Importance of Business Consulting as a Strategic Management Tool in Small Businesses

Authors

  • Jocileide Freitas Aragão Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma
  • Samara Araújo Leal Costa Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma
  • Silvio da Costa Araújo Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma
  • Jailza do Nascimento Tomaz Andrade Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma https://orcid.org/0000-0002-6146-2167

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3847

Keywords:

Consultancy, Strategic management, Small business

Abstract

Business consultancy is a fundamental tool in the strategic management of an organization. It offers valuable insights, specialist knowledge and personalized guidance to help companies achieve their strategic objectives and improve their performance. Thus, the general objective of this article was to address the relevance of the consultancy process in the strategic management of small companies, highlighting how this process can help in achieving the objectives established by it. The organizational context reveals a complex interaction between personal and professional factors that directly affect the company's progress. The absence of management tools based on scientific approaches in Small Businesses (EPP) is evident, leading to imbalances and even bankruptcies. Here, the crucial role of strategic planning as a management tool stands out, providing short and long-term guidelines and actions to avoid surprises and anticipate possible challenges. This study seeks to contribute to the discussion about the relevance of business consultancy in the design of strategic planning in small companies. It is essential to explore the difficulties faced by these companies in preparing and implementing strategic planning, investigating whether the main barrier lies in managers' lack of knowledge about its application, often requiring guidance from external professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jocileide Freitas Aragão, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Acadêmicos do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Samara Araújo Leal Costa, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Acadêmicos do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Silvio da Costa Araújo , Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Acadêmicos do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Jailza do Nascimento Tomaz Andrade, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma

Professora Orientadora, Administradora, Consultora. Mestra em Desenvolvimento e Planejamento. Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

References

AIDAR, Marcelo Marinho; BURMESTER, Haino. Planejamento estratégico e competitividade em saúde-Série Gestão Estratégica de Saúde. Saraiva Educação SA, 2017.

ANUNCIATTO, R. Um gostinho do próprio remédio: até que ponto empresas de consultoria no Brasil adotam em si mesmas aquilo que prescrevem a seus clientes? Revista de Administração de Empresas, v.39, n.4, p.2-12, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901999000400013

BARRETO, João Marcelo Pitiá. Introdução à administração. Salvador, BA: UFBA, Faculdade de Ciências Contábeis, Superintendência de Educação a Distância, 2017. 95 p. ISBN 9788582921302 (broch.).

BRASIL. Lei Complementar n.123 de 14 de dezembro de 2006. Lei Geral das Micro e Pequenas empresas. Brasília: DOU, 2006.

CARMO, L. J. O.; KENDLER, V.; MURTA, R. S.. O Desafio da Geração Y em Processos de Sucessão Familiar nas Empresas. Revista da Micro e Pequena Empresa, v.11, n.2, p.119-133, 2017. DOI: https://doi.org/10.21714/19-82-25372017v11n2p119133

CARVALHO, Márcia Marta de;RODRIGUES, Larissa Vasconcelos. A Percepção dos Empresários Sobrea Consultoria em Gestão de Pessoas na Região do Cariri. Id on Line Rev.Mult. Psic.,2018, vol.12, n.42, Supl. 1, p.427-446.ISSN: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v12i42.1441

CHIAVENATO, I.; SAPIRO, A.. Planejamento Estratégico: fundamentos e aplicações. 2 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

COELHO, F. U.. Manual de direito comercial: direito de empresa. 24 ed. São Paulo: Revistas dos Tribunais, 2012.

CONCEIÇÃO, G. J.. Consultoria empresarial como ferramenta de gestão financeira para pequenas empresas: um estudo de caso na FKS Moda Center da cidade de Conceição do Almeida-BA. Formadores, v.8, n.2, p.25, 2015.

CORREIA, F. B. C.; FEITOSA, M. G. G.; VIEIRA, N. S.. A consultoria como oportunidade de aprendizagem para as Organizações Não Governamentais: um estudo na cidade de Recife/PE. Revista de Administração da UFSM, v.3, n.2, p.245-259, 2010. DOI: https://doi.org/10.5902/198346592346

CROCCO, L.; GUTTMANN, E.. Consultoria empresarial. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

FIDELIS, GILSON JOSÉ. Gestão de pessoas: estrutura, processos e estratégias empresariais. Saraiva Educação SA, 2014.

GOMES, O. J.; OLIVEIRA, U. G.; SILVA, P. Z. P.. Uma análise das Informações Contábeis utilizadas pelos Micro e Pequenos Empreendedores do Município de Jacaraú/PB para o processo de Tomada de Decisões. Revista da Micro e Pequena Empresa, v.11, n.2, p.18-32, 2017. DOI: https://doi.org/10.21714/19-82-25372017v11n2p1832

INOV9 CONSULTORIA EMPRESARIAL. A importância do planejamento estratégico na consultoria empresarial para pequenas e médias empresas. 2018. Disponível em: https://inov9.com.br/a-importancia-do-planejamento-estrategico-na-consultoria-empresarial-para-pequenas-e-medias-empresas/. Acesso em: 20 de set. de 2023.

