Motivations for Enterpriseship: Necessity and Opportunity

Authors

  • Paulo Vitor Ribeiro Bandeira Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.
  • Thiago Sousa Silva Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i66.3771

Keywords:

Entrepreneurship, Opportunity, Necessity

Abstract

Entrepreneurship is the process of creating, developing and managing a business, taking financial and personal risks. It can be classified into two main types: entrepreneurship by necessity and entrepreneurship by opportunity. The high rate of new entrepreneurs that emerge each year has driven several studies on this topic. Thus, this study aimed to point out the factors that act as incentives to undertake and the relationship of entrepreneurship by opportunity or necessity. For that, the following problem was outlined: What are the motivations for entrepreneurship? What is necessity and opportunity entrepreneurship? A systematic literature review was carried out to promote a basic, exploratory and qualitative study based on scientific articles and other scientific-academic productions in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in the period of 2012 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 10 publications were selected. It was observed that, in recent years, there are still few publications involving the subject. The results indicate that the reasons for undertaking go beyond the binary logic of opportunity versus need, including: opportunity, personal achievements, job dissatisfaction, lack of opportunity in the job market, family and external influence. Thus, both need-based motivation and opportunity-driven motivation can lead to successful entrepreneurship, as long as you are prepared to do so.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Vitor Ribeiro Bandeira, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Acadêmico do curso de Bacharelado em Administração do Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Thiago Sousa Silva, Instituto de Ensino Superior do Sul do Maranhão – IESMA/Unisulma.

Professor Orientador. Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional.

References

ANDRADE JÚNIOR, Daniel Luiz Igrejas; SATO, Camila Yano. Influência da Educação Empreendedora na Identificação de Oportunidades de Negócios. Revista de Administração Imed, [S.L.], v. 9, n. 2, p. 3, 20 dez. 2019. Complexo de Ensino Superior Meridional S.A.. http://dx.doi.org/10.18256/2237-7956.2019.v9i2.3335. DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2019.v9i2.3335

ASSUNÇÃO, Aléxia Galvão; QUEIROZ, Filipe Dos Anjos; COSTA, Robson Antônio Tavares. As variáveis necessidade e oportunidade e suas influências na abertura de micro e pequenas empresas: um estudo de campo no centro comercial de Macapá-AP. Saber Humano, ISSN 2446-6298, V. 7, n. 10, p. 126-143, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.18815/sh.2017v7n10.201

BARROS, A, B; PEREIRA, C, M, M, A. Empreendedorismo e Crescimento Econômico: uma Análise Empírica. 2008. Disponível em: file:///E:/ADMINISTRA%C3%87%C3%83O%20FAMESC/7%C2%B0%20Per%C3%ADodo/Empreendedorismo/artigos%20para%20o%20trabalho/05.pdf. Acesso em: 25/03/2023.

BEUREN, I. M. Trajetória da Construção de um Trabalho Monográfico em Contabilidade. In: BEUREN, I. M. (Org.). Como Elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade: teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2014. p. 46-75.

BEZERRA, WILIAN QUEIROZ. Empreendedorismo: O perfil empreendedor por necessidade, por outra perspectiva, um estudo no segmento de confecção. FACULDADE SETE DE SETEMBRO – FA7 CURSO GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO DE EMPRESAS. Fortaleza – 2011, 43fls.

BRÁS, G. O empreendedorismo e suas determinantes: oportunidade ou necessidade?. Gestão e Desenvolvimento, n. 21, p. 101-121, 1 jan. 2013. DOI: https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2013.243

BRUM, E. O duro país dos pequenos. Época, 2003.

CORRÊA, Victor Silva; VALE, Glaucia Maria Vasconcellos. A dinâmica das motivações empreendedoras: uma investigação retrospectiva. Rev. Pretexto. Vol. 14, No 4 - outubro/dezembro 2013.

