The Role of Consulting in Micro and Small Companies

Authors

  • Antônia Vitória Araújo Santos Ribeiro Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma
  • Francisca Júlia Anastácio nstituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma
  • Paulo Vitor Ribeiro Bandeira Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma
  • Jailza do Nascimento Tomaz Andrade Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma https://orcid.org/0000-0002-6146-2167

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3848

Keywords:

Consultancy, Microenterprises, Small business

Abstract

Business consultancy is a constantly growing area in Brazil and around the world due to the growing demand from companies for updates and improvements in their business management methods and techniques. The highly competitive scenario driven by globalization has required organizations to seek competitive advantages to stand out in the market. The work discusses the relevance of business consultancy for Micro and Small Enterprises (MSEs) and aims to analyze the factors that require the intervention of this consultancy. It uses a conceptual basis to identify the need for management support in MSEs, listing the benefits that consultancy brings to this target audience. The research is considered exploratory and qualitative in nature, aiming to understand what leads companies to need specialized help. It uses bibliographical research to collect data and highlights the importance of MSEs in a highly competitive market, highlighting the need for strategic planning, control of processes and activities, and periodic analyzes to avoid decline. The results emphasize that consultants play a crucial role in the formation and maturity of companies, helping them to know themselves better and deal with challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônia Vitória Araújo Santos Ribeiro, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Acadêmica do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Francisca Júlia Anastácio, nstituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Acadêmica do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Paulo Vitor Ribeiro Bandeira , Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Acadêmico do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Jailza do Nascimento Tomaz Andrade, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Professora Orientadora. Administradora e Consultora. Mestra em Desenvolvimento e Planejamento.

References

ASN, Agencia Sebrae de Notícias. (Org.). MEI ultrapassa 7,5 milhões de formalizados. 2017. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/asn/uf/NA/mei-ultrapassa-75-milhoes-de-formalizados,ea273fc94ee6f510VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: set de 2023.

ASSI, Marcos. Governança, riscos e compliance: mudando a conduta nos negócios. Saint Paul Editora, 2019, 168p.

BATISTA, L; CORRADI, Ricardo. O Ciclo de vida de uma organização: fatores preponderantes para o fim antes do tempo. Maringá/PR, 2012. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/economia-e-financas/o-ciclo-de-vida-de-uma-organizacao-fatores-preponderantes-para-o-fim-antes-do-tempo/65018/. Acesso em: set de 2023.

CROCCO, Luciano; GUTTMANN, Erik. Consultoria Empresarial. 2.ed., atual. e ampl. – São Paulo: Saraiva, 2010.

CROCCO, L.; GUTTMANN, E. Consultoria empresarial. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

FERRAZ, C. et al. Por que as empresas precisam de ajuda especializada? Revista da ESPM, ano 22, ed. 104, n. 4, p. 41 jul/ago 2016.

LENTZ, Aline. Ciclo de vida de uma empresa. Santa Catarina, 2015. Disponível em: http://www.rhportal.com.br/artigos-rh/ciclo-de-vida-de-uma-empresa/. Acesso em: set de 2023.

LUZ, Kamila; et al. Análise do Ciclo de Vida Organizacional nas Micro e Pequenas Empresas. Rio de Janeiro, 2011.

MOLLO, Ricardo. O que leva uma empresa a fechar e como evitar isso. 2015. Disponível em: https://exame.com/pme/o-que-leva-uma-empresa-a-fechar-e-como-evitar-isso/. Acesso em: set de 2023.

MOTA, E. R.; MONTEIRO, L. F. S.; NASCIMENTO, V. S.. A importância da consultoria empresarial na elaboração do planejamento estratégico em empresas de pequeno porte. Revista Brasileira de Administração Científica, v.10, n.2, p.51-63, 2019. DOI: http://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.002.0004. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.002.0004

OLIVEIRA, D. P. R. Manual de consultoria empresarial. São Paulo: Atlas, 2019.

SEBRAE. Consultorias. Mato Grosso do Sul, 2023. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/ms/institucional/consultorias,01a6977a6968e510VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: set de 2023.

SEBRAE. Sobrevivência das empresas no Brasil. 2016. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/sobrevivencia-das-empresas-no-brasil-102016.pdf. Acesso em: set de 2023.

SEBRAE. Perfil do Microempreendedor Individual 2017. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/Perfil%20do%20MEI%. Acesso em: set de 2023.

SICSÚ, João Organizador et al. Sociedade e economia: estratégias de crescimento e desenvolvimento. 2009.

SILVA, Davi de Pontes; RODRIGUES, Gilberto José. Vantagens e desvantagens de ser empreendedor no Brasil. Faculdades Integradas de Ourinhos – FIO/FEMM, 2019. Disponível em: https://www.unifio.edu.br/wp-content/uploads/2019/11/DAVI-DE-PONTES-SILVA.-Vantagens-e-Desvantagens-de-Ser-Empreendedor-no-Brasil.pdf. Acesso em: set de 2023.

SOUZA, Ana. Consultoria não é só para grandes empresas. Redesign Consultoria, 2017. Disponível em: https://redesignconsultoria.com.br/consultoria-para-pequenas-empresas/. Acesso em: set de 2023.

STERN, P.; SCHOETTI, J. Consultoria. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

Published

2023-10-31

Issue

Section

Comment