Talking About Cancer: A Guide for Conversations with Children at School
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3850Keywords:
Neoplasms, Health Education, School Teachers, Child, TeachingAbstract
Introduction: Cancer is a disease related to people's behavior and can be avoided by adopting healthy lifestyles. The objective was to carry out a theoretical reflection on a guide script for conversations about cancer as educational activity in elementary school. Methods: Qualitative study of reflection that described a guide script for addressing debates about cancer in schools. The guide includes circle conversations involving children and school members. Results: The script has five steps for talking about: (i) cell; (ii) cancer risk factors; (iii) genetics and cancer; (iv) cancer stages; (v) multifactorial origin and role of the school in promoting knowledge for disease prevention. Conclusions: The script puts the issue of cancer in discussion on the school’s agenda. Not talking about this with children means depriving them of knowledge, leaving them at the mercy of poorly conceived ideas and unable to make timely and assertive choices.
Downloads
References
Referências
BUSQUETS, M.D.; LEAL, A. A educação para a saúde. In: BUSQUETS, Maria Dolors et al (org). Temas Transversais em Educação – Bases para uma formação integral. 6ª ed. São Paulo. Editora Ática, 2000.
INCA. Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. Estimativa 2023. Incidência de Câncer no Brasil. INCA. Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. Rio de Janeiro: INCA, 2022. [acesso em 01 outubro 2023]. Disponível em: https://www.inca.gov.br/publicacoes/livros/estimativa-2023-incidencia-de-cancer-no-brasil
INCA. Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. Saber Saúde: prevenção do tabagismo e outros fatores de risco para o desenvolvimento de doenças crônicas não transmissíveis. Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. – 3a Edição Revisada Atualizada. Rio de Janeiro: INCA, 2013. Disponível em: https://www.inca.gov.br/sites/ufu.sti.inca.local/files//media/document//livro-saber-saude.pdf
LANDRY-DATTÉE, N. et al. Le soutien des enfants ayant un parent atteint de cancer: description de 4 années de fontionnement d'un groupe de parole [A support group for children with one parent with cancer: report on 4 year experience of a talking group]. Bulletin du Cancer; 87(4): 355-62, 2000.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. O câncer e seus fatores de risco: doenças que a educação pode evitar. 2a edição. Rio de Janeiro. INCA, 2013. [Acesso 02 out 2023]. Disponível em: https://ninho.inca.gov.br/jspui/handle/123456789/7179
NOBRE, M.D.F.; SANTOS, F.K.O.; ALEXANDRE, V.S; MENEZES, E.A. Promoção de saúde na escola: outubro rosa e novembro azul. CONEDU – VI Congresso Nacional de Educação. [acesso 06 out 2023]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA5_ID1279_25092019165908.pdf
SIGELMAN, C.; Jami, I.; D'Andria, E. What Children and Adolescents Know and Need to Learn about Cancer. The Journal of Genetic Psychology; 183(4): 294-311. doi: 10.1080/00221325.2022.2070453, 2022 DOI: https://doi.org/10.1080/00221325.2022.2070453
UNITED NATIONS. Sustainable Development Goals - 17 goals to transform our world. Goal 4: Education. [acesso 06 out 2023]. Disponível em: https://www.un.org/sustainabledevelopment/.
WARD, E; DESANTIS, C.; ROBBINS, A.; KOHLER, B.; JEMAL, A. Childhood and adolescent cancer statistics, 2014. CA: a cancer Journal for Clinicians vol. 64 (2): 83-103. doi:10.3322/caac.21219, 2014, 2014 DOI: https://doi.org/10.3322/caac.21219
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Isabel do Nascimento, Jaqueline dos Santos Rodrigues, Amanda Ribeiro de Lima, Andreza Silva, Caroline Santos Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.