Democratic Management: Collective and Participatory Construction on Educational Quality at Full-Time High School Jacob Nobre de Oliveira Benevides in Banabuiú- Ceará-Brazil

Authors

  • Maria Zilverlane de Lima Oliveira Universidade Estadual do Ceará
  • Raimundo Edilberto Moreira Lopes Universidad San Carlos

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i68.3827

Keywords:

Democratic management, Education, Participation, Child education, Law

Abstract

Discussing Democratic Management is addressing the issue of quality teaching, as both are interconnected. Education is the pillar of every society and the search for quality education as a way of democratizing access and exercise of citizenship needs to be the constant struggle of every fair society. In view of this, the proposal is presented to recognize the importance of Democratic Management in the public school space in all aspects, from the inclusion of everyone involved in decision-making to the full development of the student, for this, a study is presented bibliographic review. In this way, the study presents itself as a reflective analysis of Democratic Management as a path to quality education. This work is divided into two moments: Reflections on the topic of School Management in the context of public schools based on renowned authors and critics: Analysis of the result obtained through research carried out in a state public school in Ceará.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Zilverlane de Lima Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará – UECE (2012). Professora da rede pública estadual desde 2011.

Raimundo Edilberto Moreira Lopes, Universidad San Carlos

Mestre e Doutor em Ciencias da Educacao pela Universidad San Carlos. Especialista em Química e Biologia pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2006); Especialista em Gestao Escolar pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC; Especialista em Segurança do Trabalho pela Faculdade EDUCAMINAS; Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acarau - UVA (2002); Graduado em Ciências/Quimica e Biologia pela Universidade Estadual do Ceara - UECE; Graduado em Engenharia Civil pelo Centro Universitário Maurício de Nassau – UNINASSAU.

References

BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Saraiva, 2006.

BRASIL, LDB. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em:https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf

FERREIRA, n. S. C. Gestão Democrática da Educação: Atuais Tendências, Novos Desafios. -8 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996. – (Coleção Leitura)

GHANEM, E. Educação Escolar e Democracia no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica/Ação Educativa, 2004.

GOMES, Gilmária Henllen G.; Amorim, Liromaria Maria De; Rodrigues,Micaelle N. D.;Barbosa, Jailma Dos S.;Oliveira, Gislenefarias De. Webqueste Mobile-Learningcomo Métodos Pedagógicos De Ensino E Aprendizagem: Um Novo Olhar?. Id On Line Revista de Psicologia,2018, Vol.12, N.41, P.154-168. Issn: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v12i41.1207

LÜCK, H. Gestão Educacional: Uma Questão Paradigmática. -12 ed. Petrópolis, RJ, Vozes. 2015.

MEIRELLES, H. I. Direito Administrativo Brasileiro. – 12 ed. São Paulo, SP, Malheiros Editora. 1996.

SILVA, Natália Maria da ; ALBUQUERQUE, José de Lima; MORAES FILHO, Rodolfo Araújo de; SOUSA, João Morais de; MARINHO, Giovanni Giuseppe da Nobrega. Gestão Democrática Escolar:Conquistas E Desafios Em Uma Escola Pública De Pernambuco. Id On Line Rev.Mult. Psic., Dezembro, 2020, Vol.14, N.53, P. 661-667. Issn: 1981-1179. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i53.2893

Published

2023-10-31

Issue

Section

Artigos