The Contributions of the School Mediator in Cognitive Development and Social Development of Children with ADHD

Authors

  • Naiara de Freitas Souza Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central
  • Maricélia Félix Andrade Bringel Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3724

Keywords:

Mediation, ADHD, Learning

Abstract

The objective of this study was to show the importance of the school mediator in the processes of learning, inclusion and development of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research uses a qualitative approach because it presents the methods and processes used in the room by mediators, and uses bibliographical research as methods to support it through reports, articles and books that bring studies and reports on the various topics of the area under study. The research also involves a case study of observation and monitoring of school mediation with a student with ADHD in the 5th year of elementary school at a school in the city of Salgueiro-PE. Throughout the article, reports of teachers and activities carried out by the student are presented. Analyzing the teachers' speeches and comparing them with the student's recent attitudes and behavior, it is possible to notice the difference and the general progress of this child after the interventions and strategies developed by the mediator. It is observed that the student with this disorder needs to be monitored throughout basic education and that this support is essential in their learning and socialization process at school, thus resulting in the progressive advancement of the child in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naiara de Freitas Souza, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

Maricélia Félix Andrade Bringel, Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC)

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DO DÉFICIT DE ATENÇÃO. Cartilha da Inclusão Escolar

TDAH – Uma conversa com educadores. 2017. Disponível em: https://tdah.org.br/cartilhas-da-abda/. Acesso em: 23 out. 2022.

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei n° 13.146, de 6 de junho de 2015. Disponível em: < L13146 (planalto.gov.br)>. Acesso em: 22 set. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 out. 2022.

MAIA, Maria Inete Rocha; CONFORTIN, Helena. TDAH e aprendizagem: um desafio para a educação. Revista Perspectiva, v. 39, n. 148, p. 73-84, 2015.

MARQUES, Alcione M.. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): contribuições das técnicas corporais na clínica psicopedagógica. Constr. Psicopedag., São Paulo , v. 20, n. 21, p. 74-89, 2012 . Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php

Acesso em 19 out. 2022.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete Declaração de Salamanca. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em <https://www.educabrasil.com.br/declaracao-de-salamanca/>. Acesso em 14 set 2022.

MOUSINHO, Renata et al. Mediação escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões. 2010.

SENO, Marília et al. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): o que os educadores sabem. 2010.

SILVA, Maria Odete Emygdio da. Da exclusão à inclusão: concepções e práticas. 2009.

UHMANN, Silvana Matos et al. O Papel do Mediador Escolar: Qualificar A Mediação Para Qualificar A Inclusão. Cadernos Macambira, v. 6, n. 1, p. 158-173, 2021.

VARGAS, Thamyres Bandoli Tavares; RODRIGUES, Maria Gorete Andrade. Mediação escolar: sobre habitar o entre. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230084

Published

2023-02-28

Issue

Section

Estudo de Caso