Physical Education: The Benefits for Development Psychic and Motor in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3719Keywords:
Benefits, Development, Physical education, Child education, PsychomotricityAbstract
With a theme relevant to Early Childhood Education, its educators and its target audience, this work chose to analyze the benefits of physical activities for child development, encompassing psychic and motor aspects and stressing its importance from early childhood, from of bibliographic research on the subject. Physical Education in Early Childhood Education provides the development of body skills. Thus, the present study evidenced the importance of physical activities for the process of psychomotor development in early childhood education, as well-planned classes in the subject “Physical Education”, through recreational activities, games and activities, play a role essential for the intellectual and motor development of students.
Downloads
References
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases – LDB (Lei nº 9.394/1996). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.1996.
BRASIL, Ministério da Educação e Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica, Brasília, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998.
CEZÁRIO, A.E.S. Influência da atividade física no desenvolvimento motor e rendimento escolar em crianças do Fundamental. Caucaia-CE, 2008.
FPM, Faculdade da Polícia Militar. Profissional de educação física: por que é tão importante para a escola e saúde? 19 de set. de 2019. Disponível em <https://blog.faculdadepm.edu.br/educador-fisico/>. Acesso em 20 de outubro de 2022.
GALLAHUE, D.L.; OZMUN, J.C. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOTANI, G.et al. Educação Física Escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentalista. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
HARROW, A. Taxionomia do Domínio Psicomotor: Manual para a elaboração de objetivos comportamentais em Educação Física. 2.ed. Rio de Janeiro: Globo, 1988.
LE BOULCH, J. Educação Psicomotora: A Psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
MATTOS, M.G. et al. Educação Física Infantil: construindo o movimento na escola. 2.ed. São Paulo: Phorte, 1999.
NANNI, D. Dança Educação: Pré –escola à Universidade.2.ed. Rio de Janeiro:Sprint,1998.
NEIRA, Marcos. Professor de Educação Física não vai ensinar, mas sim tematizar. Revista Nova Escola. 2018. Disponível em novaescola.org.br/conteudo/12918/nunca-nenhum-professor-estara-atualizado-com-todas-as-praticas-corporais
PAYNE, G. V; ISAACS, D.L. Desenvolvimento motor humano: uma abordagem vitalícia, 6 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.
PEREIRA, C.O. Estudo dos Parâmetros em Crianças de 02 e 06 anos de Idade na Cidade de Cruz Alta. Dissertação de mestrado (Ciências do Movimento Humano). Centro de Ciências da Saúde e do Esporte da Universidade do Estado de Santa Catarina – CEFID/UDESC, 2002.
REDIVO, T. B. A evolução motora e somática de crianças de sete a oito anos de idade praticantes de Educação Física na Escola Municipal de Ensino Fundamental Senador Alberto Pasqualini. 2010.
ROSA NETO, F. Manual de Avaliação Motora. Porto Alegre: Artmed, 2002.
ROSA, M. R., et al. Desenvolvimento de habilidades motoras e capacidades físicas em crianças através da natação: dados preliminares. Revista Fafibe Online.Ano 01, Nº.01, 2005.
SCHMIDT R.A.; WRISBERG, C.A. Aprendizagem e performance motora: uma abordagem da aprendizagem baseada no problema. Porto Alegre: Artmed, Artmed, 2001.
SCOPEL, R.S.; SOIZA, V.C.; LEMOS, S.M.A. A Influência do ambiente familiar e escolar na aquisição e no desenvolvimento da linguagem: Revisão de Literatura. Revista CEFAC. Minas Gerais, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000139
WHITING, H.T.A.; Human movement and physical education. In: E. Hahn (ed.) Die Meschlich bewegung. Schondorf: Karl Hofmann, 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jaciane Pereira da Silva, Aurelania Maria de Carvalho Menezes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.