOLA PARA TODOS: experiências de redes municipais na inclusão de alunos com deficiência, TEA, TGD e altas habilidades. Brasília: Unesco, 2016. 102 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246611. Acesso em: 16 nov. 2023.
OLIVEIRA, Letícia Dal P. Dal S. de et al. Psicol. educ., São Paulo, n. 52, p. 74-85, jun. 2021. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752021000100008&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 27 nov. 2023. http://dx.doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p74-85. DOI: https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p74-85
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (org.). Transtorno do espectro autista. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/transtorno-do-espectro-autista. Acesso em: 16 nov. 2023.
PATIAS, N. D.; VON HOHENDORFF, J. CRITÉRIOS DE QUALIDADE PARA ARTIGOS DE PESQUISA QUALITATIVA. Psicologia em Estudo, v. 24, 21 nov. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/BVGWD9hCCyJrSRKrsp6XfJm/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 19 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v24i0.43536
ROIZ, R. G.; FIGUEIREDO, M. DE O. O processo de adaptação e desempenho ocupacional de mães de crianças no transtorno do espectro autista. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 31, p. e3304, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadbto/a/STMpXVZhRcfwYLKjxy4KdWF/# Acesso em: 28 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoao252633042
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Departamento Científico de Pediatria do Desenvolvimento e Comportamento. Manual de Orientação: transtorno do espectro do autismo, Rio de Janeiro, 24 p., 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/21775d-MO_-_Transtorno_do_Espectro_do_Autismo__2_.pdf. Acesso em: 21 nov. 2023.
SALGADO, N. D. M.; PANTOJA, J. C.; VIANA, R. P. F.; PEREIRA, R. G. V. Autism Spectrum Disorder in Children: A Systematic Review of the Increasing Incidence and Diagnosis. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 13, p. e512111335748, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i13.35748. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35748. Acesso em: 22 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i13.35748
SERBAI, FABIANA; PRIOTTO, ELIS MARIA TEIXEIRA PALMA. Autismo na adolescência uma revisão integrativa da literatura. Educação em Revista, v. 37, p. e26472, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/SzvnLLvfB4Xf6wr8zh5rY7k/#. Acesso em: 22 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469826472
SILVA, Micheline; MULICK, James A. Diagnosticando o transtorno autista: aspectos fundamentais e considerações práticas. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 29, n. 1, p. 116–131, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/RP6tV9RTtbLNF9fnqvrMVXk/#. Acesso em: 22 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000100010
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vittória Nórcio de Oliveira, Zolnei Vargas Ernesta de Córdova, Cristiane da Silva Vieira Alves, Rosimeri Vieira da Cruz de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.