Preferential Interpretation of Null Pronouns in Ambiguous Sentences in Brazilian Portuguese by University Monolingual Speakers of the Letters Course: An Off-Line Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i67.3776

Keywords:

Experimental Psycholinguistics, Correferentiality, Ambiguity

Abstract

The linguistic phenomenon of ambiguity is concrete in the speech of those who speak any language and, by providing a duplicity of meanings, it usually generates doubts in the receiver of the statement. Thus, the second interlocutor takes more time to process the information and make the appropriate correlations. The objective of our reading comprehension study was to test the hypothesis that there is a syntactic function and position preference when there are ambiguous sentences formed by a temporal clause and a main clause with a null pronoun. These experimental sentences have both female and male proper nouns as subject and object. In this off-line experiment, ten English language students answered a Google Forms form with the same experimental sentences (16) and other distractors (32), in order to check their syntactic preferences between subject and object. As a result, it can be said that the null pronouns' correlference was mostly with the subject of the subordinate clause in canonical position. We conclude, therefore, that there is a compatibility of results with the predictions made by the Position of Antecedent Hypothesis (PAH) based on Carminati (2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Miguel de Lima Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Pós-doutorado em Ensino pelo PPGE/UERN. Doutor em Linguística pelo Proling/UFPB. Docente efetivo do DLPL/UFPB e professor permanente nos Programa de Pós-graduação Em Linguística PROLING/UFPB e Programa de Pós-graduação em Linguística e Ensino PGLE/UFPB. Coordenador do PIBID  Língua Portuguesa da UFPB.

Rita de Cássia Freire de Melo, Universidade de Pernambuco

Graduação em Licenciatura – Letras pela Fundação de Ensino Superior de Olinda (1992) e mestrado em Formação de Professores de Espanhol como L2 pela Universidade de Barcelona (2000) revalidado pela UFRN. Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Coordenadora do Laboratório de Línguas de Espanhol pela UPE. Atualmente é professora adjunta da Universidade de Pernambuco.

Rayane Bezerra de França, Universidade de Pernambuco

Graduanda do curso de Letras – Português/Inglês da Universidade de Pernambuco (UPE).

References

CARMINATI, Maria. The processing of Italian subject pronouns. Tese de doutoramento, University of Massachusetts, 2002.

TEIXEIRA, Elisângela Nogueira; FONSECA, Maria Cristina Micelli; SOARES, Maria Elias. Resolução do pronome nulo em Português Brasileiro: Evidência de movimentação ocular. Veredas: Sintaxe das Línguas Brasileiras, Minas Gerais, v. 18, ed. 1, 21 jun. 2016.

LEITÃO, Márcio Martins. Psicolinguística Experimental: Focalizando o processamento da linguagem. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo. (org.) Manual de Linguística. São Paulo: Contexto. 2008.

KENEDY, Eduardo. Curso básico de linguística gerativa. São Paulo: Contexto, 2013.

TERRA TEIXEIRA, Mariana. O processamento de anáfora pronominal na leitura: métodos psicolinguísticos. Letras em revista, [S.l.], v. 8, n. 01, fev. 2018. ISSN 2318-1788. Disponível em: <https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/23>. Acesso em: 31 mar. 2023.

COSTA, Matheus Mario; BARIN, Nilsa Teresinha Reichert. Sintaxe Gerativa: reflexões para a prática pedagógica da língua portuguesa. Artes, Letras e Comunicação. Santa Maria, v.4, p.399, 2003.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artigos