Ludicity and Pedagogical Practices in Early Childhood Education in Schools in Serrita - PE

Authors

  • Josélia da Silva Ferreira Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central
  • Verônica Rejane Lima Teixeira Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central
  • Maricélia Felix Andrade Bringel Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3855

Keywords:

Ludicity, Early childhood education, pedagogical practices

Abstract

This article aims to analyze and present the importance of playful pedagogical actions by educators in the teaching and learning process of early childhood education in municipal schools in Serrita-PE. Playfulness in early childhood education is one of the important pillars in the child's phase, where the child associates the imaginary world with the real, emotional, social, affective and returning various skills such as observation, concentration, self-confidence, curiosity and autonomy. in their own actions. This research has a qualitative approach of a descriptive nature, with applications of a questionnaire in three schools in the municipal network of Serrita – PE with teachers and coordinators, highlighting the precise and detailed record of pedagogical actions in the school environment, enabling an analysis of the use of playfulness in the classroom, based on data collected among educators and pedagogical coordinators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josélia da Silva Ferreira, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Verônica Rejane Lima Teixeira, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Maricélia Felix Andrade Bringel , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

References

BACELAR, vera, ludicidade de educação infantil: Universidade Federal De Bahia, Salvador:2009.

BRASIL, Ministério da Educação: Base Nacional Comum Curricular, Brasilia:MEC,2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa: paz e Terra,1996.

GIL Antônio, Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas,1999.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar Rio de Janeiro Record 1997.

HUNZINGA, Jonan. Filosofia: Homo Lundes, São Paulo:2000.

LIDOINO, Andreia Cristina Pontarolo; SANTOS, Ismael Pereira dos; SIGNOR, Fernanda Silva; FERREIRA, Kellen Patrícia; BRAGA, Lilian Nayara; ALVES, Braga e Anderson Ortiz. Alfabetização e Ludicidade: Um Entrelaçamento para a Aprendizagem das Crianças no Processo de Alfabetização. Id on Line Rev.Mult. Psic., Julho/2021, vol.15, n.56, p.121-136. https://doi.org/10.14295/idonline.v15i56.3116 . DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v15i56.3116

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O Jogo e a Educação Infantil, São Paulo: cengage Learning, 2011.

PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco: Educação Infantil. Secretaria da educação e esportes, união dos Dirigentes Municipais de Educação. Recife :A secretaria,2019.

SILVA, Juliane. Psicologia da aprendizagem: Universidade Federal De Santa Maria:2017.

VIGOTSKII, Lev, Luria, Alexander e Leontiev; Alexis. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem: Ícone, são Paulo:2010.

Published

2023-10-31

Issue

Section

Comment