Loss and Grief Processes in Multiple Sclerosis: A Narrative Review of the Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i71.3983

Keywords:

grief, Multiple sclerosis, sclerosis

Abstract

This study aims to present how the literature approaches the grieving process in the context of Multiple Sclerosis through a narrative review. For this research, the following databases were consulted: Periódicos Capes (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel), SciELO (Scientific Electronic Library Online) and the United States National Library of Medicine Service for free access to Medline (PubMed ). The review points to a reduction in materials on this topic. The results demonstrated that coping with grief can worsen the clinical picture of Multiple Sclerosis and the repercussions of the disease. They can also result in significant functional losses, whether due to prolonged hospitalizations or symptoms such as fatigue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeice Sobrinho Cardoso, Universidade Federal do Pará

Terapeuta Ocupacional, Especialista com Residência em Saúde da Família pela Universidade Estadual do Pará; Mestranda em Psicologia - Programa de Pós graduação em Psicologia da Universidade Fedeal do Pará.

Airle Miranda de Souza, Universidade Federal do Pará

Psicóloga, Doutora em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas, Pós-graduada em Logoterapia e Análise Existencial pela Associação Portuguesa de Logoterapia-APL instituição credenciada pelo Viktor Frankl Institute, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas - Universidade Federal do Pará (IFCH/UFPA).

Victor Augusto Cavaleiro Corrêa, Universidade Federal do Pará

Terapeuta Ocupacional, Doutor em Doenças Tropicais (Núcleo de medicina Tropical - NMT/ UFPA),  Instituto de Filosofia e Ciências Humanas - Universidade Federal do Pará (IFCH/UFPA)

References

BERTOTTI, A.P. O portador de Esclerose Múltipla e suas formas de enfrentamento frente a doença. 2008. 57f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Psicologia) - Universidade Vale do Itajaí, Itajaí, Brasil. 2008.

BURNFIELD, A; BURNFIELD, P. Common psychological problems in multiple sclerosis. British Medical Journal, v. 1, n. 6121, p. 1193–1194, 1978. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.1.6121.1193

ESTRUTI, CM et al. Employment status of people diagnosed with multiple sclerosis in Brazil. Arq Neuropsiquiatria. v. 77, n 5, p 341-345, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0004-282x20190051

FRANCO, Maria Helena Pereira. O luto no século 21: uma compreensão abrangente do fenômeno. [s.l.]: BOD GmbH DE, 2021.

GRANT, I; BROWN, G W; HARRIS, T; et al. Severely threatening events and marked life difficulties preceding onset or exacerbation of multiple sclerosis. Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry, v. 52, n. 1, p. 8–13, 1989. DOI: https://doi.org/10.1136/jnnp.52.1.8

ITAGIBA-FONSECA, Maria Cristina; BARROSO, Sabrina Martins. Luto e enfrentamento em portadores de esclerose múltipla: Diálogo com a teoria de Kübler-Ross. Interação em Psicologia, v. 21, n. 2, 2017. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/34531>. Acesso em: 20 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v21i2.34531

KALB, Rosalind; FEINSTEIN, Anthony; ROHRIG, Amanda; et al. Depression and Suicidality in Multiple Sclerosis: Red Flags, Management Strategies, and Ethical Considerations. Current Neurology and Neuroscience Reports, v. 19, n. 10, p. 77, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s11910-019-0992-1

NATIONAL MULTIPLE SCLEROSIS SOCIETY. What is MS?. Disponível em: <https://www.nationalmssociety.org/What-is-MS>. Acesso em: 5 dez. 2023.

PARKES, Colin Murray. Amor e perda: As raízes do luto e suas complicações. [s.l.]: Summus Editorial, 2023.

PARKES, Colin Murray. Luto: estudos sobre a perda na vida adulta. [s.l.]: Summus Editorial, 1998.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, p. v–vi, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

VOSGERAU, Dilmeire; ROMANOWSKI, Joana. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165, 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigo de Revisão