Inclusive Education: Main Difficulties in the Teaching and Learning Process in the School Environment
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3856Keywords:
Inclusion, learning, Teacher, student, schoolAbstract
This work is a research into the main difficulties encountered in the teaching and learning process in the school environment. The factors that tend to contribute to the educational inclusion of students with teaching and learning difficulties were analyzed. This work seeks, through bibliographical research, to understand the reasons why these students have difficulties in understanding the content taught in the classroom and to bring a solution to these adversities. The research comprises an investigative and observational process, which seeks to take a look at the student with special needs, on these pertinent issues, which are: difficulties in the teaching and learning process in the school environment. It is possible to conclude that the difficulties encountered in the teaching and learning process are great and teachers face several demands that need to be overcome, such as: better teacher training, lack of teaching material, difficult accessibility for students with disabilities, among others .
Downloads
References
ALVES, Maria Aparecida Oliveira; OLIVEIRA, Gislene Farias de; SILVA, Maria Odete Emygdio da. As Concepções ePráticas de Educação Inclusiva nas Escolas Estaduais da Sede do Município de Exu -PE.Id on Line Rev.Mult. Psic., 2019, vol.13, n.45, p.373-397. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1736/2521. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i45.1736
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. congresso nacional Brasília – 2017. Disponível em www2.senado.leg.br. Acesso em 11 de junho de 2023
_________ Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/ Lei/L13146.htm>. Acesso em: 02 de setembro de 2023.
CEARÁ. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental / Secretária da Educação do Estado do Ceará. - Fortaleza: SEDUC, 2019
FERREIRA, Sandra Maria Dias. Dificuldades de aprendizagem: uma proposta pedagógica para alunos disléxicos. São Paulo: Editora Nelpa, 2015
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MORAES, A.P.; OLIVEIRA, G.F. Educação Especial: Perspectivas e Práticas pedagógicas no contexto Escolar. Id on Line Revista de Psicologia, Janeiro de 2017, vol.10, n.33, p.141-152. https://doi.org/10.14295/idonline.v10i33.607 . DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i33.607
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em: https://www.unicef.org Acesso em: 8 ago 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Damiana Calixto de Souza, Maricélia Felix Andrade Bringel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.