Institutional Psychopedagogue: Reflections on the performance and the Challenges it Faces
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i67.3797Keywords:
Psychopedagogue, Professional performance, School, TrainingAbstract
This article seeks to raise important questions about the performance of the psychopedagogue in the institutional field in the face of obstacles, since the contemporary school needs this updated and dynamic professional. Given this, came the interest in having an in-depth study on the subject. For this, the following subjects are discussed throughout the article, such as knowledge of the role of the psychopedagogue in schools and also the difficulties that he finds in solving problems, in addition, information was reported on the interventions that fit the professional of Psychopedagogy to do at school to optimize the students' teaching-learning process. Also, it was possible to discuss the true importance of the psychopedagogue in the educational environment, which is beyond simply knowing the main causes that affect learning, but a knowledgeable subject on how to deal with the new challenges that the school faces today. The methodology used was based on bibliographical studies with a qualitative approach. In view of the discussions and researched studies, it was clarified about all the dynamics, challenges and the true role of the psychopedagogical professional in formal teaching environments.
Downloads
References
ALMEIDA, I. S. D. A importância de um psicopedagogo em uma instituição escolar. 2010. 34f. Trabalho de conclusão de curso (pós-graduação em psicopedagogia)- Universidade Candido Menders, Rio de Janeiro: UCM, 2010.
BARBOSA, L. M. S. A Psicopedagogia no âmbito da instituição escolar. Curitiba: Expoente, 2001.
BOSSA, N. A. (1994). A psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Artmed, 2007.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
FARIA, S, E. F. Psicopedagogia: qual a contribuição do espcialista frente aos problemas de escolarização? uma abordagem crítica.2017. 60-63 f. Trabalho de conclusão de curso (graduação em licenciatura em pedagogia) – Universidade Federal Fluminense, instituto do noroeste de educação superior, santo Antonio de Pádua.
FIRMINO, F. S.; BORUCHOVITH, E.; DIEHL, T. L. F. Dificuldades de aprendizagem no contexto psicopedagógico. Petrópolis: Vozes, 2001.
FLORÊNCIO, R. R.; PAIXÃO, M. D. Desafios do aluno com deficiência neuromotora na Educação Básica da Rede municipal de Curaçá – BA. Revista Cesumar de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. ISSN 2176-9176, Vol. 26, nº 1, jan/jun – 2021. DOI: https://doi.org/10.17765/1516-2664.2021v26n1p69-76
FLORÊNCIO, R. R, et al. Metodologias não empíricas em pesquisas qualitativas: breves reflexões sobre o fazer científico da atualidade. Revista Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v.16, n.6, p.4297-4309, 2023 DOI: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.6-078
LIMA, H. M. S. O psicopedagogo e os principais desafios encontrados nas instituições escolares: Uma revisão bibliográfica. (2021) http://periodicos.estacio.br/index.php/psicologiaesuasconexoes/article/view/9478/47968016 . Acesso em 22.06.2023
MIRANDA, M. A. M. A importância do psicopedagogo na instituição escolar. Disponível em: <http://www.psicopedagogiabrasil. Com.br/artigos.htm>. Acesso em: 30/10/2018.
OLIVEIRA, M. A. C. Psicopedagogia: a instituição educacional em foco. Curitiba: IBPEX, 2009.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SÁ, M. S. M. M. Introdução à psicopedagogia. Curitiba: IESDE Brasil, 2013.
SANTOS, R. A. O Psicopedagogo na instituição escolar: Intervenções pscicopedagógicas no processo de ensino-aprendizagem. Disponível em: <http://www.psicopedagogiabrasil.com.br/artigos.htm>. Acesso em 30/10/2018.
SILVA, E. D. S. A importância do pscopedagogo no contexto escolar. Anais INESUL, 2019.
SOARES, M.; SENA, C. C. B. (2012). A contribuição do psicopedagogo no contexto escolar. Disponível em: <http://www.abpp.com.br/artigos.htm>. Acesso em: 18/10. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ROBERTO REMÍGIO FLORÊNCIO, Raimunda Maria Gomes Silva, Maria Rosimara Nascimento Menezes, Simone Rejane da Silva Coelho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.