DE MOURA, J. Ferraz. Não são gigantes, são moinhos de vento: as desventuras dos/as empreendedores/as em terra Brasilis. 2020. Caderno De Administração, 28, 76-81. https://doi.org/10.4025/cadadm.v28i0.53675. DOI: https://doi.org/10.4025/cadadm.v28i0.53675

DOLABELA, F. Oficina do empreendedor. São Paulo: Cultura, 1999, P.4.

DORNELAS. Empreendedorismo na prática: mitos e verdades do empreendedor de sucesso: 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2005.

DRUCKER, Peter F. Inovação e espírito empreendedor (Entrepreneurship): Prática e Princípios. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

FACHIN, Odilia. Fundamentos de metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FATTURI, Karyne Carlos. Análise histórica do empreendedorismo: estudo das principais características que definem um empreendedor de sucesso. / Karyne Carlos Fatturi. — 2013. 45 f.; 30 cm.

FERRAZ, Janaynna de Moura; TEIXEIRA, Rivanda Meira. A criação de spin-offs corporativos: relação com a organização-mãe na perspectiva dos recursos. Revista Alcance, [S.L.], v. 22, n. 2, p. 243, 3 nov. 2015. Editora UNIVALI. http://dx.doi.org/10.14210/alcance.v22n2.p243-261. DOI: https://doi.org/10.14210/alcance.v22n2.p243-261

FERREIRA, Thiego. Sobrevivência e Crescimento de Spin-off de Empregados no Brasil. Revista de Administração, Sociedade e Inovação, [S.L.], v. 7, n. 1, p. 07-26, 1 jan. 2021. Programa de Pos Graduacao em Administracao da UFF/VR. http://dx.doi.org/10.20401/rasi.7.1.511. DOI: https://doi.org/10.20401/rasi.7.1.511

GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, [S.L.], v. 23, n. 1, p. 183-184, mar. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.5123/s1679-49742014000100018. DOI: https://doi.org/10.5123/S1679-49742014000100018

GEM, Global Entrepreneurship Monitor. 2020/2021-Global Report. 2022. Disponível em: https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50691. Acesso em: 12/03/2023.

GEM, Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil- Relatório executivo, 2017. 2017 Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/Relat%C3%B3rio%20Executivo%20BRASIL_web.pdf. Acesso em: 12/03/2023.

GEM, Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil- Relatório executivo, 2005. Disponível em: https://ibqp.org.br/wp-content/uploads/2016/09/Empreendedorismo-no-Brasil-2005-Relat%C3%83%C2%B3rio.pdf. Acesso em: 12/03/2023.

GEM, Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil- Relatório executivo, 2020. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/15iOq6-1BCIRmcX4wMEuUemZDtMM3gIHi/view. Acesso em: 12/03/2023.

GIL, Carlos, A. Como Elaborar Projetos de Pesquisa, 6ª edição. São Paulo, Atlas, 2017.

HALICK, Zélia. Empreendedorismo. Rede E-Tec, Brasil. INSTITUTO FEDERAL DO PARANÁ. CURITIBA-PR, 2012. Disponível em: http://redeetec.mec.gov.br/images/stories/pdf/proeja/empreendedorismo.pdf. Acesso em: 03/03/2023.

HERSEY, P.; BLANCHARD, K. H. Psicologia para administradores de empresas. São Paulo: EPU, 1977.

HISRICH, R. D.; PETERS, M. P.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. 9ᵃ. Ed. Porto Alegre (RS): AMGH Editora, 2014.

LEAL, Adriana Pinheiro; SETTE, Rachel Bicalho, SANCHES, Vander Lúcio; MELO, Alan da Silva; LOPES, Silvana Antônia Sanches; MATOS, Salete de; ORDONE, Vanessa Igydia. A Importância do Empreendedorismo para o Desenvolvimento Econômico no Brasil. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 03, Ed. 08, Vol. 01, pp. 115-135, Agosto de 2018. ISSN:2448-0959.

