Reading and Writing Practices in Early Childhood Education

Authors

  • Maria Gabriela de Souza Neto Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Débora Benício Alves Oliveira Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3904

Keywords:

Reading, Writing, Teaching, Child education, Development

Abstract

This work presents a discussion about the importance of reading and writing in early childhood education for the development of children’s intellectual, cognitive and emotional capabilities within the school environment. To this end, the objective is to analyze how students read and write through the activities covered by the educator and how their methodologies are worked to develop writing and reading habits in students. The theoretical foundation is based on authors such as Brasil (2017), Cagliari (2001), Freire (1996), Libâneo (2000), Martins (2001), Martinelli (2008), Oliveira (2007), Perreiras (2009), Solé (1998), Souza (2009), Vieira (2004), and Zilberman (1999), who deal with the importance of reading and writing for the social development of their skills within the act of reading and writing. Where they emphasize that the family environment is very important for the student, as it is through reading and writing that the child is able to establish better communication and socialization in the school and family environment in order to build their vision based on reality. It is worth adding that most teachers are adapting to a new teaching model, as innovation has the power to contribute better to teaching students according to their needs. In this process, the school’s educational community, above all, must always be looking for ways to provide quality and equitable education, and must address content according to the needs of each student. In view of the above, reading and writing should be seen as a process of cultural and intellectual development for basic education students, especially in the early years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Gabriela de Souza Neto, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Débora Benício Alves Oliveira , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017.

CAGLIARI, Luiz C. Alfabetização e Linguística. 10. ed. São Paulo Scipione, 2001.

CASTLE, Marieta. Ler e reler o mundo – Pátio, revista pedagógica. ArtMed. Fev/abril –2005.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários á prática educativa. 7ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1989.

KLEIMAN, ÂNGELA. Oficina de Leitura: Teoria e Prática. Campinas - SP: Pontes, 2002.

LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.) Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006, p.143- 189.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, Para quê?,3ªedição.São Paulo: Cortez, 2000.

MARTINS, G. A. & PINTO, R. L. Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos. São Paulo: Atlas,2001.

MARTINELLI, M. M. B. Era uma vez... Por onde anda cinderela? Estudo de caso do conto de fadas cinderela, na cidade de Maringá – PR. Dissertação de Mestrado. UEM, 2008.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1986.

OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses: Pioneira, 2007.

PARREIRAS, Ninfa. Confusão de Língua na Literatura: O Que o Adulto Escreve, a Criança Lê. Belo Horizonte, 2009.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2018.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUZA, Renata Junqueira de. Biblioteca Escolar e Práticas Educativas: O Mediador em Formação. Campinas: Mercado das Letras, 2009.

VIEIRA, L. A. Formação do leitor: a família em questão. In: SEMINÁRIO BIBLIOTECA ESCOLAR, III, 2004, Belo Horizonte. III Seminário Biblioteca Escolar: espaço de ação pedagógica, Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2004. Disponível em: <http://gebe.eci.ufmg.br/downloads/308.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2013.

VARGAS, SUSANA. Leitura: uma aprendizagem de prazer. Rio de Janeiro:José Olímpio, 1993.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. Revista, atualizada e ampliada. São Paulo: Global, 2003.

ZILBERMAN, Regina. Leitura: uma aprendizagem de prazer. Rio de Janeiro: José Olímpio, 1991.

ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. 3. Ed. São Paulo: Ática, 1999.

Published

2023-12-30

Issue

Section

Comment