Music as a Teaching Tool Learning in Early Childhood Education

Authors

  • Edna Maria dos Santos Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central
  • Aurênia Pereira de França Universidade Católica de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3721

Keywords:

Early Childhood Education, Music, Learning, Feelings

Abstract

The general objective of this study is to understand the importance of using music as a teaching and learning tool in early childhood education. The methodology used is of a qualitative nature, based on bibliographic research and field research, serving as a support to reflect on the ability to think, create, produce and provide pleasant moments and learning in the school environment. It appears that music is an interdisciplinary learning instrument, with which various activities can be worked, in addition to having the potential to develop different skills in children. The dialogues are from professionals both in the pedagogical and music areas, which add up to a significant, contributing and precise study in the scope of research and for the knowledge of the reader of this article.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edna Maria dos Santos , Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central

Faculdade de Ciências Humanas do Sertão Central (FACHUSC).

Aurênia Pereira de França, Universidade Católica de Pernambuco

Universidade Católica de Pernambuco – (UNICAP).

References

BRASIL, PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais, Arte/ Música, vol.6, Brasília: MEC/SEF,1997.

BRASIL, 1996. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Disponível em:basenacionalcomumcurricular.mec.gov.br.

MATEIRO, Tereza. D.K, et.al. Pedagogias em educação musical. Curitiba: Ibp (2011). (Serie Educação musical).Música- wikiquote- Disponível site: https://pt.m.wikiquote.org. Acesso em 01 de novembro de 2022.

PONSO, Cao Caroline, “Música em diálogo”, ações interdisciplinares na educação infantil, (2013).

BRASIL, Referencial Curricular Nacional para a Educação infantil/ conhecimento de mundo.vol. 3, MEC/ SEF,1998.

SCHIRMANN, Keli. Fases de Desenvolvimento Humano segundo Jean Piaget, VI Congresso Nacional da Educação (2019), CONEDU. Disponível em google acadêmico.

ZAGONEL, Bernadete, “Brincando com música na sala de aula”, (2013).

OLIVEIRA, Luciana Simões de. A Importância da Música na Educação Infantil. Disponível em》 https://monografias.brasilescola.uol.com.br/pedagogia/a-importancia-musica-na-educacao-infantil.htm -Acesso: 12/11/2022.

ARAUJO, Kenia Kerlley Saraiva de. A Contribuição da Música para o desenvolvimento e Aprendizagem da criança. Disponível em 》https://monografias.brasilescola.uol.com.br/pedagogia/a-contribuicao-da-musica-para-desenvolvimento-e-aprendizagem-da-crianca.htm - Acesso em: 12/11/2022.

Published

2023-02-28

Issue

Section

Artigos