The Influence of Leadership for Sustainability Practices in Organizations

Authors

  • João Gustavo Rodrigues da Silva UNISULMA - Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão
  • Jailza do Nascimento Tomaz Andrade UNISULMA - Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão https://orcid.org/0000-0002-6146-2167

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18i71.3971

Keywords:

Leadership, Sustainability, Sustainable Practices

Abstract

This study investigated how leadership influences sustainable practices in a food company, analyzing strategies to integrate sustainability into organizational culture. The research took place as a case study with a qualitative and documentary approach, carried out in a food sector company in the city of Imperatriz – MA, in the first quarter of 2024, using field research data. The results highlighted the importance of leadership in implementing sustainable practices, considering that visionary and committed leaders play a fundamental role in inspiring, engaging and guiding employees, establishing an organizational culture that values ​​sustainability. The sustainability tripod, addressing economic, environmental and social aspects, was used as a tool to measure organizational performance. Thus, the company, by adopting strategies such as waste recycling, donations to philanthropic institutions and product diversification, directly reflects the influence of leadership, although there is room for continuous improvement, ensuring that, when leadership changes, such actions remain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Gustavo Rodrigues da Silva, UNISULMA - Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão

Discente do curso de Administração, na Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão - Unisulma.

Jailza do Nascimento Tomaz Andrade, UNISULMA - Unidade de Ensino Superior do Sul do Maranhão

Docente do curso de Administração na Unisulma, administradora, especialista em gestão empresarial, especialista em metodologia do ensino superior, especialista em gestão de pessoas e desenvolvimento organizacional, mestra em planejamento e desenvolvimento regional.

References

CLARO, P. B. de O, CLARO, D. P. & AMANCIO, R. Entendendo o conceito de sustentabilidade nas organizações. Revista de Administração (RAUSP), 43(4), 289-300, 2008.

ELKINGTON, J. (2004). "Introdução ao Triple Bottom Line." Em: Henriques, A., & Richardson, J. (Eds.), O Triple Bottom Line: Tudo Isso Faz Sentido? (pp. 1-16). Londres: Earthscan.

ELKINGTON, J."Canibais com Garfos: A Tríplice Linha de Fundo dos Negócios do Século XXI." Oxford: CapstonePublishing. - 1997

GOLEMAN, D., & Bennett, L. Inteligência ecológica: como conhecer os impactos ocultos do que compramos pode mudar tudo. Elsevier BrasiL – 2009

HART, S. L. & MILSTEIN, M. B. Creatingsustainablevalue. Academyof Management Executive, 17(2), 56-67. doi: 10.5465/AME.2003.10025194, 2004 DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2003.10025194

HART, S. L. & MILSTEIN, M. B. Criando valor sustentável. RAE Executivo, 3(2), 65-79, 2003 DOI: https://doi.org/10.12660/gvexec.v3n2.2004.34820

LOVINS, A. ReinventingFire: Bold Business Solutions for the New Energy Era. Chelsea Green Publishing, 2011

MACKEY, J., & SISODIA, R. CapitalismoConsciente: Libertando o EspíritoHeróico dos Negócios. Imprensa de revisão de negócios de Harvard 2014.

MACKEY, John; SISODIA, Raj. Capitalismo Consciente: como liberar o espírito heroico dos negócios. Rio de Janeiro-RJ: Editora Alta Books, 2018.

Mello, C., & Mello, F.Estratégia Empresarial: A Competição por Mercados. Saraiva, p 04 -06 (2018).

MELLO, Mario Fernando de Mello; MELLO, Arthur Zago de Mello. Uma análise das práticas de Responsabilidade Social e Sustentabilidade como estratégias de empresas industriais do setor moveleiro: um estudo de caso.Gestão e Produção, São Carlos, v.25, n.1, p.81-93, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-530x1625-16

PORTER, M. & KRAMER, M. Creatingsharedvalue: howto reinvent capitalism and unleash a waveofinnovation and growth. Harvard Business Review, pp. 62-91, 2011.

RIBEIRO, T. de L.; LIMA, A. A. de Environmental, Social andGovernance (ESG): Mapeamento e Análise de Clusters. RGC Revista De Governança Corporativa, v. 9, n. 1, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.21434/Iberoamerica nJCG.v9i1.120, acesso em 16 fev.2024 DOI: https://doi.org/10.21434/IberoamericanJCG.v9i1.120

ROBBINS, Sthephen P. Comportamentoorganizacional. 11ª ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.

SENGE, P.M. (2006) A Quinta Disciplina: A Arte e Prática da Organização que Aprende. Dia duplo (Uma Divisão da RandomHouse), Nova York, 7

SPERS, Valéria Rueda Elias; MOTA, Marília Gabriela Mosca; MARTINELI, Pedro PAULO HOLTZ. Conversando sobre Administração: Foco na Responsabilidade Social. Campo Grande: Life, 2014. 176 p. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=WmtlCgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq>. Acesso em: 26 fev.2024

VAN DUUREN, E.; PLANTINGA, A.; SCHOLTENS, B (2015). ESG Integration and the Investment Management Process: Fundamental Investing Reinvented. J Bus Ethics, 2016. Disponível em: 138:525–533 DOI 10.1007/s10551-015-2610-8. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-015-2610-8

VIZEU, F.; MENEGHETTI, F. K.; Seifert, R. E. Por uma crítica ao conceito de desenvolvimento sustentável. Cadernos Ebape, v. 10, p. 569-583, 2012. Doi: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300007

Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos