Education 4.0 and its Innovative Trends in the Teaching-Learning Process: A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3914Keywords:
Technology, Teaching, Methodologies, Globalization, StudentsAbstract
In the contemporary world, in which Brazil is living, education and the use of certain technologies have incorporated significant transfigurations in all structural contexts, since these are directly linked to human needs, especially the way of relating, thinking and acting. Thus, this study aimed to present, based on a case study, Education 4.0 experienced in public schools in Pernambuco, as well as its post-pandemic influence due to COVID-19. The methodology adopted was guided by a survey qualitative case study type, which, using the non-probabilistic, non-random intentional sampling technique, carried out a semi-structured interview with teachers working in the municipal education network in the city of Terra Nova-PE. The study indicated that, although there are teachers with practices that take advantage of this technological potential, there is still a need for investment in education.
Downloads
References
BURD, O. Educação 4.0: Reflexões, práticas e potenciais caminhos. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: http://www.hrenatoh.net/. Acesso em: 15 out. 2021.
COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Método de pesquisa em Administração, Porto Alegre: Bookman, 7ª edição. 2003
DUARTE, F. Arquitetura e tecnologias de informação da revolução industrial à Revolução digital. [S. l.]: Annablume, 1999. 197 p. v. 97. Disponível em: https://books.google.com.br/. Acesso em: 5 nov. 2021.
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa - tipos fundamentais, Revista de Administração de Empresas, v.35, n.3, Mai./Jun. 1995, p. 20-29. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
GRANDISOLI, E.; JACOBI, P. R.; MARCHINI, S. Pesquisa Educação, Docência e a COVID-19. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo; USP Cidades Globais, 2020.
MELO, F. S. de. O Uso das Tecnologias Digitais na Prática Pedagógica: inovando pedagogicamente na sala de aula. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e Mediação pedagógica. 21. Ed. Ver. Atual. Campinas: Papirus, 2013.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, 3 jun. 2020. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/9756/1/2020_Transitando%20de%20um%20ensino%20remoto%20emergencial%20para%20uma%20educa%c3%a7%c3%a3o%20digital%20em%20rede%2c%20em%20tempos%20de%20pandemia.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
RIBEIRO, M. P.; CLÍMACO, F. C. Impactos da pandemia na educação infantil: a pandemia acelerou a necessidade de se problematizar a questão digital na educação infantil? Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23756/16770. Acesso em: 23 set. 2023.
RICARTE, D. B.; CARVALHO, A. B. G. de. As novas tecnologias da informação e comunicação na perspectiva do ensino de Geografia In: SOUSA, R. P. de; MOITA, F. M. C. da S. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: Eduepb, 2011. p. 19-50. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/6pdyn/pdf/sousa-9788578791247.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
SERAFIM, M. L.; SOUSA, R. P. de. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, R. P. de; MOITA, F. M. C. da S. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: Eduepb, 2011. p. 19-50. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/6pdyn/pdf/sousa-9788578791247.pdf. Acesso em: 20 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578791247.0002
SCHWAB. K. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro. 2016.
SILVA, D. dos S.; ANDRADE, L. A. P.; SANTOS, S. M. P. dos. Teaching alternatives in pandemic times. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e424997177, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7177. Acesso em: 31 oct. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7177
SILVA, M. F. da; SILVA, M. J. S. da; ALMEIDA, D. L. R. de. Práticas e desafios do ensino de Geografia em tempos de pandemia da COVID-19. In: RODRIGUES, J. M. Coelho; SANTOS, P. M. G.o dos. Reflexões e desafios das novas práticas docentes em tempos de pandemia. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020. p. 62-73. Disponível em: https://www.ccta.ufpb.br/editoraccta/contents/titulos/educacao/reflexoes-e-desafios-das-novas-praticas-docentes-em-tempos-de-pandemia/reflexoes-e-desafios-das-novas-praticas-docentes-em-tempos-de-pandemia.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.
WALLON, H. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Estampa. 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jaqueline de Fátima da Silva Santos, Aretuza Bezerra Brito Ramos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.