Non-School Spaces and Permanent Education as a possibility for the Authenticity of the Human Being

Authors

  • Eliza Fernandes Moreira World University Ecumenal
  • Francieudo da Silva Torres Universidad Autónoma de Asuncíon
  • José Roberto Moura Rolim Universidade Estadual do Rio Grande do Norte
  • Ronney Costa de Morais World University Ecumenical

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i73.4063

Keywords:

Pedagogy, Contemporary, Technology, Education

Abstract

The present work intends to present aspects of education today, it discusses the proposals for permanent education and the challenges in the technological era, contemporary pedagogy inside and outside the school and its role in non-school spaces. It is theoretically based on Paulo Freire (2018), Werneck (2019) and Paiva Neto (2024), among others. This work is justified from the moment in which the aspects of valuing education and family participation within the teaching process are discussed and intends, therefore, to serve as a parameter for parents who will be able to become aware of their role in their children's learning. Being a bibliographical research, it was developed from theoretical-bibliographical study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliza Fernandes Moreira, World University Ecumenal

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN ;e em Ciência da Religião pela Universidade Estadual Vale do Acaraú UVA.  Mestrado Interinstitucional em Ciências da Educação pela World University Ecumenal.

Francieudo da Silva Torres, Universidad Autónoma de Asuncíon

Mestre em Ciências da Educação pela Universidad Autónoma de Asuncíon, Especialista em Educação Musical pela Universidade Candido Mendes e Bacharel em Música (violoncelo) pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB.

José Roberto Moura Rolim, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Graduado em Ciências da Religião pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte – UERN. Especialista em História das Religiões pela Educaminas. Vice coordenador do GRUPECOM (Grupo de Pesquisadores do Pensamento Complexo).

Ronney Costa de Morais, World University Ecumenical

Graduação em Filosofia pela - Faculdade Batista Brasileira (FBB) e em História pelo - Claretiano Centro Universitário (CEUCLAR) . Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Doutorando em Ciências da Educação pela World University Ecumenical (WUE).

References

ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

AMBROSIM, Inês. A tecnologia nas práticas pedagógicas da educação. Revista Tópicos, v. 2, n. 7, p. 1-12, 2024.

BNCC. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base, Ministério da Educação, [Livro Eletrônico], Brasília, DF: CONSED/UNDIME, 2018.

BUENO, Andréia, et al. A tecnologia como possibilidade para uma educação cidadã. Revista Amor Mundi, v. 5, n. 2, p. 155-160, 2024. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v5i2.410

CAMOZZATO, Viviane Castro; COSTA, Marisa Vorraber. A educação permanente e as impermanências na educação. Educar em Revista, n. 1, p. 153-169, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.49313

CORTELLA, Mario Sergio. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes, São Paulo: Cortez, 2014.

CORTELLA, Mario Sergio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança! São Paulo: Cortez, 2015.

DELORS, J. Educação um Tesouro a Descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 1998.

MILL, Daniel. Transformação digital e educação híbrida na américa latina: um olhar sobre desafios e estratégias. Educação em Revista, Belo Horizonte. v.40, e52423. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698-52423

MOREIRA, Eliza Fernandes. A BNCC nas escolas públicas e privadas de Mossoró/RN, sob a perspectiva da equipe gestora e corpo docente, Mossoró-RN: 2021.

OLIVEIRA, Francisco Thiago Medeiros de. Dificuldades e potencialidades da apropriação de dispositivos móveis nas práticas dos professores. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Computação) – Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Caraúbas/PB, 2021.

PAIVA NETO, Julio Fernandes. As tecnologias digitais no contexto escolar: riscos, regras, normas, cidadania na utilização. Revista Tópicos, v. 2, n. 10, p. 1-12, 2024.

PEDRO, Neuza; SANTOS, Cassio; MATTAR, João. Competências digitais na educação: uma visão global. In: PEDRO, Neuza; SANTOS, Cassio; MATTAR, João (coord.). Competências digitais: desenvolvimento e impacto na educação atual. Instituto de Educação – Ulisboa, 2020. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/59595/1/EXXI_NPedro CSantosJMattar_CompetenciasDigitais_EBOOK.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.

WERNECK, Hamilton. Desaprender reaprender desobedecer, Rio de Janeiro: Wak, 2019.

Published

2024-10-31

Issue

Section

Artigos