The Presence of Portuguese-language African Literatures in the Polyhedron – Education System
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v18iN70.3928Keywords:
African Literatures, Teaching, CoursewareAbstract
Portuguese-language African literature, compared to that of other countries, is considered recent. Situated, panoramically, in a colonial and post-colonial division, these literatures are still little explored in Brazilian schools, even though their teaching has become mandatory in accordance with the provisions of Law 10.639/03. To make the set of literature and the study of literatures constitute possibilities for intercultural, decolonial and anti-racist exchanges that have very significant psychological, social, cultural and political implications for the educational environment of basic education. In this sense, this article describes and analyzes the way in which Portuguese-language African literatures are approached in the material produced by Poliedro – Sistema de Ensino, having as reference the guidelines contained in the National Common Curricular Base.
Downloads
References
BACCARO, Fernanda; ROSÁRIO, Kelly Naiara da Silva; ROCHA, Regina Braz. Poliedro Sistema de Ensino Língua Portuguesa. Ensino médio - volume 6. 2023.
BEGO, Amadeu Moura. Sistemas Apostilados De ensino e trabalho docente: estudo de caso com professores de ciências e gestores de uma rede escolar pública municipal. 2013. Tese (Doutorado em Educação para Ciências) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2013.
BRASIL. Ministério da educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018.
CAMARGOS, Polyana. Branquitude no currículo e a luta antirracista. UFMG, 2019.
CANDAU, Vera. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan/abr. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?format=pdf> Acesso em 12 de nov de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2019.
PARADISO, Silvio Ruiz; SOUSA, Andreza Santiago. As literaturas africanas de língua portuguesa nos currículos de letras das universidades federais brasileiras. Revista Porto das Letras, v. 7, n. 3, jan/mai. 2021.
SANTANA, José Valdir de Jesus; SANTANA, Marise de; MOREIRA, Marcos Alves. Currículo, diversidade étnico-racial e interculturalidade: Algumas proposições. Educação, Gestão e Sociedade: revista da Faculdade Eça de Queiros, ISSN 2179-9636, Ano 2, n. 6, jun 2012.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Estudos Afro-brasileiros: africanidades e cidadania. In: ABRAMOWICZ, Anete; GOMES, Nilma Lino (orgs.). Educação e raça: perspectivas políticas, pedagógicas e estéticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
WALSH, Catherine. La educación Intercultural en la Educación Peru: Ministerio de Educación. (documento de trabalho), 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elana Gonçalo de Araújo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.