The Influence of Social Networks on the Emotional Health of First Grade High School Students at the Escola de Referência em Ensino Médio Clementino Coelho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i67.3807

Keywords:

Dopamine, Emotional health, social networks

Abstract

This article presents the results of a survey carried out at the Escola de Referência em Ensino Médio Clementino Coelho (EREMCC), with seven first-year classes, about the relationship between 'social networks' and 'emotional health'. To this end, we sought to investigate how the social network influences the emotional health of young people in the first grades, as well as to measure the time of use of networks, compare data between the analyzed classes, analyze the relationship between the use of networks and the impacts on emotional health, highlighting the effects of dopamine on the brain when using the Tik Tok and Instagram networks, showing how these platforms use this neurotransmitter to become addicted and attract attention. In order to reach these objectives, the research was based on a qualitative and quantitative methodological perspective, using, for data collection, a questionnaire whose questions dealt with social networks, time of use and types of material accessed on the networks, in addition to of parental control, a predominant feeling in the absence of cell phones, among others. The results showed an average of 7.57 hours of daily use on the networks and a close relationship between the time of use, accessed content and feelings of sadness, anxiety, depression, boredom, hate and emptiness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Carla Lopes de Lima

Mestra em Educação e Cultura, Psicanalista Clínica, professora da rede Estadual de Pernambuco, graduanda em Psicologia.

Luiz Carlos Cordeiro Lima

Especialista em Língua Portuguesa e Literatura, professor da rede Estadual de Pernambuco. 

References

Baptista, D. M. T. (1999). O debate sobre o uso de técnicas qualitativas e quantitativas de pesquisa. In: MARTINELLI, M. L. (org.). Pesquisa qualitativa: um instigante desafio. São Paulo: Veras.

Cury, A. (2013). Ansiedade, como enfrentar o mal do século. A síndrome do pensamento acelerado: como e por que a humanidade adoeceu coletivamente, das crianças aos adultos. São Paulo: Saraiva.

Lembke, A. (2023). Nação dopamina: porque o excesso de prazer está nos deixando infelizes e o que podemos fazer para mudar / Anna Lembke; tradução Eliza Nazarian. – 1. Ed. 3 reimp. São Paulo: Vestígio.

Minayo, M. C. S. & SANCHES, O. (1993). Quantitativo - qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de saúde pública. Rio de Janeiro, 9(3). DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300002

O’Neil, C. (2020). Algoritmos de destruição em massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça à democracia / Cathy O’Neil; tradução Rafael Abraham. 1. Ed. Santo André, SP: Editora Rua do Sabão. Título original: Weapons of math destruction: how big data increases inequality and threatens democracy. Acesso em 16 mar. 2023

Sanz, E. (2022). Como o Tik Tok afeta o cérebro. Disponível em: https://amenteemaravilhosa.com.br/como-o-tiktok-afeta-o-cerebro/. Acesso em 17 mar. 2023.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artigos