JOHN, Michelle Naiarah. Renovação pessoal: plano de negócios em consultoria, mentoring e coaching personalizados para autoperformance pessoal e profissional. 2022. Tese de Doutorado.

MORAES, L. F. R.; SICOLI, C. R.. Qualidade de vida e fontes de pressão no trabalho do consultor organizacional em Belo Horizonte. Revista Gestão & Tecnologia, v.3, n.1, 2010. DOI: https://doi.org/10.20397/2177-6652/2004.v3i1.93

MORAIS, Rosa Amélia Carvalho; BARRETO JÚNIOR, Agenor Campos. A Importância da Contabilidade Gerencialpara Microempresas eEmpresa de Pequeno Porte. Id on Line Rev.Mult. Psic.,2019, vol.13, n.43, p. 903-921. ISSN: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i43.1527

MOTA, E. R.; MONTEIRO, L. F. S.; NASCIMENTO, V. S.. A importância da consultoria empresarial na elaboração do planejamento estratégico em empresas de pequeno porte. Revista Brasileira de Administração Científica, v.10, n.2, p.51-63, 2019. DOI: http://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.002.0004. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2019.002.0004

NUNES, J. A.. A utilização do planejamento estratégico como ferramenta de gestão na pequena empresa. Revista da Micro e pequena Empresa, v.7, n.2, 2013.

OLIVEIRA, D. P. R.. Planejamento estratégico: conceitos, metodologia e práticas. 23 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças de. Manual de Consultoria Empresarial: Conceitos, Metodologias, Práticas. 13. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

PEREIRA, Erika Patricia Almeida Rocha. Estratégias sustentáveis como diferencial competitivo para micro e pequenas empresas: caso ND da Costa Comércio. 2015.Monografia apresentada ao curso de Administração da Universidade Federal do Maranhão – UFMA, como requisito para conclusão do curso. Orientadora: Profª. Me. Giselly Danniela de Albuquerque Cavalcanti Ferreira. 2015.

RAMOS, Jéssica Freitas; DOS SANTOS, Tatiane Rosa Gomes. A IMPORTÂNCIA DA CONSULTORIA NAS EMPRESAS. Revista Científica. Fortaleza-CE. Edição, v. 207. V.9. ANO 2021. DOI: https://doi.org/10.35265/2236-6717-207-9167

RIBEIRO, C. C.; TAVARES, M. C.. Planejamento estratégico: fatores dificultadores e facilitadores em sua implementação em uma indústria de médio porte de MG. Revista de Administração & Ciências Contábeis, v.10, n.1, 2016.

SILVA, Ady Júnior Bueno da; MARCELINO, José Antonio. Um Estudo Exploratório Sobre a Atividade de Controladoria e SeuImpacto nas Micro e Pequenas Empresas.Id on Line Rev.Mult. Psic., Outubro/2019, vol.13,n.47,p.306-319.ISSN: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i47.1971

SOARES, Maria Alinele Lucena; FEITOSA, Lilian Cavalcante; MELO, Sabrina Suerli Lucena; LUIZ I, João; SOUZA, Francisca Cristiane Gomes de; BRITO, Kátia Daniele Dutra; OLIVEIRA, Gislene Farias de. Ações de capacitação de Servidores em Instituições Públicas de Ensino Superior: O Caso da Universidade Federal do Cariri. Id on Line Rev.Mult. Psic., Outubro/2019, vol.13, n.47, p.981-998.ISSN: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i47.2089

SOUZA, J. H.; MACHADO, L. C.; OLIVEIRA, C. A. S.. As origens da pequena empresa no Brasil. Revista da Micro e Pequena Empresa, v.1, n.1, p.54-65, 2007.

SOUZA, Esraelyne O.; MARANHÃO, Thércia L.G.; LEONE, Nilda Maria C.P.G.; OLIVEIRA, Gislene F.Cultura Organizacional em Empresa Familiar: Uma Revisão Sistemática. Id on Line Revista de Psicologia, Maio de 2017, vol.11, n.36, p.13-36. ISSN: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v11i36.763

TEIXEIRA, C. A. C.; DANTAS, G. G. T.; BARRETO, C. A.. A Importância do Planejamento Estratégico para as Pequenas Empresas. Revista Eletrônica Científica da FAESB Ano, v.2, n.1, 2015.

Published

2023-10-31

Issue

Section

Artigo de Revisão