LEZANA, Álvaro Guillermo Rojas; MENDONÇA, Anny Key de Souza; VAZ, Caroline Rodrigues; MALDONADO, Maurício Uriona. Empreendedorismo, Inovação e Sustentabilidade: origem, evolução, tendências. 1ed. – dados eletrônicos- Florianópolis: UFSC, 2017. 392p., il.

LYRIO, M, V, L. Gestão: empreendedorismo. 2008. Disponível em: https://pt.slideshare.net/Mah1986mah/gesto-de-empreendedorsmo-sebrae. Acesso em: 12/03/2023.

MARQUES, José Roberto. As principais diferenças entre empreendedor por necessidade e oportunidade. 2020. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/as-principais-diferencas-entre-empreendedor-por-necessidade-e-oportunidade/. Acesso em: 12/03/2023.

OLIVEIRA, Victor Rodrigues de. Empreendedorismo de Necessidade, Empreendedorismo de Oportunidade e Ciclo Econômico. In: 46 ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 2018, Rio de Janeiro/RJ. Anais do 46 Encontro Nacional de Economia, 2018.

ROCHA, Estevão Lima de Carvalho. Oportunidade ou necessidade? Um estudo do impacto do empreendedorismo no desenvolvimento econômico. Revista Gestão em Análise, [S.L.], v. 3, n. 1/2, p. 31, 5 abr. 2016. Instituto para o Desenvolvimento da Educacao. http://dx.doi.org/10.12662/2359-618xregea.v3i1/2.p31-46.2014. DOI: https://doi.org/10.12662/2359-618xregea.v3i1/2.p31-46.2014

SANCHES, V. L. A importância do empreendedorismo para o desenvolvimento econômico no Brasil. 2018. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/administracao/desenvolvimento-economico. Acesso em: 23/03/2023.

SANTIAGO, Nicolas Freire. Empreendedorismo como estratégia de empregabilidade: uma visão dos estudantes de administração de uma ies particular de Fortaleza-CE. FORTALEZA – CE 2020, 105fls.: il color.

SEBRAE. Disciplina de empreendedorismo. São Paulo: Manual do aluno, 2007, 67p. apud LIMA, Valéria Guedes Borges de. O microempreendedor da área têxtil e sua importância na geração de empregos na cidade de SÃO BENTO -PB. PALHOÇA – SC. UNIVERSIDADE DO SUL DE SANTA CATARINA, 2020, p.21.

SEBRAE. Sobrevivência das empresas no Brasil. / Marco Aurélio Bedê (Coord.) – Brasília: Sebrae, 2016. 96 p. il.

SEBRAE-SC. Mas afinal, o que é empreendedorismo? 2021. Disponível em: https://www.sebrae-sc.com.br/blog/o-que-e-empreendedorismo. Acesso em: 01/03/2023.

SILVA, Juliana Aparecida Moura; ISTOE, Sérgio Elias; SILVA, Edimara Bizerra. Empreendedorismo: necessidade X oportunidade. In: V Expociência - Faculdade Metropolitana São Carlos - FAMESC, 2020. Disponível em: <https://www.doity.com.br/anais/vexpofamesc2020/trabalho/166171>. Acesso em: 12/03/2023.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Integrative review: what is it? how to do it?. Einstein (São Paulo), [S.L.], v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134. DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134

TAVARES, Carlos Eduardo; MOURA, Gilnei Luiz de; SILVA, Andressa. Conhecimento Interativo, São José dos Pinhais, PR, v. 7, n. 1, p. 16-29, jan./jun. 2013.

VALE, Gláucia Maria Vasconcellos; CORRêA, Victor Silva; REIS, Renato Francisco dos. Motivações para o empreendedorismo: necessidade versus oportunidade?. Revista de Administração Contemporânea, [S.L.], v. 18, n. 3, p. 311-327, jun. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1982-7849rac20141612. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20141612

Published

2023-05-31

Issue

Section

Artigo de Revisão