In)Discipline: A (Re)Construction

Authors

  • Rui Barreto da Silva Faculdade do Sertão Central
  • Raimundo Edilberto Moreira Lopes Universidade San Carlos

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18iN70.3959

Keywords:

school, discipline, indiscipline, construction, time, space, learning

Abstract

Indiscipline currently presents itself as an important element within the school space, since the entire school community, teachers, students, parents and management nucleus perceive its presence, often placing it as one of the aspects that hinder the teaching-learning process. The general objective of the research is to search for an explanation about the construction of indiscipline that deviates from common sense and comes closer to a scientific explanation, since discussions on the topic always refer to different opinions without reaching a common denominator. The work was carried out based on the analysis of indiscipline in two elementary schools in the municipality of Banabuiú. As a research instrument, we chose a questionnaire in which, answering the guiding questions raised in the research, it was found that the different actors in the school space still cannot understand indiscipline in a meaningful way, as a construction. We understand this work as a possibility and a proposal for a different view on (in)discipline within schools, and thus seek to resize our actions. We are aware of the limits and shortcomings of this work, which is why we leave it open to criticism and suggestions.

Downloads

Author Biographies

Rui Barreto da Silva, Faculdade do Sertão Central

Graduação em História pela Universidade Estadual do Ceará. Graduação em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú.  Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Kurius – FAK. Mestrado em Ciências da Educação pela Universidad San Carlos – PY. Professor visitante/tutor da Faculdade do Sertão Central. Professor da Escola Politécnica Philum e Professor  do  CEM CELESTINO DE SOUSA,  Liceu de Banabuiú.

Raimundo Edilberto Moreira Lopes, Universidade San Carlos

Mestre e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade San Carlos-PY. Especialista em Química e Biologia pela Universidade Regional do Cariri. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade do Estado de Santa Catarina -UDESC; Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú -UVA (2002); Graduado em Ciências pela Universidade Estadual do Ceará -UECE. Engenheiro Civil graduado pelo Centro Universitário Maurício de Nassau -UNINASSAU. Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade EDUCAMINAS. Professor efetivo da rede pública municipal e estadual.

References

AMADO, J. S. Indisciplina na aula: regras, tarefas e relação pedagógica. Psicologia, educação e cultura, Lisboa, v. 3, n. 1, p. 53-72, 1999.

AMADO, J. S. Indisciplina na sala de aula: algumas variáveis de contexto. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 25, n. 1, p. 133-148, 1991.

ANTUNES, C. Professor bonzinho= aluno difícil: a questão da indisciplina em sala de aula. Petrópoles, RJ: Vozes, 2002a.

ANTUNES, C. É tudo uma questão de contrato. Recife, PE: Ed. Sapiens, 2005.

AQUINO, J. G. (Org.) Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996a.

AQUINO, Julio Groppa. A indisciplina e a escola atual. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n.2, 1998. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000 200011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 Nov 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000200011

CHARLOT, B. O papel da escola na prevenção e intervenção da indisciplina e violência em uma sociedade como a de hoje. Recife, PE: Ed. Sapiens, 2005.

CURWIN, R. L.; MENDLER, A. N. La disciplina en clase: guía para la organización de la escuela y el aula. Madrid: Narcea, 1983.

DE LA TAILLE, Y. A indisciplina e o sentimento de vergonha. In: AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. 8. ed. São Paulo: Summus, 1996. p. 9-23.

FILHO, Luiz Schettini. Limites e Disciplina numa dimensão afetiva. Recife, PE: Ed. Sapiens, 2005.

FRANCO, Francisco Carlos. A indisciplina na escola e a coordenação pedagógica. In: O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

FRANCO, Luiz Antonio Carvalho. A disciplina na escola. Revista Ande. São Paulo,

FREIRE, P. Pedagogia de esperança. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998b

.

GARCIA, J. Indisciplina na escola. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, n. 95, p. 101-108, jan./abr. 1999.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.

GOTIZENS, C. A disciplina escolar: prevenção e intervenções nos problemas de comportamento 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.

PARO, Vitor Henrique. A gestão da educação ante as exigências de qualidade e produtividade da escola pública. Disponível em: http://www.escoladegestores. nep.gov.br/downloads/artigos/gestao_da_educacao/a_gestao_da_educacao_vitor_Paro.pdf

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 38. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006 (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo: vol. 5). DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9713

SP, p. 62-67, 1986. DOI: https://doi.org/10.12681/grsr.635

SANTOS, Claudevone Ferreira dos, a indisciplina no cotidiano escolar. disponível em http: //www. google. com. br /search?source=ig&hl=pt- BR&rlz= &=&q= Claudevone +Ferreira +dos+Santos* &btnG =Pesquisa +Google &aq = f&aqi =&aql=&oq=&gs_rfai=

VASCONCELLOS, C. dos S. (In)Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. 15. ed. São Paulo: Libertad, 2004.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo:Libertad, 1993.

Published

2024-02-29

How to Cite

Silva, R. B. da, & Lopes, R. E. M. (2024). In)Discipline: A (Re)Construction. ID on Line. Revista De Psicologia, 18(N70), 181–204. https://doi.org/10.14295/idonline.v18iN70.3959

Issue

Section

Artigos