Democratic Management: Collective and Participatory Construction on Educational Quality at Full-Time High School Jacob Nobre de Oliveira Benevides in Banabuiú- Ceará-Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3827Keywords:
Democratic management, Education, Participation, Child education, LawAbstract
Discussing Democratic Management is addressing the issue of quality teaching, as both are interconnected. Education is the pillar of every society and the search for quality education as a way of democratizing access and exercise of citizenship needs to be the constant struggle of every fair society. In view of this, the proposal is presented to recognize the importance of Democratic Management in the public school space in all aspects, from the inclusion of everyone involved in decision-making to the full development of the student, for this, a study is presented bibliographic review. In this way, the study presents itself as a reflective analysis of Democratic Management as a path to quality education. This work is divided into two moments: Reflections on the topic of School Management in the context of public schools based on renowned authors and critics: Analysis of the result obtained through research carried out in a state public school in Ceará.
Downloads
References
BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Saraiva, 2006.
BRASIL, LDB. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em:https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf
FERREIRA, n. S. C. Gestão Democrática da Educação: Atuais Tendências, Novos Desafios. -8 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996. – (Coleção Leitura)
GHANEM, E. Educação Escolar e Democracia no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica/Ação Educativa, 2004.
GOMES, Gilmária Henllen G.; Amorim, Liromaria Maria De; Rodrigues,Micaelle N. D.;Barbosa, Jailma Dos S.;Oliveira, Gislenefarias De. Webqueste Mobile-Learningcomo Métodos Pedagógicos De Ensino E Aprendizagem: Um Novo Olhar?. Id On Line Revista de Psicologia,2018, Vol.12, N.41, P.154-168. Issn: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v12i41.1207
LÜCK, H. Gestão Educacional: Uma Questão Paradigmática. -12 ed. Petrópolis, RJ, Vozes. 2015.
MEIRELLES, H. I. Direito Administrativo Brasileiro. – 12 ed. São Paulo, SP, Malheiros Editora. 1996.
SILVA, Natália Maria da ; ALBUQUERQUE, José de Lima; MORAES FILHO, Rodolfo Araújo de; SOUSA, João Morais de; MARINHO, Giovanni Giuseppe da Nobrega. Gestão Democrática Escolar:Conquistas E Desafios Em Uma Escola Pública De Pernambuco. Id On Line Rev.Mult. Psic., Dezembro, 2020, Vol.14, N.53, P. 661-667. Issn: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i53.2893
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Zilverlane de Lima Oliveira, Raimundo Edilberto Moreira Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.