The new information and communication technologies in the inclusive education of students with visual disabilities: A look at challenges and its potential

Authors

  • Plinio Fabrycio Ribeiro da Silva Instituto Federal do Sertão Pernambucano
  • Ubirajara Santos Nogueira Instituto Federal do Sertão Pernambucano

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i66.3722

Keywords:

New Tecnologies, Visually impaired, Inclusion, Specialized Educational Service, Learning

Abstract

The objective of this study is to analyze the potential and the main challenges of introducing new information and communication technologies (ICTs) as a tool for school inclusion for students with visual impairments. To this end, a bibliographic review methodology (literature review) was carried out, with an emphasis on the survey of academic studies, published between the years 2018 to 2021, on the main online research platforms. Thus, after reading and selecting the studies, it is concluded that there are many challenges and obstacles that prevent the development of inclusive practices in schools, especially regarding the use of ICTs for students with visual impairments. Among the challenges, the low infrastructure of schools, lack of access to materials for pedagogical use and lack of training of teachers to work with this target audience predominated.

 

Keywords: New information and communication technologies (ICTs). Visually impaired. Inclusion. Specialized Educational Service (AEE). Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Plinio Fabrycio Ribeiro da Silva, Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Graduando em Licenciatura em Computação – Instituto Federal do Sertão Pernambucano.

Ubirajara Santos Nogueira, Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Mestre em Computação - Esp. em Engenharia de Software – Instituto Federal do Sertão Pernambucano.

References

BONILLA, Maria; SILVA, Manoela; MACHADO, Taiane. Tecnologias digitais e deficiência visual: a contribuição das TIC para a prática pedagógica no contexto da Lei Brasileira de Inclusão. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 6, n. 12, 2018. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2018.v.6.n.12.236

BORGES, Tamires; SILVA, Silvana; CARVALHO, Mariza. Inclusão Escolar e Deficiência Visual: dificuldades e estratégias do professor no ensino médio. Revista Educação e Emancipação, v. 3, n. 3, 2018. DOI: https://doi.org/10.18764/2358-4319.v11n2p264-287

BURCI, Taissa; COSTA, Maria. Inclusão de pessoas com deficiência visual na educação a distância. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 2, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i2.32212

BRUNO, Marilda; NASCIMENTO, Ricardo. Política de Acessibilidade: o que dizem as pessoas com deficiência visual. Educação & Realidade, v. 44, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684848

CARVALHO, Walter, et al. Proposta de framework para desenvolvimento de audiojogos educacionais por meio da Pedagogia de Projetos. In: Anais Estendidos do XI Congresso Brasileiro de Informática na Educação. SBC, 2022. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2022.226745

COSTA, Verlane; SANTOS, Kátia. Deficiência visual e políticas públicas: análise do centro de apoio pedagógica à pessoa com deficiência visual. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-179

COSTA, Ana; CHALHUB, Tania. O uso das tecnologias assistivas na mediação da informação em biblioteca escolar: acessibilidade para alunos com deficiência visual. Biblioteca Escolar em Revista, v. 7, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2021.184665

ESPINDOLA, Patricia. Inclusão do deficiente visual na escola regular. Iniciação & Formação Docente, v. 7, n. 3, 2020. DOI: https://doi.org/10.18554/ifd.v7i3.4992

FRAZÃO, Aline, et al. Tecnologia Assistiva: Aplicativos Inovadores para estudantes com Deficiência Visual. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n11-066

GARCIA, Fabiane; BRAZ, Aissa. Deficiência visual: caminhos legais e teóricos da escola inclusiva. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802399

HOJE EM DIA. Olhar mais inclusivo. 2021. Disponível em: <https://www.hojeemdia.com.br/opiniao/professor-wendel/um-olhar-mais-inclusivo-1.867199>. Acesso em: 05 set. 2022.

KAZZANELLI, Paola; KLEIN, Rejane. Aprendizagens dos alunos com deficiência visual e o atendimento educacional especializado-AEE. Benjamin Constant, v. 27, n. 62, 2021.

MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva. Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

PAULON, Simone; FREITAS, Lia; PINHO, Gerson. Documento subsidiário à política de inclusão. Revista Inclusão na Educação, v. 7, n. 4, 2005.

PAZ, Bruna; PIRES, Cleidi. Desenvolvimento e aprendizagem da criança com deficiência visual e a mediação por meio das tecnologias assistivas?: Uma revisão bibliográfica. Mostra de Extensão, Ciência e Tecnologia da Unisc, v. 7, n. 1, 2020.

PEREIRA, Elaine. Atendimento Educacional Especializado. Pensar Além, v. 4, n. 1, 2020.

REZENDE, Sandro; PINTO, Sérgio. O uso de tecnologias digitais em objetos de aprendizagem da matemática para estudantes com deficiência visual: levantamento de teses e de dissertações brasileiras. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), v. 11, n. 3, 2021.

ROBALINHO, Bruno; COSTA, Christine. Jogo Digital na inclusão de alunos com deficiência visual. Informática na educação: teoria & prática, v. 22, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.86711

ROCHA, Ricael; PORTES, Rutiléia. Alfabetização de estudantes com deficiência visual na era digital. Revista Inova Ciência & Tecnologia, v. 7, n. 4, 2021. DOI: https://doi.org/10.46921/rict2021-0868

ROCHA, Julimar; CORREIA, Patrícia; SANTOS, Jocenildes. Jogos digitais e suas possibilidades para educação inclusiva. Revista do programa de Pós-graduaçao em Educação-PPGE, n. 23, 2021. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5662

ROPOLI, Edilene, et al. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar. A escola comum inclusiva. Inclusão & Participação, v. 2, 2010.

ROSSITER, Herica. A importância das pesquisas em educação inclusiva para os deficientes visuais: uma análise bibliométrica sobre o Braille no Brasil. Educação Ambiental (Brasil), v. 1, n. 2, 2020.

SANTOS, Ana. Plano de Desenvolvimento Individual para Atendimento Educacional Especializado. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v. 6, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.36311/2358-8845.2019.v6n1.15.p213

SGANZERLA, Maria. Deficiência visual e a educação matemática: estudo sobre a implementação de Tecnologia Assistiva. Teses e Dissertações PPGECIM, v. 12, 2020.

SILVA, Rafael. AEE para deficiência visual: baixa visão e cegueira. Communitas, v. 6, n. 13, p. 273-294, 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/268346.6.13-21

URZEDO, Lauane; JORGE, Carlos; PORTELA, Carlos. Inclusão escolar com ênfase na deficiência visual. UNIFUNEC CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINAR, v. 9, n. 11, 2020. DOI: https://doi.org/10.24980/rfcm.v9i11.4027

VIANA, Márcia; TEIXEIRA, Maria. Sala de atendimento educacional especializada (AEE): o uso da tecnologia assistiva no processo de inclusão dos alunos nas atividades de ensino-aprendizagem. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 12, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v12.n1.72-79

Published

2023-05-31

Issue

Section

Artigos