Public Inclusion and Training Policies Libras Professional in Basic Education

Authors

  • Espedita Micaelle Barbosa da Silva Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Juliana Iraci Gomes da Rocha Santos Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC) https://orcid.org/0000-0002-2457-707X

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3917

Keywords:

Teaching difficulties, Public policies, Libras professional, Education of the deaf

Abstract

This is qualitative research using bibliographical reviews, articles, books and website regarding public policies for inclusion and training of Libras professionals (teacher, interpreter and AEE specialist) in regular education. This research begins with the historical context of deaf education in Brazil, seeking to understand its origins. Also bringing advances in laws with all the struggles and resistance, the education of the deaf gained a new stage in history with the legalization of law no. 10,436/2002, which recognizes Libras as a legal means of communication between the Brazilian deaf community, and the decree no. 5,626 - which modifies the existing educational reality, which required bilingual schools. Giving a greater face to professional qualification, pedagogical resources, and the appropriate school environment for the best qualification of these students. This research supports the need to guarantee and ensure the rights of the deaf community, pointing out the difficulties and existing public policies that ensure rights, through the LDB (Law of guidelines and bases of national education.), seeking to bring the importance of the professional and from the Libra interpreter to Brazilian education and the difficulties that decent people face when working in the classroom. With everything, it was possible to analyze the need for greater qualification for Libras professionals, more investments in pedagogical subjects, more investments in structuring the school environment in which these students are inserted and more technological resources for the qualification of these students and teachers.

Downloads

Author Biographies

Espedita Micaelle Barbosa da Silva, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Juliana Iraci Gomes da Rocha Santos, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

References

BRASIL. Lei nº 10.436, de abril de 2002. Brasília, DF: Presidente da República,2002. Disponível em:http://www.planalto.com.gov.br/ccivil_03/_leis/2002/lei/10436.htm.

BRASIL. Lei nº 14.191,de agosto de 2021. Brasília, DF: Presidente da República,2021. Disponível em:http://www.planalto.com.gov.br/ccivil_03/_leis/2021/lei/14191.htm.

BRASIL. Lei nº 9.394, de dezembro de 1996. Brasília, DF: Presidente da República,1996. Disponível em:http://www.planalto.com.gov.br/ccivil_03/_leis/1996/lei/9394.htm.

BRASIL. Lei 13.146, de julho de 2015.Brasilia, DF: Presidente da República, 2015.Disponivel em:http://www.planalto.com.gov.br/ccivil_03/_a2018/2015/lei/13146.htm.

BRASIL. Lei nº 12.319, de setembro de 2010. Brasília, DF: Presidente da República,2010.Disponivelem:http://www.planalto.com.gov.br/ccivil_03/_leis/2010/lei/12319.html.

BRITO, Maria Durciane Oliveira et al. Avaliação de Aprendizagem e o Aluno Surdo- Um Estudo de Caso na Cidade de Tutóia-MA. RACE-Revista de Administração do Cesmac, v. 6, p. 49-54, 2020. DOI: https://doi.org/10.46420/9786599064180cap5

DE OLIVEIRA, Thabata Fonseca; KELMAN, Celeste Azulay; IVENICKI, Ana. Ensino de Geografia para Surdos: Reflexões Multiculturais. Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 2, p. 631-651, 2020 DOI: https://doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n2p631-651

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.

PESQUISA NACIONAL DE SAÚDE – PNS. Ciclos de vida : Brasil / IBGE, Coordenação de Trabalho e Rendimento. - Rio de Janeiro: IBGE, 2021.139p.

REILY, Lucia. O papel da Igreja nos primórdios da educação dos surdos. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 35 maio/ago. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000200011

SANTOS, Adriana Dantas Wanderley dos. Políticas de Inclusão: interpretando as ideologias que sustentam o atendimento educacional aos alunos com surdez no Brasil. 2008. (monografia)

SILVA, Naiane Cristina; CARVALHO, Beatriz Girão Enes. Compreendendo o Processo de Inclusão Escolar no Brasil na Perspectiva dos Professores: uma Revisão Integrativa. Revista brasileira de educação especial, v. 23, n. 2, p. 293-308, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382317000200010

SOUZA, Adriana Alves Novais. A Formação de Professores de Língua Portuguesa para o Ensino de Pessoas Surdas. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 11, n. 1, 2018.

STROBEL, L.K. A visão histórica da in(ex)clusão dos surdos nas escolas. ETD. Educação Temática Digital, Vol. 7. Nº 2, 2006, pp. 243- 252. Disponível em: http://143.106.58.55/revista/viewarticle.php?id=125&layout=abstract. Acesso em: 15/02/2019.

TARDELLI, R. A televisão, o surdo e a escola: relações possíveis. Ribeirão Preto: Centro Universitário Moura Lacerda, 2008. In: PEDROSO, C.C.A. ROCHA, J. C. de M. Fundamentos da Educação Inclusiva. Batatais: Ação Educacional Claretiana, 2014.

Published

2023-12-30

How to Cite

Silva, E. M. B. da, & Santos, J. I. G. da R. (2023). Public Inclusion and Training Policies Libras Professional in Basic Education. ID on Line. Revista De Psicologia, 17(69), 193–203. https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3917

Issue

Section

Artigo de Revisão