The Presence of Portuguese-language African Literatures in the Polyhedron – Education System

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v18iN70.3928

Keywords:

African Literatures, Teaching, Courseware

Abstract

Portuguese-language African literature, compared to that of other countries, is considered recent. Situated, panoramically, in a colonial and post-colonial division, these literatures are still little explored in Brazilian schools, even though their teaching has become mandatory in accordance with the provisions of Law 10.639/03. To make the set of literature and the study of literatures constitute possibilities for intercultural, decolonial and anti-racist exchanges that have very significant psychological, social, cultural and political implications for the educational environment of basic education. In this sense, this article describes and analyzes the way in which Portuguese-language African literatures are approached in the material produced by Poliedro – Sistema de Ensino, having as reference the guidelines contained in the National Common Curricular Base.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elana Gonçalo de Araújo, Universidade Federal de Campina Grande

Mestranda em Letras.

Nóbrega Maria Marta dos Santos Silva, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Teoria e História Literária.

References

BACCARO, Fernanda; ROSÁRIO, Kelly Naiara da Silva; ROCHA, Regina Braz. Poliedro Sistema de Ensino Língua Portuguesa. Ensino médio - volume 6. 2023.

BEGO, Amadeu Moura. Sistemas Apostilados De ensino e trabalho docente: estudo de caso com professores de ciências e gestores de uma rede escolar pública municipal. 2013. Tese (Doutorado em Educação para Ciências) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2013.

BRASIL. Ministério da educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018.

CAMARGOS, Polyana. Branquitude no currículo e a luta antirracista. UFMG, 2019.

CANDAU, Vera. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan/abr. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?format=pdf> Acesso em 12 de nov de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2019.

PARADISO, Silvio Ruiz; SOUSA, Andreza Santiago. As literaturas africanas de língua portuguesa nos currículos de letras das universidades federais brasileiras. Revista Porto das Letras, v. 7, n. 3, jan/mai. 2021.

SANTANA, José Valdir de Jesus; SANTANA, Marise de; MOREIRA, Marcos Alves. Currículo, diversidade étnico-racial e interculturalidade: Algumas proposições. Educação, Gestão e Sociedade: revista da Faculdade Eça de Queiros, ISSN 2179-9636, Ano 2, n. 6, jun 2012.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Estudos Afro-brasileiros: africanidades e cidadania. In: ABRAMOWICZ, Anete; GOMES, Nilma Lino (orgs.). Educação e raça: perspectivas políticas, pedagógicas e estéticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

WALSH, Catherine. La educación Intercultural en la Educación Peru: Ministerio de Educación. (documento de trabalho), 2001.

Published

2024-02-29

Issue

Section

Artigos