Analysis of the Contribution of Field Classes in the Geographical Training of Elementary School Students

Authors

  • Tiago de Figueiredo Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central
  • Maricélia Félix Andrade Bringel Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i72.4026

Keywords:

Geography, Teaching, Field classes

Abstract

This research sought to understand how field classes could encourage the study and understanding of geographic content, analyzing the benefits, seeing how theory and practice would come together in the teaching-learning process, in addition to realizing the role of interdisciplinarity in field research due to the different facets that the space presents and the inefficiency of the unilateral action of a single discipline in the face of the complexity of the world, and finally, to describe the main characteristics that make up this activity, with the aim of having a better idea of the steps relevant to its implementation. To this end, a bibliographical study of a qualitative nature was used with the descriptors: geography and teaching and field classes, on the websites Scielo, Periódico Capes and Google Scholar, in which there was a significant approval of the use of this methodology, as a result of of the benefits perceived, in addition, difficulties in carrying it out were reported, such as the lack of preparation on the part of teachers, who are not taught in a decent way how to carry out its application and, moreover, the use of field classes as an effective means of scientific initiation, in terms of presenting a study method that encourages students to research the phenomena that surround them, through an analysis that can be local, the place of belonging, the student's affection or an unfamiliar space, but which, if well worked on, can generate engagement whose main objective is to enable the individual to perceive and resolve personal and collective issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago de Figueiredo, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

Maricélia Félix Andrade Bringel, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

References

BITTENCOURT, Ciece Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Ensino Fundamental. Brasília:

MEC/SEF, 1998.

BOVO, M. C.; TOWS, R. L.; ROGAL, C. J. Da teoria à prática: vivências e experiências

em aula de campo de geografia. Geo UERJ, Rio de Janeiro, v.33, p.28828, 2018.

CALLAI, H, C. Estudar o lugar para compreender o mundo. IN: CASTROGIOVANNI, A, C. (Org.). Práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000. P. 83-131.

CAMPOS, E. R. T.; RODRIGUES, H. G. .; RODRIGUES, I. D. .; BRANT, B. D. F. Avaliação do trabalho de campo no processo de ensino-aprendizagem de Geografia. Revista Cerrados, [S. l.], v. 15, n. 01, p. 312–329, 2017. DOI: 10.22238/rc24482692v15n12017p312a329. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/1363. Acesso em: 17 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.22238/rc24482692v15n12017p312a329

CASCAIS, M. G. A.; FACHÍN-TERÁN, A. Os espaços educativos e a alfabetização científica no ensino fundamental. Manaus: Editora e Gráfica Moderna, 2015.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.

CORDEIRO, J. M. P.; OLIVEIRA, A. G. de. A Aula de Campo em Geografia e Suas Contribuições para o Processo de Ensino-Aprendizagem na Escola. Geografia (Londrina), [S. l.], v. 20, n. 2, p. 99–114, 2012. DOI: 10.5433/2447-1747.2011v20n2p99. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/7416. Acesso em: 24 maio. 2024.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

DIAS, W. da S. Ensino de Geografia na Praia da Ponta Branca, Tefé-AM: subsídios para a construção de um estudo de campo. Revista Brasileira de Desenvolvimento, [S. l.], v. 8, pág. 24779–24792, 2023. DOI: 10.34117/bjdv9n8-103. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/62320. Acesso em: 23 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv9n8-103

FARIAS, Ricardo Chaves de. O Trabalho de Campo na Perspectiva de Ensino de Geografia: uma revisão crítica a partir do cenário internacional. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 181–198, 2019. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/586. Acesso em: 15 maio. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

JUSTEN-ZANCANARO, R.; CARNEIRO, C. D. R. Trabalhos de campo na disciplina

Geografia: estudo de caso em Ponta Grossa, PR. Terra, Campinas, SP, v.9, p.49-60, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MACHADO NETO, E. P.; COSTA FALCÃO, C. L. Aula De Campo Como Recurso Didático No Ensino De Geografia Ambiental: Estudo A Partir Da Metodologia De Análise Do Relevo. Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS), [S. l.], v. 21, n. 2, p. 1333–1345, 2019. DOI: 10.35701/rcgs.v21n2.606. Disponível em: //rcgs.uvanet.br/index.php/RCGS/article/view/606. Acesso em: 22 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.35701/rcgs.v21n2.606

MAFRA, M. V. P; FLORES, D. A. C. Trabalho de campo no ensino da Geografia na educação básica: dificuldades e desafios para professores. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia-MG, v.8, n.15, p.6-16, 2017.

MARQUES, Aline Mattos de Souza; MOTA, Marina de Souza; SOUZA, Maria Alice Veiga Ferreira de. Aula de Campo no Ensino de Geografia: uma visão pela literatura científica brasileira. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 357–372, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i20.887. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com. br/revistaedugeo/article/view/887. Acesso em: 12 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.887

OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de. ASSIS, Raimundo Jucier Sousa de. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. In: OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de. Sentidos da Geografia escolar. Fortaleza: Edições UFC, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022009000100013

PAVANI, E. C. R. Aulas de campo na perspectiva histórico-crítica: contribuições para os

espaços de educação não formal. 2013. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3°. Ed. São Paulo: Cortez, 2009. 383 p.

RODRIGUES BEZERRA, Israel; GOMES DE ALENCAR, Francisco Amaro; GADELHA DE OLIVEIRA, Daniel. Por uma Geografia Vivenciada:: Importância das Práticas de Campo na Formação de Professores de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 337–356, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i20.824. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/824. Acesso em: 17 abr. 2024 DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.824

SANTOS, T. G. dos; SILVA, L. M. da; LEITE, A. M. A. A aula de campo como ferramenta de investigação do lugar no ensino de Geografia. Diversitas Journal, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 421–428, 2017. DOI: 10.17648/diversitas-journal-v2i3.517. Disponível em: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/517. Acesso em: 17 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v2i3.517

SILVEIRA, R.; CRESTANI, D.; FRICK, E. Aula de campo como prática pedagógica no ensino de Geografia para o Ensino Fundamental: proposta metodológica e estudo de caso. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v.7, p.125-142, 2014.

VIGOTSKI, L. S. A Formação Social da Mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos. In: COLE, M.; JOHN-STEINER, V. (Org.). Tradução NETO, J. C.; BARRETO, L. S. M.; AFECHE, S. C. 7º. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. Cap. 6, p. 88-105.

ZORATTO, F. M. M.; HORNES, K. L. Aula de campo como instrumento didático pedagógico

para o ensino de geografia. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. 1.ed. Paraná: SEED-PR, 2014. p.3-22.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Artigo de Revisão