The Importance of Musicalization in the Teaching-Learning Process in Early Childhood Education

Authors

  • Edjessica Gleyce da Conceição Costa Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)
  • Débora Benício Alves Oliveira Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3859

Keywords:

Early childhood education, Musicality, Teaching-learning

Abstract

In this research, we analyzed the importance of musicalization being developed in early childhood education, acting as one of the mechanisms in the teaching-learning process. As a general objective, we verified the contributions provided by musicalization in the childhood period, in relation to the pedagogical field, in Early Childhood Education, and also, to identify how musicalization acts in the interaction and learning of students; evaluate the importance of contextualizing musicalization in light of the “routines” experienced in classrooms; specify that the music present at this stage is a constructive methodology for learning. The research is qualitative in nature and the deductive method is applied. Given the context to be analyzed, we have a scientific record of exploratory origin, based on technical procedures of a bibliographic and documentary review. The results obtained from the scientific study carried out indicate that music has a positive and significant value for the teaching-learning process. Musicality worked in a contextualized and playful way in Early Childhood Education allows the individual to develop within fields related to “self, the other and us”. When we associate playful activities so that the child can understand their use and importance, we find that the experience is directly related to self-knowledge, which will have an impact on their relationships with the environment in which they are inserted, thus allowing the formation of a more civic consciousness in ways that are respectful towards others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edjessica Gleyce da Conceição Costa , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Débora Benício Alves Oliveira, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

References

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, v. 3. Conhecimento de Mundo. MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Lei 9.394 de 20/12/1996. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 21 de agosto de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: versão preliminar segunda versão. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ Acesso em: 20 de setembro de 2023.

BRASIL. Lei 11.769 de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei n. 9394/96, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília: Presidência da República, 2008.Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm Acesso em: 21 de agosto de 2023.

BRÉSCIA, Vera Lucia Pessagno. Educação Musical: bases psicológicas e ação preventiva. São Paulo: Átomo, 2003, p. 18-9, 82.

NOGUEIRA, M.A. A música e o desenvolvimento da criança. Revista da UFG, Vol. 5, No. 2, dez 2003. Disponível em: www.proec.ufg.br Acesso em 30 de agosto de 2023.

VIGOTSKY, Lev Seminotch. A brincadeira e o Papel no Desenvolvimento Psíquico da Criança.Tradução: Zóia Prestes. Revista virtual de gestão e iniciativas sociais, Laboratório de Tecnologia e Desenvolvimento Social (Programa de Produção da COPPE – UFRJ), p. 23-36 e 82, jul. 2008.

COPETTI, A. A. O.; ZANETTI, A.; CAMARGO, M. A. S. A música enquanto instrumento de aprendizagem significativa: a arte dos sons. XVI Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão. UNICRUZ, Rio Grande do Sul, 2011.

PACCELE, Maria. História e legislação da música na escola. Disponível em: https://www.mariapaccelle.com.br/historia-da-musica-na-escola/ Acesso em: 21 de agosto de 2023.

PURIFICAÇÃO, Marcelo Máximo; CATARINO, Elisângela Maura; TEIXEIRA, Maria Filomena Rodrigues; SANTANA, Maria Luzia da Silva. A Música como Ferramenta Pedagógica: Relato de uma Experiência nas Aulas de Física no Ensino Médio. Id on Line Rev.Mult. Psic., 2018, vol.12, n.42, p. 249-260. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v12i42.1294

SILVA, Vanilda dos Santos; LOPES, Cícera Alves Nunes. A Música como Instrumento Pedagógico no Processo de Ensino –Aprendizagem. Id on Line Rev.Mult.Psic., Outubro/2020, vol.14, n.52, p.606-620. DOI: 10.14295/idonline.v14i52.2740. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i52.2740

Published

2023-10-31

Issue

Section

Comment