The Action Challenges Faced by the Teacher of Early Years, facing Learning Difficulties

Authors

  • Allécia Michelly Alencar Moura Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Aurênia Pereira de França Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3921

Keywords:

Early Years, Learning Difficulties, Teaching Practices, Teacher

Abstract

This research has as its object of study learning difficulties in the initial years with a focus on the challenges faced by teachers who teach at the stage in question and was built under several concerns that facilitated the choice of objectives and problems. The choice for the theme is justified by the importance  of  the  experiences  lived  by  many  teachers,  who  share their experiences in classrooms,

demonstrating concern about teaching and the learning difficulties of their students, including how families monitor the their children's school life. The objective of the work is to analyze the difficulties encountered in the teaching and learning process and detect the causes and main factors that contribute to such problems occurring. The problem that encouraged the research was based on the concern about how the teacher can reverse or alleviate the factors that cause learning delays? The methodology used to construct the work was bibliographical research, with a qualitative nature, as confirmed in the theoretical foundation. The study highlights ideas from many authors in the researched area for understanding and discussing the factors that act negatively on the development of teaching and learning, as well as its multiple concepts in the view of some theorists, among them are: Alves (2007), Antunes (2008), Assis (1990), Cruz (2009), Ellis (1995), Fonseca (1984, 1995), Vygotsky (1998).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allécia Michelly Alencar Moura, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

Aurênia Pereira de França, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

References

ALVES, Doralice Veiga. Psicopedagogia: Avaliação e Diagnóstico. 1 Ed. Vila Velha- ES, ESAB – Escola Superior Aberta do Brasil, 2007.

ANTUNES, Celso. Professores e professauros: reflexões sobre a aula e prática pedagógica diversas. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

ASSIS, M.B.A.C. Aspectos afetivos do desempenho escolar: alguns processos inconscientes. Boletim da Associação Brasileira de Psicopedagogia, n. 20, p. 35-48, 1990.

AJURIAGUERRA, J. & GRAJAN, A. Manual de Psicopatologia. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

BARROS, L.; PEREIRA, A. & GOES, A. (2008). Educar com sucesso – Manual para técnicos e pais. Lisboa: Texto Editora. (2ª Edição).

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental: Língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1998 pp 69-70.

CARRAHER, T.N.; SCHLIEMANN, A.D. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez Editora, 1989.

CRUZ, V. Dificuldades de Aprendizagem Específicas: Lidel - Edições Técnicas. Lisboa, 2009.

DOCKRELL, J., MCSHANE, J. Dificultades de aprendizaje en la infancia: um enfoque cognitivo. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A., 1997.

ELLIS, A. Leitura, escrita e dyslexia: uma análise cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

ESCORIZA NIETO, J. Dificultades en el proceso de composición del discurso escrito. Madrid: Editorial Sintesis, 1998.

FONSECA, V. Uma Introdução às Dificuldades de Aprendizagem. Editorial Notícias: Lisboa, 1984.

FONSECA, V. Dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

HAPPY O NOVO JEITO DE APRENDER. Acompanhamento Escolar do Filho. https://happy.com.br/blog/acompanhamento-escolar-do-filho/ Acesso em 10/11/2023.

MINAYO, M. C. de S. [et al.] (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes,1994.

NIELSEN, L. Necessidades Educativas Especiais - Um guia para professores. Porto: Porto Editora, 1999.

SÁNCHEZ MIGUEL, E., MARTÍNEZ MARTÍN, J. Las dificultades en el aprendizaje de la lectura. In SANTIUSTE BERMEJO, V., BELTRÁN LLERA, J.A. Dificultades de aprendizaje. Madrid: Editorial Sintesis, 1998.

SANTANA, I. A Aprendizagem da Escrita. Estudo sobre a revisão cooperada de texto. Porto: Porto Editora, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VYGOTSKY, L.S.A. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2023-12-30

Issue

Section

Artigos