Institutional Psychopedagogue: Reflections on the performance and the Challenges it Faces

Authors

  • Roberto Remígio Florêncio Universidade Federal da Bahia - UFBA/ IF Sertão - PE https://orcid.org/0000-0003-3590-9022
  • Raimunda Maria Gomes Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Maria Rosimara Nascimento Menezes Universidade de Pernambuco - UPE
  • Simone Rejane da Silva Coelho Universidade de Pernambuco - UPE

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i67.3797

Keywords:

Psychopedagogue, Professional performance, School, Training

Abstract

This article seeks to raise important questions about the performance of the psychopedagogue in the institutional field in the face of obstacles, since the contemporary school needs this updated and dynamic professional. Given this, came the interest in having an in-depth study on the subject. For this, the following subjects are discussed throughout the article, such as knowledge of the role of the psychopedagogue in schools and also the difficulties that he finds in solving problems, in addition, information was reported on the interventions that fit the professional of Psychopedagogy to do at school to optimize the students' teaching-learning process. Also, it was possible to discuss the true importance of the psychopedagogue in the educational environment, which is beyond simply knowing the main causes that affect learning, but a knowledgeable subject on how to deal with the new challenges that the school faces today. The methodology used was based on bibliographical studies with a qualitative approach. In view of the discussions and researched studies, it was clarified about all the dynamics, challenges and the true role of the psychopedagogical professional in formal teaching environments.

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Author Biographies

Roberto Remígio Florêncio, Universidade Federal da Bahia - UFBA/ IF Sertão - PE

Doutorando em Educação - UFBA; Professor Língua Portuguesa - IF Sertão - PE; Mestre em Educação e Cultura (Universidade do Estado da Bahia).

Raimunda Maria Gomes Silva, Universidade Estadual do Piauí

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí (2015). Atualmente é professora efetiva no Centro Municipal de Educação Infantil: JOAQUIM SEBASTIÃO DE SOUSA NM7.; Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade de Ensino Regional Alternativa - FERA (2018).

Maria Rosimara Nascimento Menezes, Universidade de Pernambuco - UPE

Graduação em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco (UPE)(2018); Pós graduação em Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica pela FACESP(2022); Professora Efetiva na Secretaria de Educação de Petrolina/PE.

Simone Rejane da Silva Coelho, Universidade de Pernambuco - UPE

Graduada em HISTORIA, pela FTC ead Salvador- Faculdade de tecnologia e ciencias- Salvador (2009); Graduada em Pedagogia pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (2019 ); Especialista em LIBRAS pela UNIVASF  e em Psicopedagogia Voltada para Educação Especial Através do Lúdico, pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais- IESMIG (2018); Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares - Universidade de Pernambuco - UPE- Petrolina.

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Published

2023-07-31

Issue

Section

Artigos