Non-School Spaces and Permanent Education as a possibility for the Authenticity of the Human Being
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4063Keywords:
Pedagogy, Contemporary, Technology, EducationAbstract
The present work intends to present aspects of education today, it discusses the proposals for permanent education and the challenges in the technological era, contemporary pedagogy inside and outside the school and its role in non-school spaces. It is theoretically based on Paulo Freire (2018), Werneck (2019) and Paiva Neto (2024), among others. This work is justified from the moment in which the aspects of valuing education and family participation within the teaching process are discussed and intends, therefore, to serve as a parameter for parents who will be able to become aware of their role in their children's learning. Being a bibliographical research, it was developed from theoretical-bibliographical study.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
AMBROSIM, Inês. A tecnologia nas práticas pedagógicas da educação. Revista Tópicos, v. 2, n. 7, p. 1-12, 2024.
BNCC. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base, Ministério da Educação, [Livro Eletrônico], Brasília, DF: CONSED/UNDIME, 2018.
BUENO, Andréia, et al. A tecnologia como possibilidade para uma educação cidadã. Revista Amor Mundi, v. 5, n. 2, p. 155-160, 2024. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v5i2.410
CAMOZZATO, Viviane Castro; COSTA, Marisa Vorraber. A educação permanente e as impermanências na educação. Educar em Revista, n. 1, p. 153-169, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.49313
CORTELLA, Mario Sergio. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes, São Paulo: Cortez, 2014.
CORTELLA, Mario Sergio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança! São Paulo: Cortez, 2015.
DELORS, J. Educação um Tesouro a Descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 1998.
MILL, Daniel. Transformação digital e educação híbrida na américa latina: um olhar sobre desafios e estratégias. Educação em Revista, Belo Horizonte. v.40, e52423. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698-52423
MOREIRA, Eliza Fernandes. A BNCC nas escolas públicas e privadas de Mossoró/RN, sob a perspectiva da equipe gestora e corpo docente, Mossoró-RN: 2021.
OLIVEIRA, Francisco Thiago Medeiros de. Dificuldades e potencialidades da apropriação de dispositivos móveis nas práticas dos professores. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Computação) – Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Caraúbas/PB, 2021.
PAIVA NETO, Julio Fernandes. As tecnologias digitais no contexto escolar: riscos, regras, normas, cidadania na utilização. Revista Tópicos, v. 2, n. 10, p. 1-12, 2024.
PEDRO, Neuza; SANTOS, Cassio; MATTAR, João. Competências digitais na educação: uma visão global. In: PEDRO, Neuza; SANTOS, Cassio; MATTAR, João (coord.). Competências digitais: desenvolvimento e impacto na educação atual. Instituto de Educação – Ulisboa, 2020. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/59595/1/EXXI_NPedro CSantosJMattar_CompetenciasDigitais_EBOOK.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.
WERNECK, Hamilton. Desaprender reaprender desobedecer, Rio de Janeiro: Wak, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eliza Fernandes Moreira Moreira, Francieudo da Silva Torres Torres, José Roberto Rolim, Ronney Costa de Morais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.